تایید محکومیت ۸ زندانی محکوم به اعدام در زندان زاهدان و نقض حکم ۲ زندانی در دیوان عالی کشور

خبرگزاری هرانا دو تن از ۱۰ زندانی متهم به مواد مخدر (اتهامی بی اساس، که حکومت مدام به زندانیان سیاسی و عقیدتی بلوچ  وارد می کند) محکوم به اعدام زندان مرکزی زاهدان با پیگیری وضعیت خود و اعتراض به دیوان عالی کشور از حکم اعدام رهایی یافته و حکم هشت تن دیگر نیز قطعی و تایید شده است، اما با وجود اصلاح قانون اعدام در خصوص جرائم مواد مخدر، این اصلاحات شامل هشت زندانی زندان نامبرده نشده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از ۱۰ زندانی متهم به مواد مخدر که از شش سال پیش زیر حکم اعدام در زندان مرکزی زاهدان نگهداری می‌شوند تنها حکم دو زندانی توسط دیوان عالی کشور نقض شده و احکام هشت تن دیگر قطعی و تایید شده است.

شعبه دوم دادگاه انقلاب زاهدان به ریاست قاضی سرگل زهی قول پیگیری و کاهش محکومیت اعدام را به نزدیکان این زندانیان داده است.

این قاضی دادگاه انقلاب در دو روز گذشته پس از مراجعه به زندان مرکزی زاهدان در رابطه با حکم اعدام ۱۰ تن از زندانیان مرتبط با جرائم مواد مخدر اعلام کرده که تنها حکم دو تن از زندانیان نقض شده و احکام اعدام مابقی زندانیان قطعی و تایید شده است.

هویت محکومانی که حکم اعدام قطعی آنان توسط دیوان عالی کشور تایید شده، محمد امین عمرزهی، یوسف گنگوزهی، غلام رسول مزارزهی، انوشیروان عمرزهی، علیرضا نارویی، ناصر عمرزهی، عبدالله صلاح زهی، نبی مزارزهی” و همچنین دو زندانی که حکم اعدام آنان نقض شده، مراد بخش بلوچی” و “حسین دادور” احراز شده است.

با الحاق یک ماده به قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر در مهرماه سال جاری، حسن روحانی، به عنوان رئیس جمهور ایران، در راستای اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی، طی دستوری در ۳ آبان ماه سال جاری اجرای این قانون جدید را به وزارت دادگستری ابلاغ کرده بود.

هدف از الحاق این ماده، آن بود که حکم اعدام‌های صادر شده پیش از لازم‌الاجرا شدن این قانون به حبس ابد یا حبس تعزیری درجه یک یا دو تبدیل شود.

با وجود اصلاح و ابلاغ قانون جدید به دادگستری، این قانون شامل حال هشت زندانی زندان مرکزی زاهدان که از شش سال پیش به اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر در زندان نگهداری می‌شوند نشده و احکام اعدام آنان قطعی و تایید شده است.

گفتنی است، بنا بر گزارش سالانه سازمان عفو بین‌الملل، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا