بی آبی دامن عشایر سیستان و بلوچستان را هم گرفت/ 900 هزار راس دام در بحران

به گزارش خبرنگار عصرهامون، در حالی سیستان و بلوچستان دارای جمعیت 102 هزار نفری عشایر است که خشکسالی سبب زمینگیر شدن آن ها در استان شده است.

هر ساله در آغاز فصل گرما، عشایر به ییلاق می روند اما در سال جاری به دلیل کمبود بارندگی و خشکسالی های متوالی در سیستان و بلوچستان بسیاری از عشایر استان با مشکل بی آبی مواجه شده اند به طوری که امسال عشایر سیستان و بلوچستان به ییلاق نخواهند رفت.

علی ای حال کمبود این مایه حیاتی با ارزش در کنار افزایش دمای هوا زندگی را نسبت به گذشته برای عشایر استان سخت تر کرده است و بهداشت و سلامت آنان را نیز تهدید می کند.

حمید طوقی مدیرکل امور عشایری سیستان و بلوچستان در گفت و گو با صدا و سیما در این خصوص گفته است که: خشکسالی، عشایر این استان را مجبور به ماندن در قشلاق کرده است.

وی با اشاره به اینکه عشایر سیستان و بلوچستان همه ساله در فصل بهار کوچ برون استانی به شهرهای جنوبی استان خراسان جنوبی دارند، افزود: کوچ داخلی نیز به سمت شهرستان های خاش و زاهدان و تا شعاع 40 کیلومتری از محل قشلاق صورت می گیرد اما امسال به علت فقر مراتع، در مناطق قشلاقی خود مانده اند.

طوقی گفت: با وجود کمبودهای اعتباری و مشکلات ناوگان حمل و نقل، مجبور به آبرسانی سیار در چهارصد نقطه استان به سه هزار و 200 خانوار عشایری شده ایم.

مدیرکل امور عشایری سیستان و بلوچستان ادامه داد: برای کاهش اثرات و تبعات ناشی از خشکسالی ها اعتباری بیش از 78 میلیارد ریال برای خرید ادوات مکانیکی، تانکر کشنده و ثابت، حفر چاهک، تامین علوفه و خرید لوله انتقال آب نیاز است.

براساس آمار گزارش شده سیستان و بلوچستان 102 هزار نفر جمعیت عشایری دارد که 900 هزار راس دام در اختیار دارند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا