به این دلایل کشورهای عربی روابط‌ خود را با قطر قطع کردند

بامداد روز دوشنبه 5 ژوئن 2017 چهار کشور عربی امارات، مصر ، بحرین و پادشاهی سعودی تمام روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرده و اقدامات لازم برای منع شهروندان خود از سفر به قطر را به اجرا گذاشتند. این چهارکشور همچنین تمام راههای زمینی دریایی، هوایی خود را به روی دوحه بسته‌اند.

تصمیم قطع روابط کشورهای عربی با قطر واکنشی است که در برابر رفتارهای دوحه از قبیل کمک به گروه‌های تروریستی از اخوان المسلمین، حوثی‌ها، جبهه النصره، داعش گرفته تا پشتیبانی از القاعده و تایید مواضع ایران در دشمنی با این کشورها، گرفته شده است.

به گفته این کشورها قطر سالهاست که برای برهم زدن ثبات و آرامش کشورهای منطقه بخصوص در بحرین از طریق تشویق و ترغیب مردم آن کشور به شورش علیه حکومت‌شان، تلاش کرده است.

سعودی: قطر برای تفرقه میان کشورهای خلیج تلاش کرد

در بیانیه‌ای پادشاهی سعودی که روز دوشنبه صادر شد آمده است:«تصمیم ریاض به قطع روابط و بستن راههای آبی با قطر، برای محفاظت از امنیت ملی پادشاهی سعودی در برابر خطرات تروریسم و افراط گرایی گرفته شده است».

در بیانیه همچنین آمده است که تصمیم سرنوشت ساز و مهم ریاض پاسخی است به نقض مکرر توافق‌های صورت گرفته میان کشورهای عربی از سوی مقامات قطر و تلاش این کشور برای ایجاد تفرقه در کشور پادشاهی سعودی صورت گرفته است.

قطر با تشویق مردم سعودی به قیام علیه حکومت این کشور و پناه دادن به رهبران گروههای فرقه‌گرا و تروریستی از جمله اخوان المسلمین و داعش و گروه‌های طرفدار ایران در القطیف و بحرین تلاش کرد وحدت و حاکمیت ملی دو کشور بحرین و سعودی را به خطر بندازد.

در بیانیه همچنین آمده است :«قطر با نقض همه توافق هایی که با کشورهای همکاری خلیج بسته بود حتی بعد از تشکیل ائتلاف عربی ضد حوثی‌ها که خود عضو آن است به کمک به شبه نظامیان حوثی‌ها ادامه داد.

کشور پادشاهی سعودی پس از نقص همه این موارد کاسه صبرش لبریز شده است لذا برای محافظت از منافع ملی کشورهای عربی و ملت قطر جزئی از این ملت است روابط خود را با حکومت قطر قطع می‌کند».

امارات: قطر به رهبران گروههای تندروها پناه داده و اندیشه آنها را تبلیغ می‌کند

امارات در توضیح تصمیم خود اعلام کرد ادامه سیاست‌های قطر در بی ثبات کردن امنیت منطقه و عدم پایبندی دوحه به همه تعهدات خود در برابر کشورهای همکاری خلیج (GCC) از دلایل مهم تصمیم امارات برای قطع روابط با قطر است. امارات متحده عربی بر تعهد کامل خود به کمک و پشتیبانی از کشورهای همکاری خلیج برای محافظت از امنیت و ثبات منطقه را تاکید می‌کند و از تصمیم کشورهای بحرین و سعودی در این زمینه حمایت می‌کند. امارات همچنین تاکید کرد که قطر به معاهده 2014 که به موجب آن باید حمایت از گروههای تروریستی را متوقف می‌کرد پایبند نماند و رهبران گروههای تروریستی را در خاک خود پناه داد.

قطر بیانیه صادره در خصوص مبارزه با گروههای تروریستی که در اجلاس سران کشورهای عربی و آمریکا در تاریخ 2017/05/21 امضا شد را نقض کرده و هنوز با حمایت مستقیم و غیر مستقیم از داعش و القاعده در رسانه خود، و پناه دادن به برخی از رهبران گروههای تروریستی که علیه ثبات و امنیت امارات در قطر فعالیت می‌کنند، عملا همه توافق‌های امنیتی را نقض کرده است.

بحرین: قطر برای سرنگونی نظام قانونی در منامه تلاش کرد

بحرین نیز در بیانیه اعلام کرد، دوحه با دخالت در امور داخلی بحرین برای بی ثباتی و تهدید امنیت داخلی بحرین تلاش کرد . قطر با استفاده از رسانه‌های خود مانند الجزیره از فعالیت‌های گروههای تروریستی مسلح حمایت کرد و با تامین مالی برخی از مخالفان بحرینی مرتبط با ایران به انجام خرابکاری و گسترش هرج و مرج در بحرین دامن زد.

رفتارهای قطر با همه اصول و قوانین بین المللی مغایر است. دوحه بدون توجه به کوچکترین ارزش‌های اخلاقی از جمله حسن هجواری با کشورهای همسایه به خصوص شورای همکاری خلیج، همه تعهداتش را نقض کرد. منامه در پایان تاکید کرد که برای محافظت از امنیت ملی خود قطع روابط با قطر را رسما اعلام می کند.

مصر: قطر اخوان المسلمین را پناه و به آنها کمک مالی می‌کند

بنا بر بیانیه وزارت خارجه جمهوری عربی مصر، این کشور روابط خود را با قطر بخاطر حمایت این کشور از سازمان‌های تروریستی و ترویج تخم نفاق و دودستگی در میان جوامع عربی قطع کرد. در این بیانیه آمده است «دولت جمهوری عربی مصر تصمیم گرفته است تا روابط خود را با دولت قطر قطع کند، زیرا این کشور اقدام‌های خصمانه علیه مصر انجام داده و تمام تلاش‌ها برای متقاعد کردن این کشور در عدم حمایت از سازمان‌های تروریستی به نتیجه نرسیده است.

قطر از سازمان تروریستی اخوان المسلمین حمایت می‌کند و به رهبران آن پناه داده است در حالیکه بخاطر انجام عملیات تروریستی علیه امنیت مصر دادگاه‌های این کشور علیه آنها حکم صادر کرده‌اند.

علاوه بر این قطر اندیشه‌های القاعده و داعش را ترویج می‌کند و از تروریست‌هایی که در شبه جزیره سینا عملیات تروریستی انجام می‌دهند حمایت می‌کند.

همچنین قطر در امور داخلی مصر و کشورهای منطقه مداخله می‌کند و ثبات کشورهای عربی را تهدید کرده و تخم دودستگی و نفاق در جوامع عربی می‌پراکند و همبستگی عربی را هدف قرار داده است».

در این بیانیه همچنین آمده است «جمهوری عربی مصر اعلام می‌کند در ارتباط با امنیت ملی مصر، تمامی مرزهای هوایی و دریایی این کشور به روی وسایل حمل و نقل قطر بسته است. مصر از کشورهای برادر و شرکت‌های بین المللی نیز می‌خواهد تا از این مقررات در پروازها به دوحه پیروی کنند».

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا