تروریسم و ایران از موضوع های مهم نشست “گروه هفت”

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان فدرآل، میزبان اجلاس جدید گروه هفت قدرت اقتصادی جهان در غیبت رییس جمهوری روسیه، ولادیمیر پوتین، خواهد بود. این سومین بار است که رییس جمهوری روسیه به دلیل الحاق کریمه توسط مسکو، از نشست سران قدرت های اقتصادی جهان حذف می شود و غیبت او عملاً گروه هشت قدرت اقتصادی جهان را به گروه هفت تبدیل کرده است.
صدراعظم آلمان فدرآل در توجیه این تصمیم گفته است که گروه هفت بر پایبندی به ارزش های مشترک مبتنی است و مادام که روسیه به حقوق بین الملل احترام نگذارد و حمایت خود را از جدایی طلبان طرفدار مسکو در شرق اوکراین متوقف نسازد تشکیل گروه هشت قدرت اقتصادی جهان با حضور روسیه غیرقابل تصور است.

قرار است فردا صدراعظم آلمان فدرآل نخست با باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، در شهرداری دهکدۀ “کرون” در منطقۀ کوهستانی باواریا دیدار و گفتگو کند.

علاوه بر رهبران آمریکا و آلمان، رهبران کانادا، فرانسه، ایتالیا، ژاپن و انگلستان دیگر شرکت کنندگان نشست گروه هفت در آلمان هستند. مهمترین موضوع این نشست عبارت است از “تروریسم اسلامی از خاورمیانه تا آفریقا و در پیوند با جمهوری اسلامی ایران و پروندۀ اتمی اش.”

گروه هفت قدرت اقتصادی جهان در دومین روز نشست خود میزبان نخست وزیر عراق، حیدر العبادی، و پنج تن از رهبران کشورهای آفریقایی از جمله رؤسای جمهوری تونس و نیجریه خواهد بود.

در این ملاقات گروه هفت قدرت اقتصادی جهان پشتیبانی خود را از کشورهای میهمان به ویژه از توسعۀ اقتصادی آنها اعلام خواهد کرد. به همین دلیل رؤسای سازمان های بین المللی از جمله سازمان ملل، صندوق بین المللی پول، سازمان جهانی تجارت، بانک جهانی، سازمان همکاری و توسعۀ اقتصادی … در این ملاقات حضور خواهند داشت.
یونان دیگر موضوع مهم نشست اینبار گروه هفت قدرت اقتصادی جهان است.

ایالات متحد آمریکا خواستار حل سریع اختلافات یونان و طلبکاران اروپایی این کشور است تا از وقوع یک بحران جدید اقتصاد جهانی جلوگیری شود. رییس کمیسیون اروپا، ژان-کلود یونکر، و رییس شورای اروپا، دونالد توسک، از همین نظر پشتیبانی می کنند.

و بالاخره صدراعظم آلمان فدرآل مایل است بعُدی زیست محیطی نیز به نشست گروه هفت قدرت اقتصادی جهانی بدهد آنهم شش ماه پیش از نشست پاریس که هدف اش رسیدن به توافقی برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای اعلام شده است.
از دیگر موضوع های نشست گروه هفت، مذاکرات جاری برای رسیدن به توافق بر سر تجارت آزاد میان مناطق بزرگ اقتصادی جهان از جمله میان ایالات متحد آمریکا و اتحادیۀ اروپا و همچنین مسائل مربوط به هنجارهای اجتماعی و زیست محیطی است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا