اوباما: «ایران فعالیت‌های حساس هسته‌ای را یک دهه متوقف کند»

رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه اختصاصی با رویترز گفت توافق با ایران در محدود کردن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی از تحریم‌ها و حمله نظامی هم موثرتر خواهد بود٬ اما شانس تحقق آن کمتر از پنجاه درصد است.
باراک اوباما٬ رئیس‌جمهور آمریکا٬ روز دوشنبه (۱۱ اسفند٬ ۲ مارس) در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری رویترز گفت ایران باید برای فراهم کردن بستر دست‌یابی به توافق جامع٬ فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود را به‌گونه‌ای تصدیق‌پذیر دست‌کم برای ۱۰ سال متوقف کند٬ اما هم‌چنان دست‌یابی به توافق نهایی چندان محتمل به نظر نمی‌رسد.

به گزارش رویترز٬ گفته‌های باراک اوباما درباره جدول زمانی ۱۰ ساله برای پایان دادن به بحران ۱۰ ساله هسته‌ای ایران٬ نمایانگر یکی از مهم‌ترین خط قرمزهای کاخ سفید درباره دست‌یابی به توافقی معقول و مطلوب با ایران است. رئیس‌جمهور آمریکا به رغم پیش‌رفت‌های اخیری که در مذاکرات حاصل شده٬ می‌گوید تغییرات چندان ملموس نبوده و شانس دست‌یابی به توافق نهایی کمتر از ۵۰ درصد است. با این حال او گفت احتمال دست‌یابی به توافق٬ امروز بسیار بیش‌تر از سه یا پنج ماه پیش است.»

باراک اوباما در این باره افزود: «اگر ایران بر سر عددی دو رقمی برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای خود در ابعاد کنونی موافقت کند و برچیدن برخی عناصر آن را با همین ضرب‌آهنگ ادامه دهد و ما بتوانیم راه مناسبی برای بررسی و تصدیق این موضوع پیدا کنیم٬ هیچ مسیر دیگری نیست که بتواند به این اندازه ما را مطمئن سازد که جمهوری اسلامی به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد.»

به اعتقاد رئیس‌جمهور آمریکا اگر ایران با شرایط قدرت‌های جهانی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای خود موافقت کند «چنین توافقی از هرگونه اقدام نظامی که آمریکا یا اسرائیل می‌توانند برای محدود کردن آن انجام دهند موثرتر و موفق‌تر خواهد بود و حتی تحریم‌ها هم نمی‌توانند چنین تاثیر ملموسی بر جای بگذارند.»

به گفته اوباما هدف آمریکا این است که اطمینان حاصل کند «ایران تا دست‌یابی به سلاح هسته‌ای دست‌کم فاصله‌ای یک‌ساله خواهد داشت.» کاخ سفید هفته گذشته گزارش‌های منتشرشده پیرامون توافق ۱۰ ساله هسته‌ای با ایران را تکذیب کرده بود.

انتقاد بی‌پرده از ساز مخالف نتانیاهو

رئیس‌جمهور آمریکا که در کاخ سفید به سوالات خبرنگاران رویترز پاسخ می‌داد٬ درباره تنش‌های اخیر واشنگتن و تل‌آویو بر سر سخنرانی بحث‌برانگیز بنیامین نتانیاهو٬ نخست‌وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا درباره توافق هسته‌ای با ایران٬ این ماجرا را «انحرافی» خواند و به شدت از مواضع نتانیاهو انتقاد کرد. اما گفت «تضاد اساسی» موجود در دیدگاه‌های آنها پیرامون چگونگی دست‌یابی به هدف مشترک (حصول اطمینان از عدم دست‌یابی ایران به تسلیحات هسته‌ای) «آسیب دائمی» به روابط آمریکا و اسرائیل وارد نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید: نتانیاهو: وظیفه دارم درباره خطر ایران هسته‌ای هشدار دهم

باراک اوباما بار دیگر نسبت به تلاش‌های جمهوری‌خواهان در کنگره و سنا برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران در صورت نهایی نشدن توافق تا پایان ژوئیه هشدار داد و گفت این اقدامات می‌تواند به روند مذاکرات آسیب وارد کند. او به تصریح گفت نگرانی‌اش نسبت به آسیب‌هایی که ممکن است از جانب کنگره به روند مذاکرات وارد شود بسیار بیشتر از نگرانی‌اش نسبت به سخنرانی بنیامین نتانیاهو در کنگره است.

بنیامین نتانیاهو٬ نخست‌وزیر اسرائیل٬ که سرسخت‌ترین منتقد هرگونه توافقی با ایران است٬ اخیرا گفته قدرت‌های غربی در مذاکره با ایران ضرورت مسدود کردن مسیر دست‌یابی ایران به تسلیحات هسته‌ای را نادیده گرفته‌اند و این مساله تهدیدی اساسی برای موجودیت اسرائیل محسوب می‌شود.

دفاع همه‌جانبه باراک اوباما از روند پیش‌رفت مذاکرات هسته‌ای با ایران در حالی صورت گرفته که دولت او آماج انتقادات گسترده منتقدانی است که می‌گویند رفتار نمایندگان آمریکا در مذاکرات نشانگر نوعی اشتیاق مفرط نسبت به حصول توافق هسته‌ای با ایران است و این ممکن است خطر هسته‌ای شدن ایران را در پی داشته باشد.

گفت‌وگوی اختصاصی باراک اوباما با رویترز دقیقا یک روز پیش از سخنرانی جنجال‌ساز بنیامین نتانیاهو در کنگره آمریکا انجام شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا