به اصطلاح خبرگزاری های رژیم، انتقاد بی پرده نماینده چابهار از کندی طرح های توسعه ای در منطقه/ دولت به مکران توجه جدی کند

نماینده مردم حوزه انتخابیه چابهار، کنارک، قصرقند و بخش مرکزی نیکشهر، نباید بودجه توسعه سواحل مکران در استان هرمزگان هزار و 200میلیارد ریال اما برای سیستان و بلوچستان 600 میلیارد ریال باشد.

به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان عبدالغفور ایران نژاد در نخستین نشست خبری با اصحاب رسانه در چابهار اظهار داشت: بعد از گذشت چندین دهه مرز ریمدان با تلاش دولت تدبیروامید رسما برای جابجایی کالا و مسافر مشخص و تصویب شده است. وی افزود: متاسفانه با وجود فرصت های فراوان در مرز برای حل مشکلات اشتغال و افزایش درآمد مرزنشینان تاکنون از این فرصت برای مردم منطقه چابهار به خوبی استفاده نشده است.

وی به مشکلات حاشیه نشینی در چابهار اشاره کرد و افزود: با همت مسئولان کار ساماندهی در سکونتگاههای غیر رسمی و مناطق حاشیه نشین شهر چابهار آغاز شده است و بزودی بخشی از مشکلات تعیین تکلیف اراضی سکونتی، برق، مدرسه، آب و دیگر امکانات رفاهی مرتفع می شود.

وی بیان کرد: سازمان منطقه آزاد چابهار بدلیل نداشتن مرز دریایی و هوایی تاکنون موفقیتی حاصل نکرده است و به سبب برخی مشکلات اقتصادی امکان تکمیل زیرساخت های خود را ندارد. نماینده مردم حوزه انتخابیه چابهار، کنارک، قصرقند و بخش مرکزی نیکشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منطقه آزاد چابهار بعد از گذشت 22 سال از تاسیس تاکنون فرودگاه و بندر مستقل برای ترانزیت کالا ندارد، خاطرنشان کرد:

تنها روستای محدوده منطقه آزاد به نام «تیس» تاکنون از خدمات لازم بی بهره بوده است. ایران نژاد خواستار افزایش محدوده منطقه آزاد چابهار شد و گفت: چابهار با وجود داشتن موقعیت های راهبردی بدلیل نبود خط آهن، جاده های مناسب ترانزیتی، بندر و فرودگاه موفقیت لازم در حد انتظار را نداشته است و فقط هیات های خارجی هر از چندگاهی سفرهای بی نتیجه و پر هزینه ای به این بندر دارند. وی به روشن شدن مشعل گاز تا 2 سال آینده اشاره کرد و افزود:

براساس قول دولتمردان بزودی گاز به چابهار خواهد رسید تا صنعت آن رونق بیشتری پیدا کند. نماینده مردم حوزه انتخابیه چابهار در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: با پیگیری های انجام شده و سفر کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی 200 میلیارد ریال برای توسعه زیرساختها و امکانات رفاهی روستای تیس اختصاص پیدا کرده است و بزودی بخشی از مشکلات این روستا مرتفع خواهد شد. وی تاکید کرد: باید دبیرخانه سازمان توسعه سواحل مکران در چابهار مستقر باشد و نباید بودجه توسعه سواحل مکران در استان هرمزگان هزار و 200میلیارد ریال اما برای سیستان و بلوچستان 600 میلیارد ریال باشد. ایران نژاد تصریح کرد: تکمیل راه آهن چابهار- زاهدان- مشهد یکی از خواسته های مردم این منطقه است و با اعتبار سالانه 300 میلیارد ریال راه به جایی نمی برد و مردم باید چند دهه دیگر منتظر بمانند. وی گفت: قرارگاه خاتم الانبیاء به عنوان پیمانکار طرح راه آهن نیز از توان مالی خود برای پیشبرد کارها استفاده کرده است. وی ادامه داد: پیشرفت فیزیکی راه آهن چابهار- زاهدان از سال 1392 تاکنون 30 درصد بوده است. وی بر پیگیری مشکلات زیربنایی حوزه انتخابیه تاکید کرد و افزود: طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار یکی از طرح های کلان ملی است که پس از تکمیل فاز اول آن ظرفیت بندر به هشت میلیون و 500 هزار تن خواهد رسید. وی به ظرفیت های شیلاتی در چابهار اشاره کرد و افزود: هم اینک 24 هزار صیاد با 2 هزار 400 فروند شناور شامل قایق و لنج مشغول صید وصیادی هستند و نقش مهمی در صید آبزیان دارند. نماینده مردم حوزه انتخابیه چابهار، کنارک، قصرقند و بخش مرکزی نیکشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سال گذشته 231 هزار تن صید ماهی در حوزه چابهار و کنارک انجام شده که در این زمینه رتبه نخست کشوری را کسب کرده است. ایران نژاد با اشاره به مشکلات آب های سطحی کنارک خاطرنشان کرد: در خاک ساحلی منطقه کنارک به سختی آب نفوذ می کند و آب های رها شده فاضلاب و بارندگی بعد از چندین ماه تبخیر می شوند. وی خواستار مطالعه دقیق برای مهار و دفع آب های سطحی کنارک شد و افزود: دولت هر چه سریعتر مشکلات مردم کنارک را پیگیری و مرتفع کند. وی خواستار تخصیص اعتبار برای جبران خسارت های سیل و بارندگی ها شد و افزود: بارندگی ها خسارات سنگینی به بخش های زیربنایی راه و کشاورزی وارد کرده است. وی گفت: حوزه انتخابیه چابهار بیش از 490 هزار نفر جمعیت دارد و یکی از بزرگترین ومحروم ترین حوزه های انتخابیه در کشور از نظر شاخص های توسعه انسانی است. وی بر توجه بیشتر دولت برای رفع محرومیت های آموزشی، بهداشتی، راهسازی، آب، حاشیه نشینی، اشتغال و کشاورزی تاکید کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا