اطلاعیه: تظاهرات حزب مردم بلوچستان به مناسبت دهم دسامبر روز جهانی حقوق بشر در استکهلم – سوئد

جمعی از اعضاء وطرفداران حزب مردم بلوچستان به مناسبت، دهم دسامبر روز جهانی حقوق بشر در ادامه فعالیت های بین المللی برای افشاگری و اعتراض به تبعیض ، سرکوب و کشتار مردم بلوچستان توسط رژیم ایران تظاهراتی درمقابل  مجلس سوئد در استکهلم بتاریخ 16 دسامبر 2017  برگزار نمودند.

منشور جهانی حقوق بشر در 10 دسامبر ۱۹۴۸ توسط سازمان ملل به تصویب رسید. ما در حالی 69-مین سالروز این روز جهانی را پشت سر گزاشتیم که نقض حقوق بشر توسط ایران در بلوچستان شدت یافته است.

این در حالی است که جامعه جهانی و افکار عمومی بین المللی در مقابل نقض حقوق بشر حکومت ایران در بلوچستان سکوت اختیار  کرده است.

این اعتراض برای اطلاع رسانی و آگاهی افکار عموم مردم دنیا صورت گرفته است .

پروژه ملت سازی بر بنیاد هویت دولتی (فارس و شیعه) با سیاستی فاشیستی ملی-مذهبی در دهه ها اخیر نمود بارزتر یافته است. دولت ایران دو سیاست موازی برای تضعیف هویت ملی مردم بلوچ را بطور سیستماتیک پیگیری می کند.  در تدارک تقسیم دوباره بلوچستان و  در راستای آن در صدد حذف نام بلوچستان  است . همزمان دولت روحانی با اعلام سیاست آمایش جمعیتی بلوچستان سیاست  تغییر جمعیتی بلوچستان را شدت بخشیده است تا مردم بلوچ را در سرزمین مادری خود به اقلیت تبدیل بکند.

در این تظاهرات اعضاء و طرفداران حزب مردم بلوچستان نسبت به دستگيری، شکنجه و اعدام جوانان بلوچ و کشتار مردم عادی بلوچ تحت بهانه های واهی و همچنين اعدام زندانیان سیاسی  در بلوچستان و ایران اعتراض نمودند و خواستار آزادی زندانیان سیاسی و توقف اعدام در ایران گردیدند.

شعارهای خود را به زبان بلوچی و سویدی و فارسی فرياد ميزدند از جمله “ماتی زبانءِ وانگ و زانگ می حقّ انت”،” بلوچستان بلوچءِ نام و نشان انت”، “ایران بند کن بلوچءِ کشت و کوش”، “بلوچستان هویت ملی ماست “، “نه به تقسیم بلوچستان” ، “ایران بند کن بلوچءِ دستگیری و شکنجه”، “ایران بند کن تبعیض علیه اهل سنت”، “نه به تغییر بافت جمعیتی بلوچستان”، شعارهايی بودند که تظاهر کنندگان سر ميدادند.

تعدادی از شرکت کنندگان دراين تظاهرات مسالمت آميز بياناتی در ارتباط با سرکوب و تبعیض شديد و خارج از عرف مردم بلوچستان توسط جمهوری اسلامی ایران ايراد کردند.

اين تظاهرات رأس ساعت 14 آغاز و در ساعت 16:00 پایان یافت.

حزب مردم بلوچستان

16 دسامبر 2017

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا