تظاهرات دانشجویان بلوچ در اعتراض به اظهارات نژادپرستانه و توهین به مردم بلوچ و اهل سنت، علیه استاد دانشگاه زاهدان

شماری از دانشجویان بلوچ روز شنبه ۲۶ مه در اعتراض به یکی از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان و عضو هیات علمی گروه ادبیات دست به تظاهرات زدند.

ویدئوی در یوتیوب پخش شده که فعالان بلوچ آن را حاوی «توهین» دکتر حمید صمصام، استاد و عضو هیات علمی گروه ادبیات دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان به مردم بلوچ می‌دانند.

در اعتراض به سخنان دکتر حمید صمصام شماری از دانشجویان که مردم نیز آنها را همراهی می‌کردند امروز شنبه ۵خرداد ۱۳۹۷ دست به تظاهرات زدند.

به گزارش مرکز مطالعات بلوچستان که مقر آن لندن است: «این استاد دانشگاه در زاهدان با ادبیاتی بغایت زننده و کین‌آمیز بر علیه بلوچ‌ها و اهل سنت و بخصوص دانشجویان بلوچ، آنها را تهدید و به‌خاطر برپایی نماز تحقیر می‌کند».

بر اساس این گزارش دکتر صمصام «بر طبق سایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مدرس و مربی فرهنگی کودکان است، علاوه بر اینکه یکی از نویسندگان فصلنامه تخصصی عرفان اسلامی و همچنین نشریه زیباشناسی ادبی است، در سال ۸۴ به عنوان پژوهشگر بر‌تر دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان نیز معرفی شد».

مرکز مطالعات بلوچستان این استاد دانشگاه را مولف کتاب «جام عقل در ادب پارسی» نیز معرفی کرده و ادامه افزوده «وی با لحنی نژادپرستانه می‌گوید که اگرچه دستش به “مولوی‌های” بلوچ نمی‌رسد، اما به عنوان استاد داور دستش به دانشجویان بلوچ می‌رسد» و می‌گوید «این ترم خون می‌ریزم از اینها، قلع و قمعی می‌کنم که تا حالا نکرده باشم».

عبد الستار دوشوکی مدیر مرکز مطالعات بلوچستان در گزارشی که در این باره در اختیار «العربیه.نت» گذاشت، نگاه این استاد دانشگاهی نسبت به بلوچ‌ها و اهل سنت را «نگاه نفرت‌انگیز و مستهجن» توصیف کرد و از آن به عنوان «مصداق عملی مشت نمونه خروار در بلوچستان» نامید زیرا به اعتقاد وی «آنچه را که ایشان در کلام بزبان آورده‌اند، برخی دیگر در طی قریب به ۴۰ سال گذشته از چابهار تا زابل در عرصه عمل اجرایی کرده‌اند».

تاکنون دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان و عضو هیات علمی این دانشگاه واکنشی به اتهامات متعرضین بلوچ نشان نداده است.

مولوی عبدالحمید از علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان نیز روز شنبه ۲۶ می ۲۰۱۸ با انتشار بیانیه‌ای حمید صمصمام را از «عوامل تفرقه‌انگیز وابسته به جریان افراط‌گرا» توصیف کرد که «تحمل همگرایی و مسالمت ‌زیستی اقوام و مذاهب را ندارند و در پی ایجاد تشنج و اختلاف هستند».

در بیانیه‌ای که مولوی عبدالحمید منتشر کرد، آمده: «از مسئولین امر درخواست داریم فرد خاطی را جنایتکار و حرکتش را «اقدام علیه امنیت ملی» تلقی کرده و به اشد مجازات برسانند».

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا