اسرائیل خواهان استقلال کردستان عراق است

اسرائیل تنها کشوری است که علناً از روند استقلال کردستان عراق پشتیبانی می‌کند. با وجود مخالفت دولت عراق، قرار است که همه‌پرسی استقلال کردستان عراق روز ٢۵ سپتامبر/٣ مهر برگزار گردد. ایران، ترکیه و حتی آمریکا با این همه پرسی مخالفند.

دیوان عالی عراق، در مقام بالاترین مرجع قضایی کشور حکم به تعلیق روند همه‌پرسی استقلال کردستان داده است. نوری مالکی مشاور رئیس جمهور و نخست‌وزیر پیشین عراق نیز گفته است اجازه نخواهد داد که یک «اسرائیل دوم» در شمال عراق ایجاد شود.

با اینحال بنیامین نتانیاهو چند روز قبل گفت که از «تلاش‌های مشروع ملت کُرد برای دستیابی به کشور خود” حمایت می‌کند». پیش از نتانیاهو، برخی دیگر از مقامات اسرائیلی مثل ژنرال “یائیر گولان”، از کردستان مستقل دفاع کرده بودند.

این معاون پیشین ستاد مشترک ارتش گفته است: «با توجه به حضور ایران و بی‌ثباتی در منطقه، وجود یک کشور کُرد محکم، با‌ثبات و همگون، در میان این باتلاق، فکر

چندان بدی نیست». این ژنرال اسرائیلی همچنین «همکاری خوب اسرائیل با ملت کُرد را از اوایل دهۀ ١٩۶٠» یادآوری کرده است “گیدئون سار”، وزیر پیشین و عضو حزب راست‌گرای “لیکود” نیز گفته است: «کردها همیشه متحد اسرائیل بوده و خواهند بود، زیرا آنها هم مثل ما اقلیت هستند»…

او با اشاره به مبارزۀ کردها علیه داعش افزوده است: «کافی است نقشه را نگاه کنیم تا دریابیم که کُردها می‌توانند سدی در برابر اسلام رادیکال باشند».

از نظر گیدئون سار «کردها همیشه رابطۀ خوبی با یهودیان و با اسرائیل داشته‌اند». خانم “اوفرا بنجیو” که مدیر مطالعات کردشناسی در دانشگاه تل‌آویو است، یادآوری می‌کند که طی سال‌های ١٩۶۵ تا ٧۵، اسرائیل به کردها کمک‌های پنهانی نظامی و انسانی می‌داد.

او می‌گوید هنگامی که یهودیان عراق زیر فشار حزب بعث بودند، کردها به خروج این یهودیان از کشور کمک می‌کردند. خانم بنجیو، گوشزد می‌کند که مصطفی بارزانی رهبر تاریخی کُرد و همچنین پسرش مسعود، بارها به اسرائیل سفر کرده‌اند.

از نظر اوفرا بنجیو، کشور کردستان می‌تواند نقش یک «منطقۀ حائل» را میان عناصر تندرو- داعش از یک سو و نیروهای شیعۀ عراقی- بازی کند. به گفتۀ او کردستان در مقام «یک کشور لائیک، دموکراتیک و میانه‌رو، نقش مثبتی در منطقه به عهده خواهد گرفت».

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا