تروریست کیست؟.. سوال دشواری که برای پایان جنگ در سوریه نیاز به پاسخ دارد

قرار است برپایه قطعنامه آتش بسی که شورای امنیت سازمان ملل متحد آن را ۱۸ دسامبر به درخواست قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای از جمله آمریکا، روسیه، ایران و ترکیه تصویب کرد، گروه‌های تندرو از جمله گروه دولت اسلامی موسوم به داعش و گروه النصره شاخه القاعده در سوریه را، از هرگونه توافقی دور نگاه دارد.
نقشه راهی که سازمان ملل متحد وضع کرده که در پی پایان دادن به جنگ داخلی پنج ساله سوریه است، تلاش می‌کند گروه‌های تندرویی را مشخص کند که حتی اگر به توافق آتش بس دست یافته شد، ممکن است جنگ با آن‌ها ضروری باشد. این یکی از دشوار‌ترین مسائلی است که بر دوش دیپلمات‌هایی که در پی پایان دادن به جنگ هستند، سنگینی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پیش نویس سند سازمان ملل متحد شامل هشت بندی است که قرار است «چارچوبی» باشد که کشورهای ذی ربط، دولت سوریه و گروه‌های مسلح اپوزیسیون که توافق آتش بس را امضا می‌کنند، به آن پایبند باشند.

این نقشه راه همچنین شامل مسائلی می‌شود که هنوز بر سر آن‌ها مذاکره نشده است از جمله «مشخص کردن گروه‌های تروریستی که جنگ با آن‌ها مجاز است».

دو دیپلماتی که به شرط فاش نشدن هویتشان با خبرگزاری رویترز مصاحبه کرده‌اند، گفته‌اند که سند موجود «تن‌ها پیش نویسی است که سازمان ملل منحد آن را تهیه کرده و تا کنون چند بار توسط دیپلمات‌هایی از آمریکا و دیگر کشور‌ها، تعدیل شده است».

قرار است برپایه قطعنامه آتش بسی که شورای امنیت سازمان ملل متحد آن را ۱۸ دسامبر به درخواست قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای از جمله آمریکا، روسیه، ایران و ترکیه تصویب کرد، گروه‌های تندرو از جمله گروه دولت اسلامی موسوم به داعش و گروه النصره شاخه القاعده در سوریه را، از هرگونه توافقی دور نگاه دارد.

دیپلمات‌ها می‌گویند که نتیجه می‌تواند آتش بسی پر آشوب و جزئی باشد که در پایه آن دولت و گروه‌های مسلح میانه رو، جنگ با یکدیگر را متوقف کنند اما به جنگ علیه گروه داعش و دیگر گروه‌های مشخص شده به عنوان گروه‌های تروریست، ادامه دهند.

دیپلمات‌ها و تحلیل گر‌ها می‌گویند متمرکز نبود شبه نظامیان النصره در یک منطقه می‌تواند راه را در برابر احتمال آسیب رسانی به غیر نظامیان به وجود آورد؛ همچنین احتمال دارد به زیان گروه‌هایی باشد که توافق آتش بس را امضا می‌کنند.

ماموریت مشخص کردن گروه‌های تروریستی که جنگ علیه آن‌ها ادامه خواهد یافت، به دولت اردن سپرده شده است. اما یکی از نشانه‌های دشوار بودن این ماموریت، کشته شدن زهران علوش رهبر گروه جیش الاسلام در حمله هوایی جنگنده‌های روسیه است؛ آن هم در حالی که این گروه با مشارکت در مذاکرات صلح موافقت کرده بود.

وزارت امور خارجه آمریکا هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشته شدن علوش، بر پیچیدگی تلاش‌های جاری برای ایجاد راه حلی سیاسی برای بحران سوریه افزوده است. بنا بر این بیانیه، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، درباره این مساله با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت‌و‌گو کرده است.

۲۵ ژانویه در ژنو

منابع دیپلماتیک می‌گویند که استفان دی مستورا نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه، با مطرح کردن ابعاد احتمالی آتش بس، زمام امور را فعلا در دست گرفته است.

دی مستورا ابراز امیدواری کرده است که بتواند مذاکرات میان دولت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و گروه‌های اپوزیسیون را روز ۲۵ ژانویه آغاز کند.

این مذاکرات بر تلاش برای متقاعد کردن دو طرف بر آتش بس و آغاز روند سیاسی متمرکز خواهد بود.

احتمال دارد در صورت آغاز مذاکرات، توافق سریعی بر برعضی از چارچوب‌ها حاصل شود همچون به رسمیت شناختن یکپارچگی سوریه. اما برخی مسائل دیگر مطرح شده در نقشه راه همچنان محل اختلاف خواهند بود که «خروج شبه نظامیان خارجی که به صورت غیر قانونی در سوریه حضور دارند از کشور» از آن جمله خواهد بود.

این بند می‌تواند راه را برای مجادله اسد باز کند و بگوید که نیروهای ایرانی، روس‌ها و شبه نظامیان شیعه عراقی و دیگران که از او حمایت می‌کنند، به صورت قانونی در سوریه حضور دارند؛ مساله‌ای که به طور حتم با اعتراض مخالفان روبرو خواهد شد.

دشواری بزرگ

پیش نویسی تدوین شده توسط سازمان ملل متحد، سه نمونه احتمالی از آتش بس را مطرح می‌کند که در مناطق مختلف با یکدیگر تفاوت دارند:
۱- آتش بس «گروه‌های نامطوب» را که «تروریست» هستند، شامل نمی‌شود.
۲- آتش بس شامل تمام گروه‌هایی می‌شود که به چارچوب‌های تعیین شده پایبند باشند.
۳- آتش بس محدودی که از راه ممنوعیت به کار گیری اسله مشخص، باعث کاهش اعمال خشونت آمیز شود.

دیپلمات‌ها و تحلیلگران می‌گویند که چالش نخست، گرهم آوردن دولت اسد، گروه‌های اپوزیسیون و گروه‌های مسلح، پای میز مذاکره است و چگونگی راضی کردن آن‌ها به زمین گذاشتن اسلحه، چالشی بس بزرگ‌تر و دشوار است.

http://farsi.alarabiya.net/fa/middle-east/2015/12/31/تروریست-کیست؟-سوال-دشواری-که-برای-پایان-جنگ-در-سوریه-نیاز-به-پاسخ-دارد.html

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا