ترکان: شبکه‌ دلالی سیستم کشور را نجس کرده‌ است

به گفته مشاور ارشد رئیس جمهور، ترور بابک زنجانی در زندان وجود دارد تا مبادا اطلاعات درباره دلالان اصلی را بروز دهد.

اکبر ترکان مشاور عالی رئیس جمهوری ایران و دبیر شورای عالی مناطق آزاد در گفت‌وگو با سایت جماران گفته سیستم دلالی در تمام کشور نفوذ کرده است.

ترکان اذعان کرده که پس از سال‌ها کوشش برای پاک شدن نظام تجارت خارجی ایران از فساد دلالی، پس از اعمال تحریم‌ها خود دولت فراخوانی برای راه‌اندازی دوباره شبکه دلالی داده است.

به گفته مشاور عالی رئیس جمهور، استفاده از دلال‌ها برای جابه‌جایی پول نفت و حمل و نقل کالا گریزناپذیر بود چرا که خرید مستقیم و گشایش اعتبار امکان نداشت.

او افزود: «دلالانی که وزارت اطلاعات و دستگاه‌های نظارتی به دنبال نابودی آنها بودند، مشروعیت پیدا کردند و در جریان معاملات قرار گرفتند که فساد آن غیرقابل ‌محاسبه است.»

“احتمال ترور بابک زنجانی در زندان”

اکبر ترکان، بابک زنجانی را یک حلقه از زنجیر دلالی در زمان تحریم دانسته و می‌گوید: «بابک زنجانی یک آدم نیست، یک جریان است. مگر به قول آقای زنگنه ممکن است میلیاردها دلار نفت خام را تحویل یک آدم یک‌لاقبا بدهند؟ این یک زنجیره‌ای است که از داخل کشور ما شروع می‌شود و تا خارج امتداد می‌یابد. این زنجیره کشف نشده است؛ یعنی فردی به نام بابک زنجانی همه چیز نیست.»

مشاور رئیس‌جمهور به همین دلیل اظهار می‌کند که تمام تلاش دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ایران این است که بابک زنجانی را در زندان از بین نبرند چرا که اگر او از دست برود “همه این زنجیره گم و گور می‌شود”.

بیشتر بخوانید: جهانگیری: پرونده بابک زنجانی فساد قرن است

بابک زنجانی سرمایه‌دار نزدیک به دولت احمدی‌نژاد یک سال و نیم است که به اتهام فساد مالی در زندان است. او متهم است که در زمان دولت احمدی‌نژاد و اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران، نفت را برای فروش تحویل گرفته اما پولش را باز پرداخت نکرده است.

ترکان تاکید کرده که حتی پس از رفع تحریم‌ها هم سال‌ها طول می‌کشد تا به گفته او “دانه‌دانه شبکه‌های دلالی را کشف و جراحی کنیم و از داخل سیستم کشور بیرون بکشیم؛ زیرا این شبکه‌ها در تمام سیستم کشور نفوذ کرده و همه‌جا را نجس کرده‌اند”.

بیشتر بخوانید: یکی دیگر از متهمان پرونده “دکل نفتی گمشده ایران” بازداشت شد

دبیر شورای عالی مناطق آزاد در پایان سخنانش در پاسخ به پرسشی درباره ورود مک‌دونالد به ایران گفت: «هرکسی دنبال مک دونالد است معنایش این است که دنبال خدمت به اقتصاد کشور نیست. هیچ کس در دولت نمی‌شناسم که تلقی او از رفع تحریم‌ها آوردن مک دونالد باشد، مگر‌‌‌همان کسانی که این موضوع را نام بردند! به نظر من مک دونالد در ذهن آنهاست.»

فساد دوران تحریم تنها مختص به پرونده بابک زنجانی نیست

دولت روحانی با شعار مبارزه با فساد اقتصادی، هر روز پرونده جدیدی از فساد در دوران اعمال تحریم‌ها را بازگشایی می‌کند.

در جدیدترین این پرونده‌ها رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی جزئیات تازه‌ای از یک اختلاس ۲۲۰ میلیون دلاری را تشریح کرده است. این اختلاس مربوط به پروژه راه‌آهن اترک- برکت است که قرار بود ایران، ترکمنستان و نهایتاَ قزافستان را با ۳۲۵ کیلومتر راه‌آهن، به هم وصل کند.

کل این پروژه در زمان احمدی‌نژاد به شخصی با نام الف. ر. سپرده شده که او تاکنون بالغ بر ۲۲۰ میلیون دلار پول دریافت کرده و متواری است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا