بحران کم آبی در سیستان و بلوچستان جدی تر شد/ مرگ 12 حلقه چاه آب آشامیدنی در جنوب استان

به گزارش خبرنگار عصرهامون، با توجه به اینکه استان سیستان و بلوچستان در منطقه خشک و نیمه خشک کشور قرار دارد سال هاست با بحران کم آبی مواجه است، از سوی دیگر کاهش بارش در سال های اخیر در استان، خشکسالی های مکرر و متناوب مشکلاتی در زندگی مردم استان پدید آورده است.

علی ای حال با توجه به اینکه دنیا با بحران آب مواجه است و در آن قرار دارد ایران هم از این مسئله مستثنی نیست و چند دهه ای است که این موضوع در ایران بصورت جدی نمایان شده است؛ انچه مسلم است استان سیستان و بلوچستان بیشتر سیبل این بحران بوده است.

با این حال سیستان و بلوچستان یکی از استان های همجوار با دریای عمان است که سال هاست با مشکل کم آبی روبروست و هیچ مسئولی نسبت به شیرین سازی آب دریا اقدامی جدی انجام نداده است.

در هر حال در روز های اخیر انتشار خبر خشک شدن 12 حلقه چاه آب آشامیدنی در سرباز آن هم شهرستانی در 160 کیلومتری دریای عمان زنگ خطر بحران کم آبی را جدی تر کرده است.

12 حلقه چاه آب آشامیدنی سرباز کاملا خشک شد

حمید الدین یوسفی فرماندار سرباز در این خصوص به ایرنا گفته: 12 حلقه چاه آب آشامیدنی به دلیل کمبود بارندگی ها و تداوم خشکسالی های 20 سال اخیر در سطح این شهرستان به طور کامل خشک شد.

وی افزود: منابع آبی سرباز وابستگی شدیدی به بارندگی های فصلی دارد که کاهش چشمگیر نزولات آسمانی، افزایش دما، کوهستانی بودن منطقه، بالا بودن سنگ کف و سطحی بودن اکثر منابع آبی مشکلات بی آبی را در این شهرستان دو چندان کرده است.

یوسفی تصریح کرد: سرباز جمعیتی قریب به 200 هزار نفر و وسعت 11 هزار و 500 کیلومتر مربع دارد که 95 درصد مساحت آن کوهستانی و صعب العبور است.

وی بیان کرد: 80 درصد جمعیت سرباز در دو طرف حاشیه رودخانه بزرگ 313 کیلومتری سکونت دارند و عموم مردم روستایی این شهرستان از دسترسی به آب آشامیدنی سالم و بهداشتی با مشکل جدی مواجه هستند.

وی ادامه داد: از مجموع 635 روستا و آبادی دارای سکنه در سرباز تنها 143روستا دارای شبکه آب آشامیدنی هستند که 80 درصد این شبکه نیز فرسوده است.

فرماندار سرباز گفت: 18 روستا به طور سیار و سقایی آبرسانی می شوند و 63 روستا نیاز به آبرسانی سیار و 18 حلقه چاه به لایروبی و کفشکنی نیاز دارند.

شیرین سازی آب دریای عمان تنها راهکار مقابله با خشکسالی

یوسفی افزود: هم اینک به حداقل پنج دستگاه کفکش برای لایروبی، کف شکنی و 2 دستگاه تانکر برای آبرسانی سیار به روستاهای هدف مورد نیاز است.

وی ادامه داد: سالانه به اجرای 30 کیلومتر لوله گذاری و اتصالات برای اصلاح، توسعه و بازسازی شبکه فرسوده آب شهرستان سرباز نیاز است.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط بحرانی پیش آمده برای جلوگیری از چالش های اجتماعی، شیوع بیماری های روده ای و انگلی، جلوگیری از پدیده مهاجرت و حاشیه نشینی نیاز است تا اعتبارات ویژه ای برای تقویت ناوگان آبرسانی سیار، مقابله با پدیده خشکسالی، اختصاص تانکر و تامین به موقع آب شهری و روستایی اختصاص یابد.

فرماندار سرباز گفت: خشکسالی و کمبود شدید بارندگی ها، گرما و دمای بالای هوا خسارت های سنگینی به بخش کشاورزی این شهرستان وارد کرده است.

یوسفی ادامه داد: سد پیشین با ظرفیت 175 میلیون مترمکعب خشک شده و هم اینک کمتر از پنج میلیون مترمکعب آب برای استفاده دارد.

وی اختصاص اعتبارات خشکسالی، برآورد خسارت و جبران ضرر و زیان کشاورزان سرباز را خواستار شد و افزود: تنها راه تامین آب آشامیدنی و کشاورزی این شهرستان، شیرین سازی و انتقال آب دریای عمان است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا