باز یکی دیگر از استادان موسیقی بلوچی به دیار باقی شتافت/ مرگ در فقر و محرومیت.

استاد علی آوارگان ملقب به لعل محمد سرودی از نوازندگان کهن منطقه بلوچستان بعد از تحمل درد و بیماری در انزوا به دیار باقی شتافت.

استاد علی آوارگان ملقب به لعل محمد سرودی به حق یکی از چهره های کهنسال و صاحب نام ساز «سُرود» یا قیچک در بلوچستان بود.

متاسفانه علاقه مندان موسیقی ملّی بلوچی طی سال های اخیر به دلیل بیماری و کهولت سن از شنیدن نغمه های این هنرمند محروم بودند و با رفتن این استاد بزرگ امید برای داشتن یک ذخیره مدون از منابع موسیقی بلوچستان کمرنگ تر شد.

استاد علی آوارگان ساکن منطقه اورکی از دشتیاری چابهار بود که طی سالیان طولانی با شاعران، حماسه خوانان و بزرگان منطقه بلوچستان همنوازی کرده بود. این هنرمند همزمان با سرودی نوازی، صوت دل انگیزی هم داشت.

استاد این اواخر دچار بیماری قلبی و مغزی و آسیب جسمی اش به حدی بود که در چند ماه اخیر نیاز به درمان مستمری داشت اما خودش می گفت کسی به او رسیدگی نمی کند.

حتی برخی از دوستان پیگیر بیمه وی بودند که متاسفانه این موضوع نیز به دلیل تبعیضات حکومتی امکان پذیر نشد.

شوربختانه به دلیل اینکه فرزندان استاد آوارگان پیگیر هنر نبودند بنابراین دیگر جانشینی برای وی نیست که بخواهد میراث گرانقدرش را حفظ کند. او به حق آواره موسیقی بود، متاسفانه استادان موسیقی بلوچی یک به یک به دیار باقی میروند و ما همواره افسوس می خوریم.

امیدواریم نخبگان و فرهنگیان و افراد خیرخواه بلوچ باقی ماندگان موسیقی بلوچستان را دریابند، تا که مانند استاد آوارگان این چنین در انزوا از دنیا نروند.

درگذشت استاد آوارگان را به جامعه هنری و خانواده وی تسلیت می گوییم. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا