به گلوله بستن جوانان هموطن بلوچ و نگهداری آنها در زندان زاهدان بدون درمان

بنابه گزارشات رسیده به « فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران» به گلوله بستن جوانان بلوچ به بهانه های واهی و دروغین داشتن مواد مخدر و انتقال آنها به زندان به جای بیمارستان و درمانآنها.

در حال حاضر حداقل ۳ جوان که مورد اصابت گلوله نیروهای سرکوبگر ولی فقیه قرار گرفته اند و دچار معلولیت شدید جسمی هستند در بند ۶ زندان مرکزی زاهدان بدون درمان و بلاتکلیف به حال خود رها شده اند.

زندانی حلیم گنگوزه ای متولد ۱۳۶۴ در تاریخ اول خردادماه ۱۳۹۳ حوالی شهر میرجاوه در حالی که ماشین وی متوقف و حامل هیزم بود،خودروی نیروهای سپاه پاسداران بدون اینکه به آنها اخطاری بدهند ماشین آنها را به رگبار گلوله بستند.حلیم گنگوزه ای مورد اصابت گلوله از ناحیه هر دو دست ، یک پا و شکم قرار گرفت و بشدت زخمی گردید.پای وی که مورد اصابت گلوله قرار گرفته دچار عفونت شده است ولی بدون درمان در زندان به حال خود رها شده است.

نیروهای سپاه پاسداران وقتی که نتوانستند اقدام غیر انسانی خود را توجیه کنند ، اتهام فرار و داشتن مواد مخدر را به این جوان نسبت دادند این در حالی هست که او از کشاورزان این منطقه است و هنوز نتوانسته اقساط وام ازدواج خود راپس از چند سال پرداخت کند.این جوان متاهل و دارای ۲ فرزند می باشد.

زندانی دیگری به نام حسین ریگی متولد شهریور ۱۳۷۰، لیسانس زبان و ادبیات عرب هنگامی که با اتومبیل شخصی همراه با یکی از بستگانش در مسیر کورین ـ زاهدان در حال رانندگی بودند، ناگهان نیروهای سپاه پاسداران با یک دستگاه ماشین پژوی مشکی از آنها سبقت گرفتند و لاستیک اتومبیل آنها را به گلوله بستتند، اتومبیل آنها دچار حریق گردید و راننده اتومبیل شیر احمد ریگی ۲۷ ساله زنده زنده در آتش سوخت و جان باخت.حسین ریگی برای نجات جان خویش از ماشین آتش گرفته به بیرون پرید اما نیروهای سپاه پاسداران بجای کمک برای نجات جان او ، وی رابه رگبار گلوله بستند . پای راست وی از ناحیه لگن مورد اصابت چندین گلوله قرار گرفت . او عملا قادر به راه رفتن نیست و بصورت درازکش می باشد اوتنها با کمک سایر زندانیان قادر به انجام کارهای شخصی خویش است.

نیروهای سپاه پاسداران سپس او را به بیمارستان امام علی زاهدان منتقل کردند. با وجودیکه گلوله ها هنوز در پای وی بودند و خونریزی ادامه داشت واز درد شدید رنج می برد تحت بازجویی و شکنجه های جسمی و روحی ماموران اطلاعات سپاه پاسداران ولی فقیه قرار گرفت. ماموران به وی می گفتند «تا زمانیکه نگویی که مواد مخدر داشتم نخواهیم گذاشت تو درمان بشوی».

زندانی دیگری به نام محمد تاجیک حدودا ۲۰ ساله از شهروندان افغانستان که به منظور کار به ایران مهاجرت کرده بود در تاریخ ۳ تیر ۱۳۹۳ در منطقه سروان هدف رگبار گلوله نیروهای سپاه پاسداران قرار گرفت و از ناحیه شکم مورد اصابت ۲ گلوله قرار گرفت . این زندانی در حال حاضر در بند ۶ زندان مرکزی زاهدان می باشد و هنوز زخم های وی التیام نیافته است و دچار عفونت شده است . اما این زندانی بی دفاع و بی گناه را به حال خود در زندان رها کرده اند.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران به گلوله بستن جوانان بی گناه هموطن بلوچ که منجر به مرگ و زخمی شدن آنها ، عدم درمان آنها و در زندان با شرایط حاد جسمی به حال خویش رها کردند را به عنوان جنایت علیه بشریت محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار ارجاع پرونده جنایت علیه بشریت آخوند علی خامنه ای پدر خوانده داعش به شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران

۱۷ آبان۱۳۹۳ برابر با۸ نوامبر۲۰۱۴

گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد

سازمان عفو بین الملل

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا