با وجود هشدار اخیر یک مقام ارشد دولت آمریکا، هند و ایران برای توسعه بندر چابهار تفاهم‌نامه‌ای تازه‌ امضا کرده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی ایران گفته است: “دولت جدید هند مصمم شده است که سرمایه گذاری بزرگی را در تجهیز و توسعه بندر چابهار انجام دهد”.

امضای تفاهم‌نامه تجاری ایران و هند با وجود هشدار آمریکا

گزارش‌ها حاکیست که عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران و نیتین گادکاری، وزیر کشتیرانی هند این تفاهم را امضا کرده‌اند.
در صورتی که این تفاهم به قرارداد نهایی تبدیل شود، شرکت‌های هندی دو اسکله بندر چابهار را اجاره و برای بهره برداری از آن‌ها به عنوان ترمینال کانتینری اقدام خواهند کرد.
هند و ایران در سال ۲۰۰۳ میلادی برای توسعه بندر چابهار به تفاهم مقدماتی دست پیدا کرده بودند، اما تحریم‌های غرب بر سر برنامه اتمی ایران مانع از پیشرفت این طرح شد.
به نظر می‌رسد که دو طرف قصد دارند پس از چند سال وقفه، پروژه بندر چابهار را علی رغم هشدارهای آمریکا، به جلو ببرند.
وندی شرمن، معاون سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا که در مذاکرات هسته‌ای با ایران نقش مهمی دارد اخیرا در جریان سفر به هند، از دولت هند و سایر کشور‌ها خواسته بود که برای از سر گیری مراودات تجاری با ایران عجله نکنند.
خانم شرمن گفته بود: “شتاب نکنید. هنوز کاملا [بر سر برنامه اتمی ایران] به یک موافقتنامه دست نیافته‌ایم… درک می‌کنیم که هیچ کس نمی‌خواهد آخر صف باشد. اگر تحریم‌ها تخفیف یافت همه می‌خواهند اول صف باشند”.
خانم شرمن گفت که حتی اگر ایران و کشورهای گروه 1+5 به توافق برسند، تحریم‌های مربوط به تروریسم و حقوق بشر علیه ایران لغو نخواهد شد. ایران حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر را رد می‌کند.
مقامات ایرانی تاکید دارند که در مذاکرات هسته‌ای با غرب، برای لغو تحریم‌های بین المللی و جذب سرمایه‌های خارجی تلاش می‌کنند.
وزیر راه و شهرسازی ایران گفته است: “دولت جدید هند مصمم شده است که سرمایه گذاری بزرگی را در تجهیز و توسعه بندر چابهار انجام دهد”.
عباس آخوندی افزود: “هم اکنون فاز اول بندر چابهار ۶۰ درصد پیشرفت داشته است و هند در زمینه تجهیز و توسعه این بندر سرمایه گذاری خواهد کرد”.

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2015/05/150506_u01-iran-india-chabahar

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا