تعیین تکلیف فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در سیستان و بلوچستان

“مادران ایرانی دارای فرزندان حاصل از ازدواج با مردان خارجی در سیستان و بلوچستان می توانند شماره ملی خود را برای نام نویسی در سرشماری به شماره ۲۰۰۰۱۹۵ ارسال کنند تا به محض تصویب طرح مذکور در هیات دولت و ابلاغ آن به استان بتوان موارد قانونی را در خصوص آنان انجام داد”.

خبرگزاری هرانا – مسئول دبیرخانه کمیسیون فاقدان شناسنامه و مشکوک التابعین شورای تامین سیستان و بلوچستان گفت که وضعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در استان تعیین تکلیف می شود.

آقای برازنده اظهار داشت “لایحه صدور کارت هویت، کارت سلامت، کارت تحصیلی و صدور شناسنامه برای فرزندان زنان ایرانی دارای همسر خارجی در کمیسیون لوایح دولت به تصویب رسید و این لایحه بزودی در دولت نیز تصویب خواهد شد”.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا، میثم برازنده روز پنجشنبه اظهار داشت: “لایحه صدور کارت هویت، کارت سلامت، کارت تحصیلی و صدور شناسنامه برای فرزندان زنان ایرانی دارای همسر خارجی در کمیسیون لوایح دولت به تصویب رسید و این لایحه بزودی در دولت نیز تصویب خواهد شد”.

وی افزود: “سرشماری زنان ایرانی دارای همسر خارجی همزمان با سراسر کشور در سیستان و بلوچستان نیز در حال انجام است”.

وی ادامه داد: “این زنان می توانند کد ملی خود را به سامانه ۲۰۰۰۱۹۵ پیامک کنند”. وی اظهار داشت: “سیستان و بلوچستان به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و از سوی دیگر همجواری با ۲ کشور بحران خیز افغانستان و پاکستان همواره یکی از استان هایی بوده که از ورود مهاجران خارجی آسیب های جدی در تمام حوزه ها به ویژه مسائل اجتماعی دیده است”.

مسئول دبیرخانه کمیسیون فاقدان شناسنامه و مشکوک التابعین شورای تامین سیستان و بلوچستان ادامه داد: “یک نمونه بارز از این آسیب های اجتماعی وجود فرزندان بدون شناسنامه (نداشتن هویت و تابعیت مشخص) حاصل ازدواج اتباع خارجی و زنان ایرانی است که این موضوع سبب شده این کودکان از امکانات تحصیل، خدمات بیمه ای و سلامت محروم باشند”.

وی گفت: “حجم حضور اتباع بیگانه در سیستان و بلوچستان سبب شده که سیاست های اجرایی، قوانین و آیین نامه های ابلاغی به استان همسو و هماهنگ با دیگر نقاط کشور اجرا نشود”.

برازنده افزود: “با توجه به این شرایط شاهد اقداماتی چند وجهی، موازی و بعضا متناقض دستگاههای اجرایی و مرتبط در حوزه اتباع خارجی در این استان بوده ایم که اجرای سیاست های بالادستی را با چالش مواجه کرده است”.

وی ادامه داد: “با وجود قوانین در حوزه اتباع خارجی پس از تصویب ماده واحده قانون تعیین تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج اتباع بیگانه با زنان ایرانی مصوب دوم مهرماه سال ۸۵ مجلس شورای اسلامی، برخی از مشکلات و رویه های متناقض و نواقص قانونی موجب ناکارآمدی اجرای قانون مذکور در استان شده است”.

وی اظهار داشت: “با عنایت به وجود پنج هزار پرونده ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در سیستان و بلوچستان و پیش بینی حدود ۲۰ هزار فرزند ناشی از این ازدواج ها با احتساب میانگین هر خانوار چهار نفر که قبل از سال ۸۵ ازدواج و پس از ابلاغ این ماده واحده در اداره کل اتباع استان تشکیل پرونده دادند،

تعداد افرادی که در اجرای این قانون موفق به کسب تابعیت ایرانی شدند یا حداقل وضعیت هویتی مشخص بدست آوردند محدود است”.

مسئول دبیرخانه کمیسیون فاقدان شناسنامه و مشکوک التابعین شورای تامین سیستان و بلوچستان گفت: “با توجه به حساسیت های موجود در استان یکی از عمده ترین مشکلات در این حوزه، وجود افراد فاقد هویت و تابعیت است که بیشتر این افراد شامل فرزندان حاصل از ازدواج مادران ایرانی و مردان خارجی بوده اند”.

برازنده ادامه داد: “دبیرخانه کمیسیون فاقدان شناسنامه و مشکوک التابعین شورای تامین استان در چهار سال گذشته با همکاری مراجع مرتبط علاوه بر بررسی و آسیب شناسی حوزه مذکور، به ارائه طرح پیشنهادی رسیدگی به وضعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی به دنبال تعیین تکلیف این موضوع در سطح استان برمبنای قانون روی آورده است”.

وی افزود: “در همین راستا و با پیگیری های صورت گرفته موضوع تعیین تکلیف کودکان مادر ایرانی و پدر خارجی در دستورکار دولت قرار گرفت که با بررسی های تخصصی موضوع در همه ابعاد، صدور کارت هویت، کارت سلامت، کارت تحصیلی و صدور شناسنامه برای فرزندان زنان ایرانی دارای همسر خارجی در کمیسیون لوایح دولت به تصویب رسید”.

وی تاکید کرد: “مادران ایرانی دارای فرزندان حاصل از ازدواج با مردان خارجی در سیستان و بلوچستان می توانند شماره ملی خود را برای نام نویسی در سرشماری به شماره ۲۰۰۰۱۹۵ ارسال کنند تا به محض تصویب طرح مذکور در هیات دولت و ابلاغ آن به استان بتوان موارد قانونی را در خصوص آنان انجام داد”.

سیستان و بلوچستان با ۲ میلیون و ۷۷۵ هزار و ۱۴ نفر جمعیت و ۱۸۷ هزار و ۵۰۲ کیلومتر مربع وسعت پهناورترین استان کشور شناخته می شود که بنا به گفته علی اوسط هاشمی استاندار این استان افزون بر ۵۱ درصد جمعیت استان در روستاها و بقیه در شهرها سکونت دارند.

این استان دارای ۱۹ شهرستان است و افزون بر ۱۱۰ کیلومتر مرز زمینی با کشورهای افغانستان و پاکستان و ۳۱۰ کیلومتر مرز دریایی در دریای عمان است.

همجواری سیستان و بلوچستان با کشورهای افغانستان و پاکستان سبب مهاجرت شمار زیادی از اتباع افغانستانی در طول سالهای پس از انقلاب اسلامی به این استان شده است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا