آیا نامزدهای انتخابات به حرف های روستانشینان هم توجه می کنند؟ لزوم بازنگری و نگاه ویژه کاندیدای نماینده مجلس در توسعه و آبادانی روستاها

نمایندگان مجلس با بازنگری در طرح های روستایی وپیگیری تصویب این طرح ها نقش مهم وتاثیر گذاری در توسعه وآبادانی خواهند داشت.
به گزارش چهاربهاران، طرح هادي روستايي برنامه ای بلند مدت برای توسعه روستاهای کشور است در این طرح ضمن ساماندهی و اصلاح بافت موجود در روستا، میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکرد های مختلف از قبیل مسکونی، تولیدی، تجاری و کشاورزی و تأسیسات و تجهیزات و نیازمندیهای عمومی روستایی را بر حسب مورد در قالب مصوبات طرحهای ساماندهی فضا و سکونتگاههای روستایی یا طرحهای جامع ناحیه ای تعیین می نماید.

حدود دوسال از اولین افتتاح طرح هادی روستایی در شهرستان چابهار با حضور معاون اول رئیس جمهور در شهرستان چابهار می گذرد.

ضمن اهمیت پیگیری این طرح در روستاهی هدف در صورت موفقیت باید این طرح به روستاهای دیگر بسط پیدا کند؛ از جمله روستاهایی در بخش دشتیاری قرار دارند که به جهت بازدهی بسیار بالای زمینهای کشاورزی و آب هوای مناسب در تولید محصولات خارج از فصل می تواند علاوه بر تامین نیاز استان به سایر استانهای کشور نیز صادر شود.

با توجه به اینکه طی ماه ها و سالهای اخیر شاهد مهاجرت روستاییان بودیم، اگر چنین وضعیتی مورد توجه مسئولان استانی و کشوری قرار نگیرد در آینده ای نزدیک شاهد کوچ و مهاجرت بیشتر روستاییان به سمت کلانشهرها خواهیم بود.

چالش اصلی حوزه کشاورزی چابهار؛ ناهماهنگی و ضعف مدیریت در توزیع آب به زمینهای کشاورزی در جنوب استان

مردم جنوب استان سیستان و بلوچستان با تحمل چند ساله خشکسالی اراضی پایین دست دشت باهوکلات دشتیاری شهرستان چابهار با میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری شخصی احیا کردند و 6 هزار هکتار از اراضی پروژه زیر کشت محصولات صیفی خارج فصل، باغات موز، انبه و دیگر نباتات گرمسیری بردند که در سال‌های گذشته مزیت اقتصادی کشاورزی منطقه با تولید هزاران تن هندوانه و موز و کنترل بازار گوجه فرنگی بر همگان محرز شد.

بزرگترین معضل و چالش اصلی حوزه کشاورزی در منطقه باهوکلات عدم برخورد قانونی با کسانی است که بدون پرداخت هرگونه آب بهایی با تعبیه ده ها پمپ آب اقدام به سرقت آب از کانال و انتقال آن به باغ های غیرقانونی خود می کنند.

ناهماهنگی و ضعف مدیدریت در بخش روستایی و توزیع ناعادلانه آب به زمینهای کشاورزی بسیاری از باغات مور و انبه در این سالها خشک شده و عده زیادی در این خطه بیکار شده اند.

مسافت زیاد و جاده های ناهموار معضل اساسی روستانشینان شهرستان چابهار

سالهاست روستانشینان جنوب استان از داشتن جاده مناسب محرومند و وضعیت نامناسب این محور نه تنها آنان را کلافه کرده، بلکه در این مسیرها بعلت مسافت زیاد بین روستایی و جاده نامناسب افراد زیادی دچار حادثه شده و خسارت دیده اند.

علاوه بر کیفیت پایین آسفالت جاده و وجود چاله های بسیار بزرگ باعث ضرر و زیان فراوان به خودروها شده و تاکنون در خصوص عملیات اساسی بهسازی و آسفالت جدید جاده ها اقدام نشده است.

تحقق عدالت در حوزه سلامت با افزایش مراکز درمانی روستایی

عدالت اجتماعی، حکم می‌کند که همه شهروندان در هر نقطه‌ای که زندگی می‌کنند، به خدمات بهداشتی و درمانی یکسان و باکیفیت دسترسی داشته باشند.

کمبود اعتبارات و توزیع ناعادلانه اعتبارات اندک در سالهالی گذشته در حوزه بهداشت، باعث شده تا وضعیت بهداشت و درمان روستاها و مناطق محروم از حداقل شرایط معمولی فاصله بگیرد و روستانشینان برای تامین سلامت خود با مشکلات و دشواریهای عدیده ای مواجه شوند به طوریکه نبود یک پزشک عمومی باعث شده تا آنها مجبور شوند کیلومترها سفر کنند و خودشان را به یک مرکز بهداشتی و درمانی برسانند.

این وضعیت را می توان در حضور انبوه بیمارانی مشاهده کرد که در داخل و بیرون تنها بیمارستان دولتی شهرستان چابهار که سرگردان و مستاصل مانده اند دید؛ کمبودها و امکانات بهداشتی و درمانی در روستاها تنها می توان با مدیریت منسجم و تامین اعتبارات لازم، این مشکلات را به حداقل رساند و خواسته اهالی روستانشین چابهار از کاندیدای مجلس است.

صدای گوش خراش بیکاری در بین جوانان روستا

بیکاری امروز دیگر تنها مختص شهرها نیست و روستاها را نیز نشانه گرفته است، هزاران جوان تحصیل کرده و جویای شغل امروز ساکن روستاها هستند ولی بخش قابل توجهی از جوانان روستایی کشور پس از فراغت از تحصیل، در جستجوی کار راهی شهرها می شوند.

با وجود افت شدید اشتغال زایی بخش کشاورزی و نبود متولی امر اشتغال روستایی این مهم به دست فراموشی سپرده می شوند.

جوانان روستایی تنها بدلیل محرومیت، عدم توسعه کشاورزی راه حل نجات خود از بیکاری را مهاجرت می دانند .

مساله دیگر، توسعه جوامع روستایی است؛ با آنکه شاخص توسعه انسانی (HDI) در ایران، بعد از انقلاب بسیار رشد کرده و از ۰/۴۹۰ به ۰/۷۹۴ رسیده است، اما توسعه نیافتگی همچنان بخشی از زندگی روزمره روستاییان ایران است. این مساله حاکی از آن است که دولت چه برنامه‌یی برای توسعه این مناطق یا شهری‌سازی جمعیت روستایی ایران دارد. چراکه بر اساس قانون اساسی، تامین عدالت اجتماعی و بهداشت و درمان عمومی، وظیفه بنیادین دولت است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا