باهوش‌ترین دانش‌آموزان کشور در محروم‌ترین مدارس تحصیل می‌کنند/ فرزندان محروم استان چشم انتظار خیرین مدرسه‌ساز

براساس گزارش یونسکو دانش آموزان دشتیاری چابهار دومین ضریب را در سطح دنیا دارند، اما متاسفانه این دانش آموزان و دیگر دانش آموزان چابهاری در حاشیه سواحل مکران از کمترین امکانات آموزشی برخوردارند.
باهوش‌ترین دانش‌آموزان کشور در محروم‌ترین مدارس تحصیل می‌کنند/ 60سال انتظار برای رسیدن به میانگین کشوری/ فرزندان محروم استان چشم انتظار خیرین مدرسه‌ساز
باهوش‌ترین دانش‌آموزان کشور در محروم‌ترین مدارس تحصیل می‌کنند/ 60سال انتظار برای رسیدن به میانگین کشوری/ فرزندان محروم استان چشم انتظار خیرین مدرسه‌ساز
به گزارش سرویس اجتماعی عصر هامون به نقل از مطالبه گر، بر اساس گزارش یونسکو دانش آموزان دشتیاری چابهار دومین ضریب هوشی را در سطح دنیا دارند، اما متاسفانه این دانش آموزان و دیگر دانش آموزان چابهاری در حاشیه سواحل مکران از کمترین امکانات آموزشی برخوردارند و محرومیت تنها واژه آشنا در این دیار است.
بر اساس آمار موجود از نظر شاخص های آموزشی بویژه میانگین سرانه آموزشی استان سیستان و بلوچستان با ۳٫۷ مترمربع به عنوان پهناورترین استان کشور با حدود بیش از ۵۵۰ هزار دانش آموز در پایین ترین رده کشور قرار دارد. اما عجیب ترین بخش این محرومیت‌ها، وضعیت اسفبار سرانه پایین آموزشی در شهرستان ویژه چابهار به عنوان محور و نگین توسعه شرق کشور است.

این موضوع و عمق محرومیت موجود در شهرستان چابهار به قدری گسترده و عمیق است که تصور درستی این ادعا را سخت می کند، اما آمار و واقعیت‌های موجود این نقصان و کاستی را غیر قابل کتمان می‌کند.
طبیعی است که هیچ کسی نتواند باور کند شهرستان ویژه چابهار با توجه به جایگاه ویژه و راهبردی‌اش در حوزه‌های مختلف بویژه نقش تاثیرگذاری اقتصادی آن، از نظر شاخص‌های توسعه‌ای بویژه آموزشی در پایین ترین رتبه شهرستان‌های کشور قرار دارد تا جاییکه این شهرستان در محروم‌ترین استان کشور و در بین ۱۹ شهرستان نیز متاسفانه نیز در رتبه‌های آخر قرار دارد.

بر اساس آخرین آمار اداره کل نوسازی استان سیستان و بلوچستان، سرانه آموزشی به ازای هر دانش‌‌آموز در شهرستان چابهار ۲٫۴۴ مترمربع است که این حدود یک متر پایین‌تر از میانگین استان سیستان و بلوچستان به حساب می‌آید و این در حالیست که در این آمار فضای مدارس خشت و گلی و ۲۰۴ مدرسه فرسوده و تخریبی و ۲۴۸ مدرسه نیازمند مقاوم‌سازی نیز لحاظ شده است که اگر این فضاهای تخریبی را از سرجمع آمار کم کنیم آنگاه بدون تردید شهرستان چابهار در آخرین رتبه کشوری از نظر سرانه آموزشی قرار خواهد گرفت.
از سوی دیگر با توجه به اینکه در بهترین سال‌های اعتباری و بودجه‌ای کشور متوسط کل اختصاص بودجه در استان سیستان و بلوچستان حدود ۵۵۰ میلیارد ریال بوده است و اگر برای ارتقای سرانه آموزشی چابهار بخواهیم بر اساس بودجه‌های سالانه همانند گذشته اقدام کنیم برای رسیدن به میانگین سرانه استان و نه کشور بایستی حدود ۶۰ سال انتظار را تحمل کرد.
به دیگر سخن برای ساخت و احداث مدارس مورد نیاز در شهرستان چابهار برای رسیدن سرانه آموزشی به میانگین استانی نیازمند هزینه ۲ هزار میلیارد ریالی است که با توجه به وضع درآمدی کشور و بویژه افت قیمت نفت، اختصاص این مقدار هزینه تقریبا محال و غیرممکن است و به حق برای رفع محرومیت از چهره آموزش و پرورش این منطقه باید اقدامی انقلاب و جهادی و انسان دوستانه کرد و از آحاد مردم و مسئولان بویژه افراد خیر و صاحب سرمایه برای ساخت و احداث فضاهای آموزشی کمک گرفت.

خوشبختانه رویکرد واقع بینانه دولت در انتشار واقعیت‌های امروزی جامعه بویژه وزارت آموزش و پرورش در خصوص ایجاد فضای مناسب برای اطلاع از وضعیت موجود بویژه ارایه اطلاعات و آمار واقعیت‌ شاخص‌های توسعه‌ای از جمله کمبودهای فضاهای آموزشی این فرصت را فراهم آورده است که حقایق و عمق محرومیت‌ها آشکار شود.
برهمین اساس است که مسوولان استانی و شهرستانی با ساخت دقیق و رویکرد واقع بینانه در برگزاری همایش خیرین سراسر کشور در روز چهارشنبه ۸ بهمن در چابهار برنامه‌ریزی و تلاش ویژه‌ای را آغاز کرده‌اند که توجه مسئولان و بویژه خیرین کشوری را برای کمک به دانش‌آموزان این منطقه و استان جلب کنند.
گرچه باید متذکر شد که حضور خیرین کشوری در این شهرستان با توجه به حجم عظیم تعهدات این خیرین که تقریبا معادل بودجه‌های دولتی اقدام به فعالیت‌های ساخت و ساز می کنند ( هم اینک بیش از ۵۰ درصد مدارس کشور توسط خرین در حال احداث است ) علاوه بر اینکه زمینه مشارکت آنان را در احداث مدارس در این منطقه فراهم خواهد آورد اما واقعیت این است که این حضور و برگزاری همایش بسترساز نوعی فرهنگ سازی برای ارتقای مشارکت های خیرانه از سوی بومیان است که متاسفانه تاکنون نقش کمرنگی داشته اند.
شایان ذکر است، تلاش های شبانه روزی در چند روز اخیر در شهرستان چابهار فضایی جهادی و انقلابی را بوجود آورده است که همه اقشار مختلف مردم، مسوولان، معتمدین، کارمندان دولت، بازاریان، فعالان اقتصادی بخش های مختلف از جمله صیادان و بخش شیلاتی، صنایع و معادن، کارخانه های تولیدی با تقبل و تعهد هزینه‌های مالی ساخت و احداث بناهای آموزشی را در شهرستان چابهار سرعت بخشند و کمبودها و محرومیت‌ها را در سریعترین زمان ممکن مرتفع کنند.
در آستانه برگزاری هفدمین همایش خیرین مدرسه ساز کشور در ۸ بهمن ماه شاهدیم با مشارکت گسترده و در حال افزایش اقشار مختلف از جمله تعهد ۱۰۰ میلیارد ریالی یک خیر بومی، تعهد ۵۰ میلیاردی فعالان شیلاتی و صیادی، تعهد ۱۰ میلیارد ریالی کارکنان منطقه آزاد چابهار و همچنین تقبل ساخت مشارکتی ۳۰ و ۵۰ درصدی بیش از دهها مدرسه از سوی افراد خیر بومی شهرستان نوید روزهای علم افروزی و دانایی محوری و جامعه ای عاری از هرگونه کاستی و کمبود را شاهد باشیم.
شایان ذکر است که بر اساس قوانین جاری کشور در صورتیکه خیرین هزینه ۳۰ درصدی مدارس را در روستاها و ۵۰ درصدی این هزینه را در شهرها تعهد کنند، آنگاه دولت موظف است مابقی هزینه احداث هر مدرسه را پرداخت کند.
همچنین از سوی دیگر بر اساس قوانین مالیاتی، اگر مودیان مالیاتی در ساخت و ساز مدارس کمک‌های خیریه‌ای انجام دهند می‌توانند با گرفتن معرفی‌نامه از اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس و رسید هزینه‌های پرداخت شده، معادل این هزینه را به عنوان مالیات پرداختی به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند.
گفتنی است، هفدمین همایش سراسری خیرین کشور ۸ الی ۱۰ بهمن ماه با حضور وزیر آموزش و پرورش، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ۱۶۱ خیر و مهمان ویژه کشوری در چابهار برگزار می شود.
شایان ذکر است با هماهنگی فرماندار چابهار تمامی دستگاههای و سازمان ها و ادارت شهرستان چابهار بویژه علما، نخبگان ، فرهنگیان و افراد خیر ، بویژه معتمدین و اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا و اعضای تشکل های مردم نهاد برنامه ریزی و جلسات مختلف برای برگزاری با شکوه هفدمین همایش سراسر خیرین کشور در چابهار و همچنین ایجاد فرهنگ مشارکت در بومیان منطقه برای اقدام های داوطلبانه خیری بویژه مشارکت در ساخت بناها و فضاهای آموزشی آغاز شده است.
علی اصغر افتاده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا