به گزارش خبررسانی طلوع کنارک، گفت و گوی خانواده “نبی بخش جوس” یکی از کسانی که در 17 آبانماه اخیر در عربستان اعدام شد.

رسول بخش حیدری(جوس)” پدر زن و عموی “نبی بخش جوس” یکی از سه نفری که توسط دولت عربستان گردن زده شد در گفتگو با طلوع کنارک گفت که پسرمان صیاد بود و از راه دریا امرار و معاش می کرد و شاید این جرمش بود.
به گزارش طلوع کنارک، وزارت کشور عربستان سعودی یکشنبه ۱۷ آبان ماه اعلام کرد که حکم اعدام سه فرد را که ایرانی هستند، به جرم قاچاق مواد مخدر اجرا کرده است.

صیادی تنها جرم فرزندمان بود/ دولت عربستان اجازه گرفتن وکیل را به ما نداد/ رفتار دیپلماسی دولت در خور شان ملت ایران نیست
صیادی تنها جرم فرزندمان بود/ دولت عربستان اجازه گرفتن وکیل را به ما نداد/ رفتار دیپلماسی دولت در خور شان ملت ایران نیست

وزارت کشور عربستان در این بیانیه اسامی این سه فرد را «نبی بخش جوس، محمد اکرم بلوح و أومید بولیده» اعلام کرده و گفته بود که این سه نفر ملیت ایرانی داشتند و به دلیل قاچاق مواد مخدر از طریق دریا بازداشت و محکوم به اعدام شدند.
با این حال برخی از کارشناسان منطقه اعتقاد دارند که اگر این سه نفر تابعیت ایرانی داشته باشند، اقدام به اعدام آنها در شرایط کنونی نشان از عمق عناد و دشمنی آل سعود نسبت به جمهوری اسلامی ایران است.

گردن زدن متهمان توسط عربستان نشان داد عقبه داعش از کجاست
تنش میان ایران و عربستان به خاطر مسائل و بحران های منطقه‌ای و همچنین حادثه منا به اوج خود رسیده است و همه این مسائل به خاطر رفتارها و مواضعی مغرضانه ای است که مسئولین این رژیم علیه ایران در پیش گرفته اند.
در چنین شرایطی که منطقه غرب آسیا اوضاع پیچیده و بحرانی را سپری می کند، اقدام حاکمان آل سعود در گردن زدن سه تبعه ایرانی که مقامات قضایی این کشور ادعا می کنند به جرم قاچاق مواد مخدر اعدام شده اند، با توجه به ابهامات این پرونده و ردپای عربستان در مشکلات منطقه حاوی چه پیامی برای ایران است؟ آیا چنین رفتارهای در راستی اهداف از پیش تعیین شده رژیم صهیونیستی برای حاکمان سعودی است؟
شاید هر روز در عربستان سعودی به دلایل و اتهامات گوناگون اعدام انجام می شود و گردن مجرمین تیغه شمشیر را لمس می کند، اما اینگونه که درباره این متهمین اطلاع رسانی در رسانه های سعودی شده است، حکایت کمی متفاوت تر است.
ابهامات این اقدام در چند وجه است.:
نخست این که در جریان رسیدگی و محاکمه این افراد هیچگونه اطلاع رسانی به دولت متبوع آن سه نفر نشده و حتی اجازه تعیین وکیل هم به آنها داده نشده است.
دوم اسناد و مدارکی که ثابت کند این سه نفر مرتکب جرم قاچاق مواد مخدر شده اند منتشر نشده است.
سوم این که همه قاچاقچیان به خوبی می دانند حکم اقدام به قاچاق مواد مخدر به عربستان سعودی اعدام با روش گردن زدن است. حال این سه نفر چگونه به خود جرأت داده اند تا مواد مخدر را به عربستان قاچاق کنند؟!

حسن قشقاوی معاون کنسولی، پارلمانی و حقوق ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه
ضعف دستگاه دیپلماسی در برخورد با فاجعه منا و گستاخی عربستان/ ابهامات پرونده سه محکوم ایرانی
حسن قشقاوی معاون کنسولی، پارلمانی و حقوق ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه در گفت و گو با یکی از رسانه ها، با تبیین ابعاد پرونده این اتباع ایرانی، افزود: سال ۹۰ دولت عربستان اعلام کرد از شناوری حدود ۵۰۰ کیلوگرم مواد مخدر ضبط کرده که ۱۱ سرنشین متشکل از شش پاکستانی و پنج ایرانی داشته است.
وی گفت: ۴ سال پیش دو نفر از این اتباع ایرانی به‌تدریج تبرئه و آزاد شدند و به کشور بازگشتند اما سه نفر دیگر با طی مراحل مختلف دادرسی حدود یک سال پیش به اعدام محکوم شدند که بنا بر اعلام وزارت کشور عربستان حکمشان اجرا شد.
قشقاوی تابعیت این متهمین را تأیید کرده است اما نکته اینجاست که اگر شناوری که مواد مخدر را با ۱۱ سرنشین حمل می کرده چرا همان زمان ۲ نفر از اتباع ایرانی تبرئه شدند و سه نفر دیگر پس از ۴ سال اعدام شدند؟ آن هم در زمانی که روابط دو کشور به تیره تر از همیشه است.
رژیم آل سعود همچنان با دشمنی های خود به تحریک احساسات جمهوری اسلامی ایران مشغول است و در وجود مسئولین این رژیم نشانه هایی از کنار گذاشتن دشمنی و حل اختلافات با ایران دیده نمی شود بلکه بر عکس همه تلاش های این رژیم نشان از تشدید دشمنی با جمهوری اسلامی دارد.
همین چند روز پیش بود که عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان که همواره مواضعی ضد ایرانی داشته است، در اظهاراتی خصمانه گفت که کشورش در تلاش برای نزدیک شدن به کشورهای آمریکای لاتین برای منزوی کردن ایران است
قشقاوی درباره این اعدام گفته است؛ سفیر وقت ما نیز با وزیر کشور وقت عربستان و مقامات وزارت خارجه این کشور دیدارهایی داشت اما اجازه گرفتن وکیل را برای این اتباع کشورمان ندادند که خلاف کنوانسیون بین‌المللی است که البته می گویند مطابق قانونشان عمل کرده اند.
مماشات با رژیم آل سعود باعث شده است که سران این رژیم رفتارهای خصمانه خود را علیه ایران افزایش دهند. شکست های پی در پی سعودی در منطقه برای رسیدن به اهدافی که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای آنها تبیین کرده عقده گشایی های این رژیم را افزایش داده است به گونه ای که حتی در مراسم حج و در سرزمین وحی مدیریت ضعیف مقامات این کشور که با تمام قوا به دنبال کودک کشی در یمن هستند حادثه ای هولناک را رقم زد و باعث کشته شدن بیش از ۷ هزار زائران شد که صدها تن از آنها هموطنان ما بودند.
در میان آنها افرادی همچون غضنفر رکن آبادی از دیپلمات های با سابقه کشورمان وجود دارد که از زمان فاجعه منا تاکنون خبری از او در دست نیست و دولتمردان آل سعود از وجود چنین فردی اظهار بی اطلاعی می کنند.
کارشکنی در تحویل دادن پیکرهای شهدای منا هم یکی دیگر از دشمنی های این رژیم با جمهوری اسلامی ایران است. وارد کردن اتهاماتی همچون حمایت از تروریسم به ایران در حالی از سوی رژیم سعودی مطرح می شود که زادگاه تروریست های تکفیری عربستان سعودی است و حمایت های این رژیم از آنهاست که منطقه را به آشوب کشیده است.
برخی از آگاهان می گویند: بر فرض هم که این سه تن مجرم و قاچاقچی مواد مخدر بودند و ۴ سال پیش آنها را بازداشت کرده اند، اما اگر رژیم سعودی در پی کاهش تنش ها میان خود و ایران بود اکنون زمان مناسبی برای اقدام به چنین کاری نبود.
اگر با دیپلمات مست لایعقل سفارت عربستان در تهران که باعث مرگ یک شهروند ایرانی شد بر اساس قوانین جاری خود برخورد می شد و این فرد مجرم به کشورش عودت داده نمی شد، اکنون شاید شاهد چنین رفتارهایی از سوی آل سعود با ایران نبودیم!

صیادی تنها جرم فرزندمان بود/ دولت عربستان اجازه گرفتن وکیل را به ما نداد/ رفتار دیپلماسی دولت در خور شان ملت ایران نیست
صیادی تنها جرم فرزندمان بود/ دولت عربستان اجازه گرفتن وکیل را به ما نداد/ رفتار دیپلماسی دولت در خور شان ملت ایران نیست

صیادی تنها جرم فرزندمان بود
“رسول بخش حیدری(جوس)” پدر زن و عموی “نبی بخش جوس” یکی از سه نفری که توسط دولت عربستان گردن زده شد در گفتگو با طلوع کنارک گفت که پسرمان صیاد بود و از راه دریا امرار و معاش می کرد و شاید این جرمش بود.
وی افزود: حدود چهارسال قبل نبی بخش جوس به همراه ده نفر دیگر از صیادان به دریا رفت و پس از آن دیگر ما هیچ وقت او را ندیدیم تا اینکه مدتی بعد متوجه شدیم که دولت عربستان لنج صیادی آنها را به دلیل حمل مواد مخدر متوقف کرده است.
رسول بخش حیدری گفت: با اینکه فرزندانمان را به دلیل حمل مواد مخدر اعدام نموده اند، اما آنها در تماس هایی که با من داشتند دائم میگفتند” هیچگونه مواد مخدری از آنها نگرفته اند و آنها چیزی همراهشان نداشته اند”.
وی با بیان اینکه به بعدش را خدا علم است و ما نمی توانیم در این مورد اظهار نظر کنیم گفت: دولت عربستان باید مدارک و شواهد را منتشر می کرد نه اینکه با انتشار فیلم وحشیانه و مذبوحانه خود از گردن زدن فرزندانمان در فضای مجازی منتشر آتش کینه را در دلمان روشن کند.
پدرخانم و عموی نبی بخش جوس، با اشاره به اینکه اعدام آنهم به شکل گردن زدن واقعا مذبوحانه و زشت است، گفت: متاسفانه بجز داعش و حامیان آن یعنی عربستان در هیچ کجای دنیا تاکنون این چنین آدم کشی ندیدیم.

دستگاه دیپلماسی در مقابل حقوق ملت ایران باید قاطع باشد
“مولا بخش آذر شب” دایی نبی بخش جوس نیز در گفتگو با خبرنگار طلوع کنارک، با اشاره به اینکه متاسفانه علمای اهل سنت منطقه نیز هیچ واکنشی تاکنون در خصوص گردن زدن این سه ایرانی اهل تسنن نداشته اند، گفت: نمی دانم یا این آقایان تاکنون خبردار نشده اند و یا نمی خواهند عربستان را محکوم کنند.
وی با اشاره به اینکه از علمای اهل سنت می خواهیم تا در این خصوص واکنش درست از خود نشان دهند، گفت: متاسفانه دستگاه دیپلماسی ما هم تاکنون اقدام موثری انجام نداده است.
“آذرشب” ادامه داد: اگر دستگاه دیپلماسی ایران در خصوص حادثه منا و دیگر اقدامات مذبوحانه دولت عربستان برخوردی در خور شان ملت ایران می داشت، امروز چنین گستاخی هایی از عربستان نمی دیدیم و این اتفاق رخ نمیداد.
وی با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی در مقابل حقوق ملت ایران باید قاطع باشد، تاکید کرد: متاسفانه مسئولین فقط لبخندهای تبلیغاتی تحویل عربستان می دهند که این شایسته ملت ایران نیست.
مولابخش آذرشب با اشاره به اینکه سکوت برخی از علما و مسئولین در این استان نیز در مقابل این اقدام وحشیانه عربستان قابل تامل است، تاکید کرد: آخر گردن زدن در کجای دنیا امروز انجام می شود، نمونه این اقدامات را در حال حاضر تنها توسط داعش می بینیم و مشخص می شود که داعش از کجا خط می گیرد.

صیادی تنها جرم فرزندمان بود/ دولت عربستان اجازه گرفتن وکیل را به ما نداد/ برخورد دستگاه دیپلماسی در خور شان ملت ایران نیست
عکس نبی بخش جوس

چرا بعد چهار سال و اینگونه پسرم را اعدام کرده اند
مادر این قربانی به دلیل شرایط نامساعد روحی قادر به صحبت با خبرنگار طلوع کنارک، نبوده و با بی تابی خواستار مجازات عاملان این حادثه شده و اظهار داشت: چرا بعد چهار سال اینگونه فرزندم را اعدام کرده اند؟!
“نوروک بلوری” با اشاره به اینکه تاکنون پسرش با صیادی هزینه های زندگیشان را پرداخت میکرد، گفت: اکنون با چندین فرزندی که از وی به یادگار مانده است چه کنم؟

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا