بالا بودن آمار بیماری های ژنتیکی در بلوچستان بخاطر نداشتن شناسنامه (هویت ایرانی)

دکتر محمودرضا میری بیان داشت: بسیاری از بیماری ها و خطراتی که کودکان را تهیدی می کند با اقداماتی ساده و سرمایه گذاری اندک قابل رفع است که نباید از این موضوع غفلت کرد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان دومین کنگره سراسری سلامت کودکان و نوجوانان که در تالار بوعلی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه نرخ ابتلا به بیماری های ژنتیکی در این استان زیاد است بیان داشت:ازدواج های فامیلی در این استان آمار بیمارهای ژنتیکی از جمله تالاسمی را افزایش داده است.
دکتر محمود رضا میری بیان داشت: به دلیل تعداد بی شمار افراد فاقد شناسنامه متاسفانه بسیاری از کودکان و یا خانواده های دارای اختلالات ژنتیکی قابل شناسایی نبوده و در آمارهای درمانی و بهداشتی به ثبت نمی رسند.
وی محرومیت برخی از نقاط استان و عدم دسترسی به تغذیه مناسب را یکی از عوامل تاثیر گذار بر سلامت کودکان ونوجوانان عنوان کرد و افزود: اگر در آینده می خواهیم نیروهایی سالم و پرتلاش در جامعه داشته باشیم باید در گام نخست به سلامت کودکان توجه کنیم.
وی با اشاره به اینکه به دلیل خصوصیات فیزیکی کودکان نسبت به سایر سنین جامعه اسیب پذیر تر هستند ادامه داد: در این استان کودکان ۳۵ درصد جمعیت را با سن زیر ۱۵ سال تشکیل می دهند که توجه به سلامت این قشر از جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی بیان داشت: بسیاری از بیماری ها و خطراتی که کودکان را تهیدی می کند با اقداماتی ساده و سرمایه گذاری اندک قابل رفع است که نباید از این موضوع غفلت کرد.
میری ادامه داد: توجه به واکسیناسیون، تهیه آب آشامیدنی سالم و بهره مندی از بهداشت می تواند بسیاری از کوردکان را از بیماری ها مصون نگاه داشته و به در نهایت به سلامت جامعه منتهی شود.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا