بی توجهی نماینده دولت به نامه کشاورزان بلوچ/ نابودی قنوات و بیش از هزار نخل در سراوان

320 نخل در این منطقه نابود شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی عصرهامون، در حالی کشاورزی یکی از منابع در آمد مردم سیستان و بلوچستان است که در سال های اخیر شاهد نابودی بسیاری از اراضی و باغات استان در پی بی توجهی مسئولین و در نهایت کوچ روستائیان و معضل حاشیه نشینی در شهرها بوده ایم.

در روز های اخیر شاهد اعتراض بسیاری از کشاورزان شهر گشت سراوان بودیم که در تماس های متعددی که با این پایگاه خبری داشتند،خواستار رسیدگی به مشکلات و معضلات کشاورزان این منطقه شدند. یکی از کشاورزان گفت: گرمای هوا از یک سو و بی تفاوتی مسئولین از سوی دیگر باعث دو چندان شدن رنج و ناراحتی آنها شده است.

وی با اشاره به نابودی نخلستان های این منطقه خواستار رسیدگی مسئولین به اوضاع نابسامان شهر گشت شد و عنوان کرد: در این راستا چندین بار به استانداری در بحث طرح های جهاد کشاورزی و زلزله سال 92 گشت نامه زده ایم ولی متاسفانه کسی تاکنون جوابگو نبوده است.

مسئولین پاسخگوی مشکل کشاورزان این منطقه نیستند رئیس شورای اسلامی و نماینده کشاورزان شهر گشت در تماس تلفنی با خبرنگار اجتماعی عصرهامون با بیان اینکه مسئولین پاسخگوی مشکل کشاورزان این منطقه نیستند، اظهار داشت: کشاورزان بخش گشت بعد از گذشت قریب به سه هزار سال هنوز به صورت سنتی و خرده مالکی در حال کشاورزی هستند.

محمداکرم حسین بر با بیان اینکه در سالهای اخیر هیچ کار و پروژه ترمیمی کشاورزی از سوی مسئولین در این منطقه انجام نشده است، گفت: در سه سال گذشته یک سوم نخلستان این منطقه به علت گرمای سوزان هوا از بین رفته است به گونه ای که طبق برآورد انجام شده تاکنون هزار و 320 نخل در آتش سوزی های اخیر از بین رفته اند.

هزار و 320 نخل طعمه حریق شد وی در تکمیل مطلب فوق تصریح کرد: علی رغم پیگیری های متعدد کشاورزان که با تمام ارگان ها، نهادها، جهاد کشاورزی، فرمانداری، استانداری وغیره انجام شده است تاکنون هیچ اقدام و کمکی از سوی مسئولین امر صورت نگرفته است.

نماینده کشاورزان شهر گشت با اشاره به وعده های محقق نشده جهاد کشاورزی سراوان مبنی بر انجام کانال کشی قنوات، انتقال آب و جاده دسترسی افزود: در زلزله سال92 علی رغم اینکه گشت کانون زلزله بود و هر دو قنات گشت در بخش میانی مسیر ریزش کرد نه تنها مسئولین اقدامی برای بهسازی و مرتفع کردن مشکل این قنوات انجام ندادند بلکه آب این قنوات اکنون کم و از مسیر اصلی منحرف می شود به گونه ای که اکنون بیش از 60درصد شهر آب ندارند.

بیش از 60درصد شهرگشت آب ندارند حسین بر ادامه داد: در این راستا چندین بار به استانداری در بحث طرح های جهاد کشاورزی و زلزله نامه زده ایم ولی متاسفانه کسی تاکنون جوابگو نبوده است.

محمد اسحق حسین بر نماینده دیگر کشاورزان شهر گشت در گفت وگو با خبرنگار عصرهامون اظهار داشت: تاکنون علی رغم مشکلات موجود و پیگیری های انجام شده هیچ اقدامی از سوی مسئولین صورت نگرفته و آنها جواب ما کشاورزان را نمی دهند.

وی با اشاره به نابودی هزار و 320 اصله نهال خرما در این منطقه گفت: به علت گرمای هوا نخلستان های این دیار در آتش نابود شدند و خسارت زیادی متحمل شدیم به گونه ای که بیش از هزار نخل در این شهر از ثمره افتاده و دیگر فایده ای ندارند.

جهاد کشاورزی در گشت تاکنون هیچ اقدامی انجام نداده است نماینده کشاورزان شهر گشت با بیان اینکه محصولات کشاورزی این منطقه بیمه نبوده اند، افزود: جهاد کشاورزی در گشت تاکنون هیچ اقدامی انجام نداده است؛

در زلزله سال 92 ما خسارات زیادی متحمل شدیم ولی جهادکشاورزی با ما هیچ همکاری ندارد. گفتنی است شهر گُشت از توابع بخش مرکزی شهرستان سراوان با ۶۵کیلومتر تا شهر سراوان و ۹۵کیلومتر تا شهر خاش و قرار داشتن در دشت وسیع و حاصلخیز گُشت و با داشتن دو رشته قنات پر آب از قدیم الایام از قطب های کشاورزی منطقه بوده و شغل و راه امرار معاش اکثر ساکنین این شهر از طریق کشاورزی بوده است،اما اکنون با گذر زمان و بی توجهی و بی تفاوتی مسئولین می رود تا آینده این شهر با از بین رفتن کشاورزی، تولید و اشتغال بخش اعظمی از شهروندان این شهر آن هم در سال” اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال” در هاله ای از ابهام قرار گیرد.

Publisher: hd

Source: http://www.asrehamoon.ir/fa

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا