تشدید فضای امنیتی در مناطق سنی‌نشین کشور

مقامات امنیتی استان‌های مختلف با احضار علمای دینی، نویسندگان، ائمه مساجد و فعالان مدنی اهل‌سنت فضای امنیتی را در کشور تشدید کرده اند.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ برخی از فعالان مدنی اهل‌سنت در گفتگو با گزارشگر کمپین تاکید کرده اند مسئولان امنیتی و به طور مشخص وزارت اطلاعات در هفته‌های اخیر جمع بزرگی از علمای دینی، ائمه مساجد و کنشگران مدنی را به دفاتر خود احضار و بازجویی کرده اند.

یکی از فعالان مدنی بلوچستان که نخواست نامش فاش شود، تاکید کرد احضار این افراد به‌صورت منسجم و برنامه‌ریزی شده صورت می‌گیرد. تاکنون بیش از ده مدیر مدرسه دینی و امام مسجد اهل‌سنت در شهر زاهدان به ستاد خبری وزارت اطلاعات احضار شده‌اند.

این فعال مدنی ساکن بلوچستان می افزاید وضعیت در سایر استان‌های سنی‌نشین به مراتب وخیم‌تر است و برخورد با فعالان دینی و مدنی اهل‌سنت در خراسانات، گلستان، کردستان، کرمانشاه، هرمزگان و خوزستان بسیار شدیدتر و بدون ملاحظه است.

به گفته این فعال بلوچ، ماموران وزارت اطلاعات ضمن درخواست “همکاری” از افراد احضارشده با دستگاه اطلاعاتی آنها را تهدید به پرونده سازی و زندانی شدن می‌کنند. مقامات امنیتی این افراد را نسبت به “نفوذ احتمالی” و “تهدید” گروه‌های افراطی مثل “داعش” برای کشور و “خطر” شبکه‌های ماهواره‌ای مذهبی هشدار داده اند.

طبق اطلاعات واصله، معتمدین نزدیک به سپاه پاسداران و بسیج در سیستان‌ وبلوچستان نیز دستور یافته اند تا جوانان و فعالان مذهبی خود را از همفکری با آنچه از آن به عنوان “گروه های تکفیری” یاد می کنند برحذر دارند.

درهمین حال ماموران وزارت اطلاعات مستقر در ایست‌ های بازرسی ورودی شهر زاهدان دهها تن از طلاب مدارس دینی این شهر را به شهرهای خودشان بازگردانده اند.

به گزارش کمپین بیشتر این افراد طلبه دارالعلوم زاهدان و اهل استان‌ های خراسان و کردستان بوده اند. همچنین روند “بازجویی سرپایی” در پست های بازرسی توسط ماموران امنیتی ادامه دارد و بسیاری از علما و فعالان مذهبی اهل‌سنت در بدو ورود به شهر زاهدان از کارت‌های شناسایی خود محروم شده اند. ماموران ضمن برگرداندن طلاب و هرکس به آن مشکوک هستند، به آنها اعلام کرده ‌اند که مدارکشان را از شهر خود تحویل بگیرند و به آنها اجازه تحصیل در زاهدان داده نمی‌شود.

پیشتر مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی، مدیر دارالعلوم زاهدان و امام جمعه اهل سنت این شهر، نسبت به برخورد تبعیض آمیز و تنگ نظرانه ماموران امنیتی در ورودی های شهر زاهدان هشدار داده بود. او در خطبه های جمعه 17 مرداد سال جاری گفته بود: ” برخی گزارشها از سختگیریهای ایست و بازرسی این است که در مورد کسانی که دارای چهره های دینی و مذهبی بوده و ظاهری اسلامی دارند حساسیت بیشتری موجود است. این در حالی است که کشور ما یک کشور دینی و اسلامی است.”

او تاکید کرده بود: ” توصیه بنده به همه نهادها و ارگانها آن است که مواظب افرادشان باشند که موجبات نارضایتی مردم را فراهم نیاورند. وقتی مردم شیعه و سنی در استان با یکدیگر همدلی داشته باشند هیچ گروه تندرویی نمی تواند ناامنی ایجاد کرده و هیچ کسی نمی تواند در استان تفرقه ایجاد نموده و مشکلاتی بوجود بیاورد.”

شایان ذکر است هفته گذشته 23 مرداد جلسه ای به نام “جلسه مقدماتی کنفرانس جریان های تکفیری” در 5 استان سنی نشین سیستان و بلوچستان گلستان، کردستان، هرمزگان و خراسان رضوی برگزار شد و قرار است جلسه ای با همین عنوان در آذر ماه 93 توسط آیت الله مکارم شیرازی و ناصر سبحانی دو مرجع شیعی در قم برگزار شود. فعالان اهل سنت معتقد اند برگزاری این جلسات با افزایش لحن تند مراجع تقلید نسبت به جمعیت و مهاجرت اهل سنت در ماه های اخیر بی ارتباط نیست.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا