اپوزیسیون ایران با برگزاری تظاهرات در لندن خواستار محاکمه عاملان اعدام‌های67 شد

صدها تن از مخالف رژیم جمهوری اسلامی ایران، روز شنبه 2 سپتامبر 2017 در اعتراض به نقض حقوق بشر و حمایت از جنبش دادخواهی قتل عام 30 هزار زندانی سیاسی در سال 1988 در میدان ترافالگار در لندن دست به تظاهرات زدند.

صدها تن از مخالف رژیم جمهوری اسلامی ایران، روز شنبه 2 سپتامبر 2017 در اعتراض به نقض حقوق بشر و حمایت از جنبش دادخواهی قتل عام 30 هزار زندانی سیاسی در سال 1988 در میدان ترافالگار در لندن دست به تظاهرات زدند.

تظاهر کنندگان ضمن اعلام همبستگی با زندانیانی که دست به اعتصاب غذا زده‌اند، خواستار محاکمه عاملان اعدام‌های سال 1988 شدند.

گفته می‌شود که در تابستان 1988 برابر با 1367 شمسی بر اساس فتوای آیت الله خمینی، 30000 زندانی سیاسی که اغلب آنها از اعضا و هواداران سازمان مجاهدین خلق ایران بودند، در زندان‌های ایران قتل عام شدند.

قربانیان این اعدام‌های دسته‌جمعی که اغلب روشنفکران سیاسی و جوانان تحصیلکرده ایران به شمار می‌آمدند پس از قتل عام به‌ طور مخفیانه در گورهای دست‌جمعی به‌خاک سپرده شدند. مخالفان و خانواده های قربانیان سال‌ها است که جنبش دادخواهی این قتل عام هولناک را آغاز کردند.

پس از گذشت نزدیک سه دهه از این قتل عام هولناک، انتشار فایل صوتی از آیت الله منتظری که توسط فرزندش منتشر شد، به عنوان سندی محکم و موثق بر وقوع این کشتارها صحه گذاشت.

پس از انتشار این فایل صوتی و اعتراف برخی از مقامات جمهوری اسلامی مانند فلاحیان وزیر سابق اطلاعات جمهوری اسلامی به این اعدام‌ها، شورای ملی مقاومت بخش عمده اپوزیسیون ایران، برای دادخواهی قتل عام 30 هزار زندانی سیاسی فرخوان داده و هم اکنون پرونده دادخواهی را در موسسه‌های حقوقی دادگاه جنایی سازمان ملل دنبال می‌کند.

در همین مریم رجوی عضو برجسته و رئیس شورای ملی مقاومت ایران طی پیامی به تظاهر کنندگان در لندن و دیگر شهرهای اروپا گفت:«اروپایی ها و آمریکایی ها طی سال‌های سال با ملاها همکاری کرده و بر این جنایت ضدبشر سرپوش گذاشتند» .

مریم رجوی با تاکید بر ضرورت مطرح کردن اهمیت رعایت حقوق بشر در ایران از سوی کشورهای غربی گفت:« کشورهای اروپایی و آمریکا حداقل باید شرط رعایت حقوق بشر و پایان دادن به اعدام، شکنجه و نقض مکرر حقوق زندانیان در ایران را به عنوان شرط اساسی برای روابط دیپلوماسی و بازرگانی با رژیم ایران در نظر بگیرند».

وی افزود:« تا زمانی که ملاها دست خود را در نقض حقوق بشر باز در ایران باز ببینند به سیاست بحران سازی و بر افروختن آتش جنگ در خاورمیانه ادامه خواهند داد و ادامه این خشونت‌ها و خطر آن اروپا و امریکا را تهدید خواهد کرد».

در این تجمع اعتراضی تعدادی از نمایندگان پارلمان انگلیس ضمن ابراز همدردی با زندانیان سیاسی اعصابی از جنبش دادخواهی برای قربانیان سال 1988 حمایت کردند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا