برافراشته شدن پرچم آمریکا و انگلیس در چابهار

سایت تابناک در صفحه استان سیستان و بلوچستان خود از اهتزاز پرچم آمریکا و انگلیس در کنار کشورهای دیگر در چابهار بمناسبت برگزاری اجلاس آیورا ابراز شگفتی! کرده و از پایین آوردن این دو پرچم و آتش زدن آنها توسط کسانی که این سایت آنها را مردم انقلابی بلوچ! نامیده خبر داد.

کمپین فعالین بلوچ – اجلاس آیورا یک نشست جهانی است که آمریکا و انگلیس دو عضو ناظر آن هستند و برگزاری این اجلاس در چابهار می تواند نگاه کشورهای جهان را برای سرمایه گذاری و توسعه چابهار به خود معطوف کند. مانند هر اجلاس بین المللی و بنا بر عرف دیپلماتیک و جهانی پرچم کشورهای عضو باید در مکانهای مناسب نصب شود. همانگونه که پرچم کشورمان جمهوری اسلامی ایران در نشستهای بین المللی در آمریکا و انگلیس و… یا سازمان ملل نصب می شود و هیچ فرد آمریکایی یا انگلیسی و… حق ندارد به بهانه خصومت با کشور ما پرچم ایران را پایین بکشد و آنرا آتش بزند!

پایین کشیدن و آتش زدن پرچم کشورها ادامه همان شیوه غلط حمله به سفارتخانه های خارجی است که بارها توسط مقام رهبری تقبیح شده و مورد ملامت قرار گرفته و تداوم چنین اقداماتی جز ضربه زدن به منافع ملی ما هیچ نتیجه دیگری ندارد. وقتی کشورهای دیگر ببینند که در چابهار حتی پرچم یک کشور محترم شمرده نمی شود و به آتش کشیده می شود قطعا در مورد جان و سرمایه خود نیز احساس امنیت نمی کنند و هرگز حاضر به سرمایه گذاری در این منطقه نخواهند شد.

البته عوامل این قبیل اقدامات افراد مشخصی هستند که از جاهای خاصی دستور می گیرند ولی برای بدنام کردن مردم بلوچ این حرکات و اقدامات را به مردم بلوچ نسبت می دهند. مردم بلوچ حتی اگر با دولت یا حکومت دیگری بخاطر ارزشهای خود مشکل داشته باشند پرچم آن کشور را که متعلق به ملتشان است پایین نکشیده و به آتش نمی کشند.

در آیین مهمان نوازی بلوچ چیزی به نام بی حرمتی به مهمان حتی اگر دشمن بلوچ هم باشد تعریف نشده است، بهتر است کسانی که دست به چنین اعمال نابخردانه ای برای ضربه زدن به حیثیت و اعتبار کشورمان می زنند خودشان مسئولیت عملشان را بر عهده گرفته و از تعمیم دادن آن به نام مردم که اقدامی زشت و غیراخلاقی است بپرهیزند.

لازم است نهادها و دستگاههای مربوطه نیز با چنین اعمال خودسرانه ای برخورد کرده و از تکرار آن جلوگیری کنند و در صورتیکه مسئولان ذیربط نمی تواند جلوی عوامل خودسر را بگیرند همان بهتر که از برگزاری نشستهای بین المللی صرفنظر کرده و مانند دوران احمدی نژاد به تحکیم روابط بین الملل کشورمان با ونزوئلا و جزایری بیندیشیم که حتی نامشان در نقشه جغرافیا دیده نمی شود. توسعه روابط با جهان بر اساس منافع ملی کشورمان ظرفیتهای بیشتری را می طلبد که مهمترین آنها احترام به پرچم کشورها و تضمین امنیت مهمانان خارجی است.

به نقل از تلگرام نشریه نگاران

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا