بن سلمان، نایب امام زمان و آیت‌الله‌ها را غافلگیر کرد: هم با حضور خانم‌ها در ورزشگاه و هم با صدور مجوز رانندگی!

(+عکس) هرگاه گزارش سازمان‌هاى بین‌المللى حقوق بشر، نماینده ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران و انجمن‌ها و نهادهاى مردم نهاد ضد سرکوب و اختناق رژیم‌هاى دیکتاتورى در اعتراض به صدور احکام اعدام و زندان‌هاى طولانى‌مدت براى مخالفان حکومت در ایران منتشر مى‌شود مقامات رژیم ضمن دفاع از رفتار تلافى‌جویانه با منتقدین و ناراضیان و محکوم کردن آنها به زندان‌هاى همراه با شکنجه و جلوگیرى از دیدار آنان با خانواده خود ادعا مى‌کنند آزادی‌هاى اجتماعى و سیاسى در ایران بیشتر از عربستان سعودى است و سعى مى‌کنند با مثال آوردن از حکومت آل سعود و تراشیدن یک شریک جرم براى خود به دنیا بگویند رژیم دیگرى نیز هست که پرونده‌اش در رفتار ظالمانه با زنان از ما قطورتر است.

اما به نظر مى‌رسد محمد بن سلمان ولیعهد جوان و جدید عربستان و برگزارکننده جشن بزرگ هفتاد و هشتمین سالگرد حکومت پادشاهى آن کشور با حضور خانم‌ها در ورزشگاه عظیم ریاض، زشتى رفتار سران حکومت ایران را با زنان به رخ ولى فقیه، سرداران و امام جمعه‌هاى آن کشیده باشد.

این در حالیست که سخت‌گیرى نسبت به زنان در عربستان و محرومیت‌هاى آنان از آزادی‌هاى سیاسى و اجتماعى و اجبار به پوشاندن سر تا پاى خود زیر انبوهى از لباس و روسرى و مقنعه اتفاق تازه‌اى نیست.

زندگى زنان عربستانى همیشه همین‌جور بوده است اما تبدیل ناگهانى کشورى مانند ایران با تمدن و فرهنگ سه هزار ساله و وابستگى جدایى‌ناپذیر به جشن‌ها و سنت‌هاى ایرانى و غیرمذهبى مانند عید نوروز، چهارشنبه سورى و سیزده بدر و امثال آن با تحمیل روش زندگى قرون وسطایى و عقب‌افتاده شبه جزیره عربستان در ١۴٠٠ سال پیش با نیت انتقام‌جویى و تسویه حساب با سیستم پادشاهى یکى از جنایات تاریخ بشر به حساب مى‌آید.

هر وقت خبرنگاران خارجى از مسؤولان جمهورى اسلامى درمورد نادیده گرفته شدن توانایی‌هاى خانم‌ها در ایران و توصیه رهبر حکومت به همفکرانش براى پرداختن به امور خانه‌دارى و مراقبت از فرزندان مى‌پرسند، جواب مى‌شنوند که ۶۵ درصد از قبول‌شدگان در امتحانات ورودى دانشگاه‌ها در ایران را دخترها تشکیل مى‌دهند، در حالی که نه تنها رهبر رژیم و آیت‌الله‌ها در استقبال دخترها براى ورود به دانشگاه کوچک‌ترین سهمى ندارند بلکه یکى از دلایل هجوم بانوان براى شرکت در کنکور دانشگاه‌ها دور ماندن از خانه و فرار از تعصبات آزاردهنده خانواده است که در مواردى به خودکشى دختران نوجوان مى‌انجامد.

چند روز پیش شرکت دختران و زنان سعودى در مراسم سالگرد تاسیس حکومت پادشاهى در آن کشور در یک استادیوم فوتبال، نایب امام زمان، سرداران، آیت‌الله‌ها و امام جمعه‌هاى او را غافلگیر کرد و جالب اینجاست که برخلاف ادعاى مقامات جمهورى اسلامى که حضور بانوان در استادیوم‌ها باعث بروز حوادث ناخوشایند خواهد شد هیچ‌گونه اتفاقى در آن جشن شلوغ و پرشور و هیجان رخ نداد.

بعضى از بانوان و دختران حاضر در این مراسم در مصاحبه با خبرنگاران خارجى گفته‌اند امیدواریم که اجازه حضور خانم‌ها در ورزشگاه‌ها مقدمه امتیازات دیگرى در آینده‌اى نزدیک براى زنان در کشور ما باشد.

هنوز زمان زیادی نگذشت که مجوز رانندگی زنان نیز توسط ملک سلمان صادر شد و امکان رانندگی خانم‌ها نیز در این کشور که برای هر تصمیم زنان می‌بایست یک قیم مرد تصمیم بگیرد، فراهم آمد.

این در حالیست که بسیاری از عربستانی‌ها، وهابیان تندرو و مخالف فعالیت‌هاى اجتماعى خانم‌ها در آن کشور را با آخوندهاى خشک ‌غز و ضد زن در ایران مقایسه می‌کنند.

در این میان، زنان ایران دهه‌های طولانیست که در زندگی سیاسی و اجتماعی مشارکت دارند و رانندگی برای آنها آنقدر بدیهی بوده و هست که هیچ آخوندی تا حالا جرأت نکرده به آن گیر بدهد. در حالی که دوچرخه‌سواری زنان، خاری است تیز در چشم فسیل‌های حوزوی و افکار متحجر.

غم‌انگیز اینجاست که حسن روحانى رئیس جمهورى دوباره انتخاب شده و رؤساى جمهورى پیشین مانند احمدى نژاد و رفسنجانى بارها به مردم قول دادند که ساز و کارهاى لازم براى ورود خانم‌ها به مکان‌هاى ورزشى را فراهم خواهند کرد اما در نهایت زورشان به فسیل‌هاى حوزوى و امام جمعه‌هاى جا خوش کرده در تونل زمان نرسیده است.

اینک مقامات و مردم عربستان که جمهورى اسلامى را معارض و مزاحم شماره یک کشور خود در منطقه مى‌دانند نه تنها از اینکه امکان حضور خانم‌ها در ورزشگاه‌هاى آن مملکت زودتر از جمهورى اسلامى فراهم شده به خود می‌بالند بلکه حق رانندگی زنان را نیز که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان و شبکه‌های اجتماعی داشت بر کارنامه‌ی ملک سلمان و ولیعهد جوان خود می‌افزایند.

دور نیست روزی که شاهد فرمان آزادی پوشش زنان در این کشور نیز باشیم. در حالی که ملایان و فسیل‌های حوزوی هنوز اندر خم کوچه‌های خراب و فرسوده‌ی ۱۴۰۰ سال پیش پرسه می‌زنند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا