اینجا آفتاب سوزان سیستان و بلوچستان صورت دانش ‌آموزان را سرخ می ‌کند+ فیلم و عکس

این روزها درس خواندن در کپر و زیرسایه موقتی دیوارها دانش آموزان مدارس دشتیاری چابهار را می‌آزارد به گونه‌ای که از شرایط مدارس خود فیلم تهیه کرده و خواستار توجه خیران شدند. همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید بسیاری از دانش آموزان کشور با دلی شاد و خرم راهی مدارس شدند.

اینجا در دشتیاری چابهار هم سال تحصیلی شروع شده است و دانش آموزان در مدارس حضور دارند اما چیزی که در چهره‌های معصومشان پیدا نیست شادی و نشاط است. کیف و کفش و لوازم و تحریر خود را به سختی تهیه کردند تا در سر کلاس درس حاضر شوند، اما کدام کلاس درس؟ کلاسی که نه آب دارد نه برق و دانش آموزان مجبورند بیرون کلاس در سایه موقتی دیوار برافراشته آن درس بخوانند.

بعضی مدارس دشتیاری هم کلا کپری هستند و زیر گرمای سوزان هوا دانش آموزان را به آغوش می‌کشند. اگرچه خیران بسیاری از سراسر کشور برای احداث مدرسه در این مناطق محروم پیش قدم شده‌اند اما محرومیت سیستان و بلوچستان در برخی از شهرها و روستاهای این استان حمایت خیران بیشتری را می‌طلبد.

رئیس آموزش و پرورش بخش دشتیاری چابهار مرداد ماه امسال در گفت ‌و گو با فارس اظهار داشت: تعداد 84 مدرسه از مجموع 318 مدرسه فاقد انشعاب برق هستند و دانش آموزان در گرمای 40 تا 50 درجه و در تاریکی مشغول به تحصیل هستند. انور بادپا افزود: علاوه بر مدارس فاقد برق 21 مدرسه نیز فاقد امتیاز آب، 37 مدرسه غیراستاندارد و 222 کلاس درس فرسوده و نیازمند ساخت فضای جدید است.

وی بیان کرد: بخش دشتیاری از محروم ترین نقاط آموزشی در ایران محسوب می شود که براساس آمار بیش از 6 مترمربع از سرانه استاندارد آموزشی کشور عقب تر است. وی با بیان اینکه سرانه فضای آموزشی در بخش دشتیاری به ازای هر دانش آموز یک متر و 13 سانتی مترمربع است، خاطرنشان کرد: این آمار نسبت به سرانه استاندارد هشت متر مربعی کشور بین 6 تا حدود هفت متر عقب است.

رئیس آموزش و پرورش بخش دشتیاری چابهار گفت: علاوه بر کمبود کلاس های درس 510 کولر گازی و پنکه سقفی مورد نیاز است تا دانش آموزان از گرمای طاقت فرسای این منطقه نجات پیدا کنند. بادپا بیان کرد: 11 طرح آموزشی با 39 کلاس درس (10 پروژه خیری و یک پروژه بنیاد برکت) پارسال در منطقه دشتیاری افتتاح شده است.

بادپا ادمه داد: همچنین پارسال 12 طرح با 79 کلاس درس کلنگ زنی شده است که بسیاری از آنان با کمبود اعتبار برای ساخت مواجه شده اند. رئیس آموزش و پرورش دشتیاری چابهار گفت: براساس آمار و شاخص ها هیچ منطقه ای از کشور از نظر فضای آموزشی محروم تر از دشتیاری نیست.

بادپا اظهار داشت: 13 هزار و 551 دانش آموز در 388 کلاس درس به طور چرخشی دو شیفته در منطقه دشتیاری در حال تحصیل اند. به گزارش فارس، امسال کسب رتبه های برتر و اکثرا در رشته پزشکی دانش آموزان سیستان و بلوچستان در کنکور سراسری نشان داد که قدر همت بلند مسؤولان و خیران را می دانند و اگر محیط لازم برای کسب علم فراهم شود به بهترین نحو قدردان زحمتشان خواهند بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا