بیانیه حزب مردم بلوچستان در محکومیت تخریب مساجد سنّی مذهب ها در بلوچستان

تخریب مساجد و خانه های مردم بلوچ سنّی مذهب در شهرهای بلوچستان در جهت گسترش شیعیزم دولتی  به هدف در اقلیت قرار دادن بلوچ ها در سرزمین خود، یکسان سازی، تقسیم بلوچستان با هدف ایجاد یک کشور و یک ملت است. برای تحقق این هدف مردم بلوچ تحت فشار قرار میگیرند که مرکز شهرها را تخلیه کنند. بلوچها به حاشیه رانده میشوند تا غیر بلوچها جایگزین آنها شوند. آنان مجبور میشوند چند صباحی را بصورت حاشیه نشینی زندگی بگذرانند  تا حکومتگران در فرصتی مقتضی بتوانند راحت تر آنها را از منطقه اخراج نمایند. وجود مسجد برای سنی مذهب های بلوچ در هر منطقه نشانه وجود و حضور آنها در آن است. حکومتگران برای پراکنده نمودن مردم و حضور کمرنگتر آنها در اولین اقدام مساجد آنها را که مرکز تجمع مردم است را ویران میکنند.

بنا به اطلاعت رسیده صبح روز پنجشنبه مورخه 23اسفندماه سال 1397 مصادف با چهاردهم ماه مارس سال 2019 میلادی عبادتگاه مردم بلوچ در منطقه کؤرسَرِ چابهار بنام مسجد جعفر صادق و یک باب منزل توسط شهرداری شهرستان چابهار با پشتیبانی نیروهای انتظامی این شهرستان تخریب شد.

طبق گزارش گزارشگران بنای این مسجد بیش از پانزده سال قدمت داشته است. هیچ ارگان دولتی تاکنون در مورد تخریب مسجد جعفر صادق اظهار نظر ننموده است.

بنا به اظهارات شاهدان عینی، مأموران انتظامی تمام مسیرهای منتهی به مسجد را مسدود نموده و اجازه ورود به کسی در هنگام تخریب مسجد راه نداده اند. برای جلوگیری از عکسبرداری و فیلمبرداری تخریب مسجد، تمام وسایل موجود در مسجد را به جای دیگری منتقل کرده اند. تخریب مساجد و مدارس دینی اهل سنت در بلوچستان موضوع تازه ای نیست. نظام برای انجام پروژه های خود با انجام چنین اعمالی جَوّ را در منطقه ملتهب میکند و مردم را به چالش میکشد. در برخی از موارد مردم با دریافت خبر به موقع تخریب مساجد توانسته اند مقاومت کنند و از تخریب مساجدی چون مسجد فلکه بلوار ابوذر شهرستان ایرانشهر و مسجد معراج النبی در شهرستان سراوان جلوگیری به عمل آورند.

حزب مردم بلوچستان با احترام به باورهای دینی و آزادی های عبادی، نقض هر گونه حقوق مردم سنی مذهب خاصاً در بلوچستان را محکوم میکند و تخریب عبادتگاهای آنها را اقدامی ضد بشری ارزیابی میکند. تخریب مساجد مردم بلوچ در منطقه میتواند شعله اختلافات و جنگ مذهبی را در منطقه دامن زند تا زمینه سرکوب گسترده مردم بلوچ فراهم آید حزب مردم آنرا شدیداً محکوم میکند. حزب مردم از نهادهای بین المللی تقاضا میکند که نقض حقوق عبادی و تخریب مساجد سنی مذهب را محکوم نمایند.

حزب مردم بلوچستان

مارس 2019

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا