بحران آب و برق در گرم ترین روز های سیستان و بلوچستان/ قطعی های آب کام مردم را خشک تر کرد

در حالی سیستان و بلوچستان گرم ترین روز های خود را سپری می کند که قطعی های مکرر آب و برق باعث کلافگی شهروندان شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی عصرهامون، در روز های اخیر بود که یکی از شهروندان چابهار به دلیل گرما زدگی جان خود را از دست داد.

علی ای حال این روز ها سیستان و بلوچستان در حال سپری کردن گرم ترین روز های خود است و در این بین قطعی های مکرر آب و برق تبدیل به بحرانی برای شهروندان شده و اعتراضات بسیاری را ایجاد کرده است. برخی از شهروندان از شهرها و روستاهای استان در تماس های متعددی که با این پایگاه خبری داشتند خواستار پیگیری و جویا شدن از علل قطعی های مکرر آب شدند.

در تماسی که خبرنگار اجتماعی عصرهامون با محسن میرادی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری سیستان و بلوچستان داشت، وی دلیل قطعی آب در روستای سیرکان را عدم تعداد کافی منابع آبی عنوان کرد و افزود: در این منطقه ما تنها یک منبع آبی داریم که یک سد خاکی است و زمانی که بر اثر بارندگی آب گیری شود تا حدود دو سال آب را تامین می کند.

وی ادامه داد: متاسفانه سال گذشته بارندگی مناسبی در این منطقه رخ نداد و عملا هیچ منبع آبی در شعاع 70 کیلومتری این منطقه نیز نیست و در حال حاضر در حال انتقال آب با تانکر به این منطقه هستیم.

میرادی خاطر نشان کرد: در حاضر با تانکر از سراوان با مسافت 110 کیلومتر رفت و برگشت در حال انتقال آب به این منطقه هستیم که یک تانکر دیگر هم اضافه کردیم و امیدواریم این شرایط بهتر شود. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری سیستان و بلوچستان در خصوص مشکلات آب منطقه گشت تصریح کرد: 5 منبع آبی داشتیم که عملا این منابع آبی بین 5 تا 6 لیتر آب در ثانیه تولید می کند.

وی با بیان اینکه شدت سطح سفره آب این منطقه پایین آمده و این یک چالش است ، افزود: چاهی از بهداری آنجا بوده که با هماهنگی قرار است از آنجا آب تهیه کنیم و امیدواریم بتوانیم بین 4 تا 5 ساعت میزان آب را بیشتر کنیم تا شرایط بهتر شود.

میرادی گفت: در حال حاضر همکاران در حال رفع موانع هستند تا شرایط بهتر شود که کف شکنی ها چیزی حدود 72 ساعت زمان می برد که اکنون با جیره بندی مدیریت می شود.

وی در ادامه اظهار داشت: کمبود تجهیزات عامل قطعی آب نبوده چون نواقص تجهیزات سریعا رفع می شود بلکه با گرم شدن هوا مقدار مصرف بالا می رود و شبکه مختل می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری سیستان و بلوچستان ادامه داد: در زاهدان هم به دلیل گرم شدن هوا و ماه رمضان پیک مصرف آب در ساعات خاصی افزایش یافته که این باعث قطعی در برخی مناطق در برخی ساعات می شود. میرادی چاره رفع مشکل قطعی آب زاهدان را انتقال خط لوله آب چاه نیمه به زاهدان عنوان کرد و خاطر نشان کرد: شهروندان باید در بحث مدیریت مصرف رعایت نمایند.

وی در خصوص مشکل گرگز دلگان نیز افزود: ترانس برق این روستا و بزمان، سوران و بمپور به سرقت رفته است که بحث سرقت ترانس ها سیستم آب رسانی را با مشکل روبرو می کند و نوسانات برق نیز منجر به قطعی اب و سوختن تجهیزات این اداره می شود و گرنه در این مناطق مشکل تامین آب نداریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری سیستان و بلوچستان در خصوص مشکلات روستاهای ناصر آباد و عباس آباد خاش گفت: روز اول ماه رمضان مصادف شد با پیک گرما و این بحث مصرف و تامین آب را دچار چالش کرد.

میرادی در ادامه افزود: در ماه رمضان سیستم شبکه های شهری به یک نرم طبیعی طراحی می شود و پیک مصرف نقطه ای است و بیشترین پیک در بازه زمانی سحر و افطار رخ می دهد که در روز های معمولی این در 4 ساعت رخ می دهد و زمانی که متمرکز می شود شبکه توانش را از دست می دهد و این اشکال ایجاد می شود که در برخی ساعات و شهرها شاهد قطعی آب هستیم که این مورد با مدیریت شهروندان در مصرف حل می شود.

Publisher: hd

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا