اعتراض جالب اهالی سیستان و بلوچستان: نمار جمعه با ماسک!

به فاصله چند روز از مختل شدن زندگی اهالی سیستان و بلوچستان در پی شدت گرفتن گرد و غبار، برخی از اهالی شهر زابل امروز در اقدامی جالب توجه، در حالی در نماز جمعه حضور یافتند که ماسک بر صورت داشتند؛ اقدامی اعتراضی که در روزهای گذشته درباره آن اطلاع رسانی شده بود، بلکه بتواند موجب دیده شدن رنج اهالی این استان شود.

از سفر سال گذشته سخنگوی دولت به این استان که از قضا به دلیل وقوع توفان شن، با تغییر برنامه همراه شد تا هفته‌های اخیر، هرچند حکایت شدت گرفتن گرد و غبار در جنوب شرقی ترین استان کشورمان، تنها چند بار در سال به گوش ما و شما می‌رسد، ولی همیشگی است!

به فاصله چند روز از مختل شدن زندگی اهالی سیستان و بلوچستان در پی شدت گرفتن گرد و غبار، برخی از اهالی شهر زابل امروز در اقدامی جالب توجه، در حالی در نماز جمعه حضور یافتند که ماسک بر صورت داشتند؛ اقدامی اعتراضی که در روزهای گذشته درباره آن اطلاع رسانی شده بود، بلکه بتواند موجب دیده شدن رنج اهالی این استان شود.

 

نمازگزاران هدفشان را از این اقدام اعتراض به وضعیت کنونی سیستان و 17 سال خشکسالی و بادهای 120 روزه که در چند روز اخیر نفس کشیدن را برایشان سخت کرده عنوان کردند و ابراز امیدواری کردند که در نتیجه این اقدام، توجه دولتمردان به مشکلات منطقه به ویژه وضعیت ریزگردها جلب شود.

 

البته ایشان تنها نبودند؛ به گزارش ایرنا، علی اکبر کیخا، امام جمعه زابل در خطبه های نماز جمعه با اشاره به حضور با نشاط و مطالبه گرانه مردم که به نشانه اعتراض با رعایت قوانین مملکت اسلامی با ماسک تنفسی در نماز جمعه شرکت کردند، گفت: این مردم با اتحاد و همدلی به دنبال احقاق حقوق خود و توجه مسوولان به مشکلات این منطقه هستند.

وی با تقدیر از حضور مردم و جوانان در نماز جمعه و اعلام اعتراض به مشکلات سیستان در چارچوب قوانین یادآور شد: هر زمانی که مردم متعهد و بدور از نگاه قومی و قبیله ای بر حقوق حقه خود تاکید داشته باشند به نتیجه خواهند رسید. از رسانه های ارتباط جمعی هم به سبب بیان مشکلات مردم سیستان در چند روز گذشته تشکر می‌کنم چراکه اخبار منتشره از طریق رسانه های ارتباط جمعی نگاهها را به تالاب بین المللی هامون و منطقه سیستان جلب کرد

 

امام جمعه زابل در ادامه گفت: مردم سیستان در چند روز گذشته در کنار رنج های بوجود آمده از ریزگردها و خشکسالی ها، سخنی از معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست شنیدند که آنان را بسیار آزرده خاطر کرد. اداره حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان و شهرستان زابل درباره هامون اطلاع رسانی نمی‌کند که جای گلایه دارد. استاندار هم اعلام کرد که برای پیگیری مشکلات ریزگردها با معاون اول رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور نشست و گفت‌وگو داشته و مقرر شده جلسه ستاد بحران در منطقه مخصوص هامون برگزار شود.

 

این در حالی است که در روزهای اخیر و با شدت گرفتن گرد و غبار در منطقه، سعید محمودی، مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان درباره اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست برای نجات تالاب هامون و ارتباط آن با گرد و غبار استان گفت: نباید همه مسائل مربوط به گرد و غبار منطقه را به تالاب هامون ارتباط داد. آنالیز ذرات گرد و غبار سیستان و بلوچستان نشان می‌دهد که بیشتر از 60 درصد این گرد و غبار ها ذرات سیلیکاته شن هستند که از طریق بادهای 120 روزه و از بیابان های اطراف، کویر مرکزی ایران و نقاط شمالی تالاب هامون وارد منطقه می شوند و ارتباطی به تالاب هامون ندارند. بنابراین، نمی توان آن ها را ذرات رس میکرونیزه یا به اصطلاح ریزگرد قلمداد کرد.

 

وی با تاکید بر اینکه 40 درصد از گرد و غبارها در منطقه، ریزگرد است، افزود: 50 درصد از این 40 درصد ریزگرد مربوط به بخشی از هامون است که در افغانستان قرار دارد و مابقی مربوط به بخش ایرانی هامون است؛ بخش ایرانی هامون دارای چند نقطه حساس برای ریزگردها است که با تلاش هایی که از سوی سازمان حفاظت محیط زیست انجام گرفته، سعی شده آب کمی هم که در منطقه وجود دارد به این نقاط هدایت شود و تلاش های انجام گرفته در این زمینه در هامون صابوری با موفقیت همراه بوده است.

 

محمودی در تشریح اقدامات صورت گرفته گفت: امسال توانستیم تمام کانون های گرد و غبار تالاب هامون صابوری را کنترل کنیم؛ در این تالاب وضعیت خوب است و پوشش گیاهی داریم که علوفه حاصل از این شرایط می تواند برای مصرف دامدارها و کشاورزان استفاده شود. در بخش پوزک و هیرمند در تالاب هامون یک سوم آب سال گذشته را داشتنیم و این مسئله منجر به ایجاد تعدادی کانون گرد و غبار در این مناطق شده است. همچنین، زمین های کشاورزی که در این مناطق به حال خود رها شدند نیز مسئله گرد و غبار را تشدید می‌کنند که البته سعی شده با هدایت آب به این مناطق آن را کنترل کنیم.

 

وی ادامه داد: آب حاصل از سیلابی که اخیرا از افغانستان به سمت هامون هیرمند وارد شده را توانستیم به کانون های گرد و غبار در مناطق لورگ باغ و کوه خواجه هدایت کنیم. در نتیجه وضعیت این مناطق از هامون هیرمند از نظر آبی رضایت بخش است. ایران برای هامون هیچ حق آبه ای دریافت نکرده و تا کنون هر آبی که به تالاب هامون رسیده از سیلاب افغانستان است اما سازمان حفاظت محیط زیست از طریق دیپلماسی خواهان حق آبه ایران از دولت افغانستان است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا