آپرکات ِ نامرئی: مبین کهرازهی عضو تیم ملی بوکس ایران که در کشور اتریش پناهنده شد

مبین کهرازهی که از اقلیت سنی‌مذهب بلوچ است در دوران ریاست احمدناطق نوری بر فدراسیون بوکس شاهد بدرفتاری‌هایی بوده است. احسان سپهوندی می‌گوید می‌گوید شاهد بوده است که آقای کهرازهی را در آن دوران «مجبور» کردند با مشت‌زنی با وزن بالاتر روبه‌رو شود؛ «با وجود اینکه عضو تیم جوانان بود، ضربه سنگینی به سرش خورد.»

مبین کهرازهی، عضو تیم ملی بوکس ایران، در راه سفر به مجارستان تیم ملی را ترک کرد.

در ابتدا حسین ثوری رئیس فدارسیون بوکس از ناپدید شدن او ابراز بی‌اطلاعی کرد تا آنکه اخباری مبنی بر پناهنده شدن این بوکسور ایرانی در وین منتشر شد.

تلاش‌ها برای بازگرداندن او از طریق خانواده‌اش نیزهم راه به جایی نبرد. در نهایت رئیس فدراسیون بوکس ایران اعلام کرد که او فریب خورده است.

در این میان عیسی گل محمدی سرپرست سابق تیم ملی بوکس که به تازگی و با حکم حسین ثوری جای خود را به همایون اردلان داده، خواستار استعفای رئیس فدراسیون و علیرضا کلانتری، دبیر این فدراسیون، شد.

آقای گل محمدی، رئیس فدارسیون را به «فامیل‌بازی» متهم کرده و مدعی شده است که مبین کهرازهی خواهرزاده آقای ثوری است. احسان سپهوندی دیگر ملی‌پوش سابق مشت‌زنی ایران که مدت پنج ماه است به آلمان پناهنده شده و از نزدیک با مبین کهرازهی هم‌ اردو و هم‌اتاق بوده است، این مسئله را تکذیب می‌کند.

آقای سپهوندی می‌گوید: «پناهنده شدن مبین کهرازهی یک ضربه سنگین به فدراسیون و شخص حسین ثوری بوده است.»

به گفته آقای سپهوندی که سابقه حضور در بازی‌های قهرمانی مشت‌زنی آسیا در اردن را در کارنامه‌اش دارد، حسین ثوری که از اقلیت سنی‌مذهب است با وساطت مولانا عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان «با یک برداشت سیاسی» به این سمت منصوب شد، تا آنچه آقای سپهوندی شکاف بین شیعه و سنی می‌نامد را کمتر کند. هدفی که به اعتقاد این ملی‌پوش محقق نشد.

تیم بوکس ایران به گفته مسئولان این تیم به سختی توانست روادید سفر برای حضور ملی پوشان در مجارستان را دریافت کند. آنطور که خبرگزاری‌ها نوشتند سفارت مجارستان از فهرست ۹ نفره ملی‌پوشان ایرانی تنها به سه نفر روادید سفر داد و یکی از آنها مبین کهرازهی بود. در نهایت سفیر ایران در بوداپست به ماجرا وارد شد و این تیم با ترکیب نهایی خود هر چند با تاخیر به مجارستان رسید.

احسان سپهوندی می‌گوید مبین کهرازهی که از اقلیت سنی‌مذهب بلوچ است در دوران ریاست احمدناطق نوری بر فدراسیون بوکس شاهد بدرفتاری‌هایی بوده است.

او در این باره به خاطرات خود رجوع می‌کند و می‌گوید شاهد بوده است که آقای کهرازهی را در آن دوران «مجبور» کردند با مشت‌زنی با وزن بالاتر روبه‌رو شود؛ «با وجود اینکه عضو تیم جوانان بود، ضربه سنگینی به سرش خورد.»

ملی‌پوش سابق بوکس ایران که اکنون در شهر اشتوتگارت زندگی می‌کند، می‌گوید مبین کهرازهی همواره برای اعزام به خارج از کشور هم با موانعی روبه‌رو بود و شورای برون‌مرزی فدارسیون روادید او را تایید نمی‌کرد.

در سال‌های اخیر در حدود ۲۰ ملی‌پوش ایرانی از ایران خارج شده و تن به مهاجرت داده‌اند. احسان سپهوندی که یکی از این افراد است می‌گوید که مدال‌آوری در ایران امروز در برابر سیاست‌های حکومتی از اهمیت کمتری برخوردار است.

احسان سپهوندی با تاکید بر آنچه او سیکل معیوب ورزش ایران می‌نامد، می‌گوید: «سقف ورزش قهرمانی ما تیم ملی است و هیچ قانونی برای پرداخت حقوق با کیفیت به ملی‌پوشان وجود ندارد».

به گفته این ملی پوش سابق ایرانی ورزشکاران ملی‌پوش باید با حقوق ماهی ۷۰۰ هزار تا ۸۰۰ هزار تومان سر کنند و گاهی اوقات «بله قربان» بگویند و «وارد جریان‌های سیاسی» شوند.

سرپرست سابق تیم ملی که هم اکنون خواهان کناره‌گیری حسین ثوری است، از سفر مجارستان انتقاد کرده و آن را سفری پرهزینه دانسته است. اما مسئولان فدراسیون بوکس ایران دلیل حضور در مجارستان را «سطح بالای فنی این تورنمنت» اعلام کردند.

احسان سپهوند می‌گوید که شرکت ورزشکاران در رویدادهای ورزشی خارج از کشور امری طبیعی است ولی شورای برون‌مرزی فدراسیون به دلایل اقتصادی و سیاسی با انجام بسیاری از این سفرها مخالفت می کند.

ره‌آورد سفر مجارستان یک مدال نقره و دو برنز به همراه پناهنده شدن یک ملی‌پوش برای کاروان ایران بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا