ایران با هواپیمای اجاره‌ای افغانی جنگجو به سوریه و عراق اعزام می‌کند

منابع خبری افغانستان روز سه شنبه 4 اوت گزارش دادند که ایران از یک هواپیمای شرکت هوایی «آریانا» برای انتقال جنگجو به سوریه و عراق استفاده می کند.
بنا بر اعلام منابع پارلمانی افغانستان، شرکت هواپیمایی «ماهان سپهر» وابسته به سپاه پاسداران هواپیمای «آریانا» را برای مسافربری از مشهد به کابل و بالعکس اجاره کرده بود اما پس از مدتی «به طور غیر قانونی» از این هواپیماها برای انتقال «افراد مشکوک» به عراق و سوریه استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری بخدی افغانستان، قیس حسن، رئیس کمیسیون مواصلات و مخابرات مجلس نمایندگان این کشور با انتقاد شدید از اعزام غیر قانونی نیرو به عراق و سوریه توسط ایران گفته است اسنادی را به دست آورده که نشان می دهد، ایران برای انتقال «افراد مشکوک» که بیشتر شان نقاب پوش هستند، هواپیمای آریانا مربوط به دولت افغانستان را به خدمت گرفته است.

قیس حسن گفت: «این هواپیما از سوی شرکت ایرانی به نام ماهان سپهر اجاره شده و در جریان یک ماه بارها به عراق پرواز کرده و افرادی را تحت تدابیر شدید امنیتی به عراق انتقال داده است.»

رئیس کمیسیون مواصلات و مخابرات مجلس نمایندگان افغانستان که با خبرنگاران در کابل صحبت می کرد گفت:«این هواپیما از کابل به مشهد و از مشهد به شهرهای بغداد و نجف پرواز می کرده است.»

پیلوت های(خدمه) این هواپیما به این نماینده مجلس گفته اند که آنها حق نداشتند در مورد هویت این افراد سوال کنند.

قیس حسن، رییس کمیسیون مواصلات و مخابرات مجلس نمایندگان افغانستان می گوید که کرایه دادن هواپیما مشکل قانونی ندارد اما باید مشخص شود که جانب مقابل از این هواپیما به کدام مقاصد استفاده می کند.

در همین حال محمدالله بتاش، وزیر ترانسپورت و هوانوردی افغانستان نیز گفته است در صورتی که این هواپیما حامل افراد «مشکوک» بوده باید به شکل جدی موضوع بررسی و پیگیری شود.

بتاش افزود:«این یک موضوع سیاسی است و بر می گردد به منافع ملی افغانستان، و در صورت که این ادعا ثابت شود، باید در زمینه جلوگیری و کشاندن عاملان آن به پنجه قانون جدا عمل شود.»

وزیر ترانسپورت و هوانوردی افغانستان گفت: «مسیر پرواز کابل – مشهد و برعکس آن حدود دو ساعت و چهل دقيقه است اما اين طياره بعد هشت ساعت به کابل بازگشت می کرد.»

اسناد که کمیسیون مواصلات و مخابرات مجلس به دست آورده نشان می دهد که این هواپیما حدود یک ماه قبل هر روز یک پرواز به عراق انجام داده است.

قیس حسن، اظهار داشته که کرایه دادن هواپیما مشکل قانونی ندارد اما باید مشخص شود که جانب مقابل از این هواپیما به کدام مقاصد استفاده می کند.

در همین حال، امید مستور، مسوول اداری شرکت هوایی آریانا می گوید که در مورد سو استفاده شرکت هوایی ماهان سپهر از نام و هواپیمای شرکت هوایی آریانا، انها نیز اطلاع پیدا کرده اند.

آقای مستور گفت هواپیمای آریانا که برای پرواز میان افغانستان و ایران به شرکت هوایی ماهان سپهر کرایه داده شده بود، خارج از خط پرواز بارها به عراق رفته است.

شرکت هوایی آریانا از هر پرواز این هواپیما مبلغ ده هزار دلار امریکایی از طرف قرارداد دریافت می کرد. ایران هنوز به این سخنان واکنشی نشان نداده است.
تهران از سوی مخالفان سوری و کشورهای عربی و غربی به اعزام نیروهای نظامی به سوریه و عراق متهم است.

این کشور همچنین به اعزام مهاجران افغانی که در ایران زندگی می کنند به جنگ در سوریه متهم شده است.

ایران اما هر گونه اعزام نیروی جنگی به سوریه و عراق را رد کرده اما گفته است، بعضی ها به تمایل شخصی و اقدام خود خواسته به این کشور ها رفته اند.

چندین ویدیویی که در یوتیوپ و شبکه های اجتماعی منتشر شده، افغان های مهاجر در ایران در سوریه دیده می شوند و در کنار نیروهای دولتی این کشور علیه مخالفان سوری می جنگند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا