برخورد با بهائیان در دولت روحانی تغییر نکرده / دیان علائی سخنگوی جامعه بین المللی بهائیان

۳۰ مرداد سال‌روز بازداشت گروهی از اعضای جامعه بهائیان ایران در سال ۵۹ است که تا امروز مفقودالاثر هستند، به همین مناسبت گفت‌وگوی «روبه‌رو» با سخنگوی جامعه بین المللی بهائیان منتشر می‌شود.
دیان علائی سخن‌گوی جامعه بین‌المللی بهائیان و نماینده آنان در مقر شورای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو است.

چندین دهه نقض سیستماتیک حقوق بشر در ایران و سرکوب بهائیان در جمهوری اسلامی که یکی از نمونه‌های خشونت‌بار تبعیض به دلیل باورها در جهان امروز است، سبب شد تا از دیان علائی بخواهیم در باره آن و همچنین نقش خود به عنوان کسی که بطور دائم اخبار دهشتناک وضعیت بهائیان در ایران را پی‌گیری می‌کند، سخن بگوید.

دیان علائی متولد تهران است اما در فرانسه بزرگ شده و از سال ۱۹۹۲ به عنوان نماینده جامعه بین‌المللی بهائیان در دفتر سازمان ملل در ژنو برگزیده شده است.

علائی می‌گوید علیرغم سرکوب شدید بهائیان در ایران که نمونه‌ای‌ست از نقض آشکار حقوق بشر به دست جمهوری اسلامی، به آینده امیدوار است زیرا نسل جدید ایران با مشارکت در مباحث مختلف در شبکه‌های اجتماعی نسبت به نقض حقوق بشر و مسائل اجتماعی واکنش نشان می‌دهند و تلاش می‌کنند تا علیرغم مخاطراتی که وجود دارد، از حقوق اقلیت‌ها در ایران دفاع کنند.

مصاحبه امید حبیبی‌نیا، روزنامه‌نگار همکار برنامه روبه‌رو با دیان علایی (زیرنویس فارسی):

وایل دوران حاکمیت جمهوری اسلامی، بیش از ۲۰۰ بهائی در ایران اعدام شدند که دختران نوجوانی نیز در میان آن‌ها بوده‌اند. اکنون اعدام دسته‌جمعی کمتر صورت می‌گیرد اما در عوض مواردی از ترور بهائی‌ها در نقاط مختلف کشور گزارش شده است.

خانم علائی می‌گوید سرکوب گسترده بهائیان سبب شده تا بسیاری از آن‌ها از کشور مهاجرت کنند اما کسانی که باقی مانده‌اند، تلاش می‌کنند تا به اشکال مختلف به زندگی اجتماعی در ایران علیرغم محدودیت‌های بسیاری که برای آن‌ها وجود دارد، ادامه دهند.

بنا بر اصول اعتقادی بهائیان، آن‌ها با حکومت‌ها به مقابله نمی‌پردازند بلکه در انجام امور خیریه و فعالیت‌های اجتماعی به منظور توسعه و پیشرفت کشور خود تلاش می‌کنند اما جمهوری اسلامی آن‌ها را متهم به رابطه با سازمان‌های امنیتی سایر کشورها می‌کند.

امید حبیبی‌نیا که در دفتر دیان علائی در ژنو با وی مصاحبه می‌کرد، از وی پرسید که چرا جمهوری اسلامی تلاش می‌کند تا بهائیان را به سازمان هایی امنیتی نظیر موساد و ام ای سیکس ربط بدهد؟

دیان علائی می‌گوید در واقع بهائیان با هیچ سازمان امنیتی همکاری ندارند. آن‌ها با دولت‌های متبوع خود ارتباط دارند و در امور مربوط به فعالیت‌های نیکوکارانه مشارکت فعال دارند. بهاء الله بنیان‌گذار آئین بهائیت در واقع چندین دهه پیش از شکل‌گیری کشوری که اکنون اسرائیل خوانده می‌شود در آن‌جا و در تبعید درگذشت. بنابراین هیچ دلیلی وجود ندارد که ما تصور کنیم بهائیان ربطی به دولت اسرائیل دارند. همین اتهام نشان می‌دهد که تا چه حد دست دولت‌مردان جمهوری اسلامی و دستگاه‌های تبلیغاتی‌شان از یافتن مواردی برای هر گونه رابطه سوال‌برانگیزی خالی ست. بنابراین جمهوری اسلامی بهائیان را فقط به دلیل باورهایشان مورد سرکوب و آزار قرار می‌دهد و هیچ دلیل دیگری وجود ندارد.

جمهوری اسلامی همچنان می‌کوشد تا زندگی برای بهائیان در ایران را غیرممکن سازد و این دستور صریح آیت‌الله خامنه‌ای است. بهائیان اجازه کار و تحصیل ندارند، دارایی‌هایشان توقیف شده است و در نتیجه زندگی در ایران برای آن‌ها بسیار طاقت‌فرسا است.

دیان علائی می‌گوید در حال حاضر بیش از صد بهائی در ایران در زندان هستند از جمله هفت عضو برگزیده جامعه بهائیان ایران و شمار زندانیان بهائی در سالهای اخیر افزایش یافته است.

در دولت روحانی نیز هیچ تفاوتی در برخورد با بهائی‌ها علیرغم وعده‌هایی که در ابتدا در باره حقوق شهروندی داده شده بود، دیده نمی‌شود.

حقوق بشر متعلق به تمام افراد یک جامعه بدون در نظر گرفتن تفاوت‌های آن‌ها است و اگر قرار باشد زمانی وضعیت حقوق بشر در ایران ارتقاء پیدا کند، این امر باید شامل تمام افراد جامعه شود.

با وجود تمام این فجایعی که در مورد بهائی‌ها در چند دهه اخیر رخ داده است، خانم علائی می‌گوید: «به عنوان یک بهائی باور دارم که آینده ایران درخشان است».

پیشرفت چشمگیری که در پرتو شبکه‌های اجتماعی در گفتمان حقوق بشری صورت گرفته است، سبب شده تا من به آینده نسل جدید خوش‌بین باشم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا