آزمایشگاه های زاهدان در بوته آزمایش آئین نامه ها

سیستان و بلوچستان از کمبود نیرو رنج می برد، در حالی که می‌توان با نسخه‌ای منطقه‌ای بسیاری از مشکلات موجود را حل کرد.
خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: سال‌ها قبل آیین‌نامه‌ای برای تأسیس و مسئولیت فنی آزمایشگاه‌ها به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که طبق آن به دکترای تک‌رشته‌ای همراه با معرفی یک مسئول فنی، اجازه تأسیس آزمایشگاه داده می‌شد.

از آن زمان فعالان عرصه آزمایشگاه از کارشناسان پاتولوژیست گرفته تا دکترای این رشته همواره با فراز و نشیب‌های زیادی روبرو بودند و درگیری بسیاری داشتند به‌طوری‌که بارها شاهد واکنش‌های بسیاری از سوی فعالان این علم به‌ویژه انجمن آسیب‌شناسی ایران بودیم.

روند تاریخی تحولات آزمایشگاه‌ها در استان به‌خوبی نشان‌دهنده نبود ثبات در مسیر فعالان این صنعت است.

در این راستا می‌توان به لایحه‌ای که در سال 1334 تصویب شد اشاره کرد که طبق آن آیین‌نامه‌ای برای تأسیس و مسئولیت فنی آزمایشگاه‌ها تصویب شد و بعد از انقلاب و در سال 1366 نیز مورد تائید وزارتخانه و مجلس قرار گرفت مبنی بر اینکه به دکترای تک رشته همراه با معرفی یک مسئول فنی، اجازه تأسیس آزمایشگاه داده می‌شد.

تعدادی از دانش‌آموختگان علوم پزشکی در گفتگو با خبرنگار مهر مطرح کردند: هیچ بازار کاری برای دانش‌آموختگان کارشناسی و کارشناسی ارشد آزمایشگاه وجود ندارد این در حالی است که در همین جامعه يک لیسانس مامايی پروانه می‌گیرد و می‌تواند کار کند، ليسانس پرستاري همین‌طور‌، کارشناس فيزيوتراپی نيز با پروانه می‌تواند فعاليت کند، منتهی امروزه کارشناسان علوم آزمايشگاهي مظلوم‌ترين قشر جامعه‌اند چون‌که بايد به آزمايشگاه‌ها بروند و با هزار التماس و درخواست از مسئول آن آزمايشگاه بخواهند کار کنند.

تعدادی از این کارشناسان می گویند: از سوئی محدودیت قانونی به آنان اجازه فعالیت حتی در بعد مدیریت فنی آزمایشگاه را نمی‌دهد و باید خوش‌بین به کار در آزمایشگاه‌های دولتی یا خصوصی با توجه به محدودیت‌ها پیش رو ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر علوم آزمایشگاهی باشند.

این دانش‌آموختگان تأکید کردند: عدم به‌کارگیری کارشناسان به‌عنوان مسئول فنی شاید در مناطق برخوردار به چشم نیاید اما در مناطقی چون سیستان و بلوچستان به سبب محدودیت دانش‌آموختگان دکترای پاتولوژیست این نقص به‌خوبی قابل‌مشاهده است.

سیستان و بلوچستان از کمبود نیرو رنج می برد

در همین راستا تعدادی از دکترای پاتولوژیست فعال در زاهدان نیز با بیان اینکه سیستان و بلوچستان همواره از کمبود نیروی‌های متخصص رنج می‌برد عنوان کردند: این در حالی است که می‌توان با نسخه‌ای منطقه‌ای بسیاری از مشکلات موجود را حل کرد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا