بیسوادی دختران در ۵ شهر سرباز،زابلی، کنارک، چابهار و نیکشهر موج می‌زند، و چرا منطقه آزاد چابهار به رفع بیسوادی در منطقه کمک نکرده‌است؟

پرسش اینجاست که چرا سازمان منطقه آزاد چابهار که یک نهاد مؤثر مالی در منطقه محسوب می‌شود در زمینه بهبود فضای آموزشی و ارتقاء سطح سواد مردم تکاپو و تلاشی نداشته‌است.
کلیدملی : بیسوادی جمعیت دختران ۶ ساله و بالاتر کشور در شهرهایی بیشتر است که خودروهای چند۱۰ میلیون‌تومانی با پلاک منطقه آزاد چابهار در آن تردد دارند. به گزارش خبرنگار کلیدملی، ۳ شهرستان «کُنارک»، «چابهار» و «نیکشهر» به ترتیب رتبه‌های سوم، چهارم و پنجم جدول ۴۰ شهری را دارند که بیشترین بیسوادی جمعیت زنان ۶ ساله و بالاتر در آن ثبت شده‌است.
تا دو روز دیگر مهرماه که فصل بازگشایی مدرسه‌هاست آغار می‌شود و این وضع در حالی گریبان این سه شهرستان را گرفته که استان سیستان و بلوچستان بنا بر آمار اداره کل آموزش و پرورش این استان با ۷۰۰ مدرسه بدون آب و برق به استقبال سال تحصیلی رفته‌است. این در حالی است که باز در همان جدول بررسی بیسوادی در جمعیت زنان ۶ ساله و بالاتر علاوه بر سه شهرستان یادشده ۸ شهرستان دیگر هم از سیستان و بلوچستان هستند که بیسوادی زنان و دختران بالای ۶ سال در آن بالاست.

براساس اطلس وضعیت زنان کشور که معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری تهیه کرده، شهرهای سرباز،زابلی، کُنارک، چابهار، نیکشهر، دَلگان، هیرمند، سیب و سوران، سراوان، زهک و خاش به ترتیب بیشترین بیسوادی زنان ۶ ساله و بالاتر را در خود جای داده‌اند.
در این میان با وجود همجواری «چابهار» با منطقه آزاد چابهار و با وجود آنکه بیشترین حجم معادلات تجاری در این منطقه رقم می‌خورد شهرستان چابهار با کمبود ۹۹ باب مدرسه مواجه است. این وضع تا جایی پیش رفته که «احمدعلی موهبتی» فرماندار ویژه چابهار گفته‌است: «چابهار بدترین وضعیت را در زمینه کمبود مدرسه‌ها داراست و در شهرستان چابهار با ۸۱ درصد کمبود مدرسه مواجهیم».
همچنین چندی قبل فرماندار ویژه چابهار به خبرگزاری فارس گفت: این شهرستان ضعیف‌ترین سیستم آموزشی کشور را دارد که قطعاً برای ارتقاء آن نیازمند حمایت و همکاری بیشتر خیّرین در زمینه‌های مختلف هستیم.
اما پرسش اینجاست که چرا سازمان منطقه آزاد چابهار که یک نهاد مؤثر مالی در منطقه محسوب می‌شود در این زمینه تکاپو و تلاشی نداشته‌است. بررسی عمل‌کرد سازمان منطقه آزاد چابهار در سال ۱۳۹۳ که روی پرتال این سازمان منتشر شده‌است نشان از آن دارد که این نهاد در ۱۷ محور به ارائه گزارش عمل‌کرد خود پرداخته‌است.
این ۱۷ محور شامل مدیریت بازرگانی ، مدیریت توسعه منابع انسانی، مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل، مدیریت صنایع، مدیریت سرمایه‌گذاری، مدیریت اطلاعات و جغرافیایی شهری، مدیریت فنی و مهندسی، مدیریت خدمات شهری، دانشگاه بین المللی منطقه آزاد چابهار، مدیریت حقوقی، برنامه و بودجه، مدیریت املاک و اراضی، شرکت سرمایه گذاری، توسعه تجارت و صید صنعتی، مدیریت گمرک و ارزش افزوده، مدیریت امور فرهنگی، مدیریت گردشگری و مدیریت اموراجتماعی می‌شود.
نگاهی به گزارش عمل‌کرد این سازمان در عرصه مدیریت امور اجتماعی نشان از آن دارد که این سازمان در ۴ محور اجتماعی، ورزشی، درمانی و آزمایشگاه نظارت بر موادغذایی فعالیت‌هایی انجام داده‌است. اما در هیچ یک از بندهای این گزارش نشانی از کمک به ساخت فضاهای آموزشی نشده‌است. در حالی که در همین گزارش عمل‌کرد کمک به بهزیستی چابهار، کمک جهت خدمات عام‌المنفعه، حمایت از انجمن‌ها و ان.جی.اوها و کمک به افراد حقیقی و حقوقی جهت امور ترویجی دیده‌می‌شود. ( مشروح گزارش عمل‌کرد امور اجتماعی را اینجا ببینید)
همچنین از بررسی ۱۲۳ بند گزارش مدیریت امورفرهنگی نیز هیچ اثری از توجه به موضوع مدرسه‌سازی، بهبود فضای آموزشی و کمک به ارتقاء وضعیت سواد دیده نمی‌شود. این در حالی است که برای نمونه منطقه آزاد چابهار اقدام به توزیع ۴هزار پرس غذا میان مسافران نوروزی کرده و آن را جزو اقدام‌های فرهنگی تلقی کرده‌است. (مشروح گزارش عمل‌کرد مدیریت امور فرهنگی را اینجا ببینید).
این در حالی است که مدرسه «شهید عباس دوران» در روستای وشنام‌ها از توابع چابهار تا همین خردادماه قبل نه از نعمت آب برخوردار بود و نه از نعمت برق و پس از انتشار گزارش‌هایی از وضعیت این مدرسه در «کلیدملی» و «خبرگزاری خبرآنلاین» در هفته گذشته مقدمات برقکشی برای آن انجام شده‌است. مدرسه یاد شده در سال ۱۳۸۴ ساخته شده و تا کنون نه آب و نه برق نداشته است.
جدول بررسی بیسوادی جمعیت زنان ۶ ساله و بالاتر ۱۳۹۰در سال

شهرستان

رتبه درصد بیسوادی

جمعیت زنان بی‌سواد در سال ۱۳۹۰

درصد جمعیت زنان بی‌سواد

جمعیت زنان باسواد

درصد جمعیت زنان با سواد

۱

سرباز

۱

۳۳۲۱۶

۴۸/۱

۲۶۳۶۸

۳۸/۲

۲

زابلی

۲

۱۱۱۲۵

۴۴/۳

۱۰۴۲۲

۴۱/۵

۳

کُنارک

۳

۱۴۰۰۹

۴۳/۳

۱۴۲۲۷

۴۴

۴

چابهار

۴

۴۶۳۲۲

۴۲/۷

۴۸۰۹۴

۴۴/۳

۵

نیکشهر

۵

۳۸۱۱۸

۴۲/۶

۴۱۲۶۳

۴۶/۱

مدرسه شهید عباس دوران – وشنام‌ها
http://kelidemelli.com/fa/news/890/چرا-منطقه-آزاد-چابهار-به-رفع-بیسوادی-در-منطقه-کمک-نکرده‌است

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا