اعتراض دو روحانی سنی ایرانی به ممنوعیت سفر در داخل ایران

مقام‌های امنیتی کشور مانع حضور مولانا محمد حسن گرگیج، امام جمعه اهل سنت زاهدان و حسن امینی، حاکم شرع مردمی کردستان و برخی دیگر از روحانیان اهل سنت شده‌اند که می‌خواستند در برگزاری “همایش‌های دانش‌آموختگی طلاب مدارس علوم دینی بلوچستان” شرکت کنند. این موضوع سبب شد که این روحانیان اعتراض کنند.

گرگیج در این باره گفت: «ما مدعی آزادی در کشور هستیم، ولی به علمای سرشناس اهل‌سنت حق سفر به سایر استان‌ها را نمی‌دهیم. بنده قصد بازگویی چنین مسائلی را ندارم؛ اما وقتی چنین محدودیت‌هایی را مشاهده می‌کنم نسبت به آن تذکر می‌دهم».

گرگیج تاکید کرد: «با پایان رسیدن همایش‌های دانش‌آموختگی بلوچستان نه آسمان به زمین آمد، نه حکومت تغییر کرد و نه امنیت کشور به هم خورد. پس عزیزان بر اساس سلیقه و توهمات عمل نکنند».

مولانا گرگیج افزود: «نباید از مسائلی که کاملا قانونی است و سبب اختلال در امنیت نمی‌شود، جلوگیری کرد و همچنین نباید در ورودی شهر زاهدان کارت‌های ملی شهروندان مصادره شود، چراکه این امر غیرقانونی است و باعث رعب و وحشت در میان شهروندان می‌شود».

به گفته گرگیج “انسان‌ها حق زندگی آزادانه، حق نفس کشیدن و حق تردد دارند” و مسئولین باید جلوی افرادی را که سلیقه‌ای عمل می‌کنند را بگیرند. او همچنین افزود: «این انصاف نیست که ما درصدد جذب توریست‌های خارجی باشیم، اما هموطنان را از تردد در داخل کشور منع کنیم».

در ارتباط با ممنوعیت سفر روحانیان سنی “کمپین حقوق بشرایران” به نقل از حسن امینی، مدیر مدرسه علوم دینی امام بخاری در سنندج و مفتی و حاکم شرع مردمی سنندج روز دوشنبه (۳ اردیبهشت/۲۳ آوریل) گزارش داده است که وزارت اطلاعات مانع از سفر او به زاهدان شده است.

کمپین حقوق بشر از قول آقای امینی نقل کرده است که علمای اهل سنت در ایران اجازه سفر به استان‌ها و شهرهای سنی‌نشین را ندارند و وزارت اطلاعات اجازه هیچ گونه گردهمایی و دیدار میان آنها را نمی‌دهد.

حسن امینی در مصاحبه با کمپین حقوق بشر ایران در ایران همچنین گفته است: «این اولین بار نیست که از حضور ما در چنین مراسمی جلوگیری می‌کنند. من سال ۸۸ به زاهدان رفتم و در مراسم فارغ التحصیلی دانش‌آموختگان طلاب دارالعلوم مکی زاهدان سخنرانی کردم که مرا بازداشت کرده و ۱۰ روز بعد آزاد کردند، بعد از آن هرموقع که خواسته به زاهدان بروم ممانعت کردند.

سه سال قبل یعنی در سال ۹۴ رفتم، اطلاع نداشتند وقتی اطلاع پیدا کردند که من زاهدان بودم و گفتند چرا رفتی؟ گفتم خارج از ایران نرفتم که اجازه بگیرم. از یک استان‌مان به استان دیگرمان رفتم. بعد از وزارت اطلاعات زنگ زدند و گفتند که نباید بروید و مصلحت نیست».

به گفته امینی در همایش‌های دانش‌آموختگی طلاب مدارس علوم دینی بلوچستان در زاهدان هر سال بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر از مناطق مختلف سنی‌نشین کشور جمع می‌شوند. او همزمان خاطرنشان کرد: «وزارت اطلاعات دوست ندارد کسانی مثل من و مولانا گرگیج برویم و سخنرانی کنیم. اما فقط همین همایش نیست همانطور که گفتم ما اجازه سفر به استان‌های اهل سنت را نداریم».

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا