آمار سوء تغذیه مادران و کودکان سیستان و بلوچستان دو برابر کشوری است

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر گفت: آمار سوء تغذیه مادران و کودکان استان سیستان و بلوچستان نسبت به آمار کشوری دو برابر است.
دکتر ایرج ضاربان روزیکشنبه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طبق بررسی‌های انجام شده در کشور، ۶. ۱۶ درصد کودکان کم وزن‌اند و ۷. ۴۳ درصد هم به سوء تغذیه و عوارض آن مبتلا هستند.
وی گفت: شاخص کوتاهی قد در سیستان و بلوچستان ۲۱ درصد (سه برابر کشوری) در کهکیلویه و بویر احمد ۱۲ درصد و هرمزگان ۱۱ درصد است.
دکتر ضاربان ادامه داد: سوء تغذیه یک مشکل بین بخشی است؛ اشتغال زایی و کمک به افزایش درآمد مردم، آموزش، سواد، سلامت، توسعه کشاورزی مناسب و … فاکتورهای تاثیر گذار برای پیشگیری از سوء تغذیه و ناامنی غذایی است.
وی هشدار داد: اگر برنامه مدون و منسجم کاربردی برای رفع این چالش نداشته باشیم در آینده مردم استان نسبت به سایر هموطنان خود کوتاه قد‌تر خواهند شد.
وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان محروم‌ترین استان کشور است، تصریح کرد: به استناد شاخص‌های بهداشتی و زیرساخت‌ها در بخش راه، آب، برق، تلفن و… شش شهرستان حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر یکی از محروم‌ترین حوزه‌ها از لحاظ بهداشتی و درمانی است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر بیان کرد: سوء تغذیه به طور مستقیم و غیر مستقیم باعت مرگ ۶۰ درصد کودکان می‌شود، تغذیه و توانمندی ذهنی دو اصل جدایی ناپذیر از یکدیگر هستند.
ضاربان ابراز امیدورای کرد تا هر چه زود‌تر شاخص‌های بهداشتی، آموزشی، اقتصادی و … سیستان و بلوچستان به میانگین کشوری برسد تا اینگونه مشکل کم شود.
وی بیان کرد: گاهی مواقع انتشار تصاویر کودکان مبتلا به سوء تغدیه حوزه جنوب سیستان و بلوچستان در شبکه‌های مجازی خیلی آزار دهنده است.
وی یادآوری کرد: چند روز قبل انتشار تصویر کودک مبتلا به سوء تغذیه دهستان «توتان و مهمدان» بخش بنت شهرستان نیکشهر به قدری آزار دهنده بود که پس بررسی متوجه شدیم، خانواده کودک درآمد کافی برای نگهداری و خوراک مناسب فرزندشان را ندارد.
وی اضافه کرد: این امر سبب شد در اقدامی، تمامی هزینه‌های این کودک شامل (ایاب و ذهاب، احتمال بستری، درمان، دارو و حتی غذای کمکی) را شخصا متقبل شوم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر گفت: متاسفانه پس از بررسی‌ها و پیگیری‌ها، مشخص شد خانواده این کودک به دلیل فقر قادر به تامین هزینه ایاب و ذهاب کودکشان برای انتقال به مراکز بهداشتی و درمانی روستایی ننیست.
۷۳۰هزار نفر در شهرستانهای ایرانشهر، سرباز، نیکشهر، قصرقند، فنوج، دلگان با وسعت ۷۷هزار کیلومتر مربع و دو هزار و ۳۹۷روستا تحت پوشش دانشگاه مذکور قرار دارند.
جمعیت استان با ۱۹شهرستان، دو میلیون و ۷۰۰هزار نفر است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا