توقیف یک کشتی تجاری ‘توسط سپاه’ در خلیج فارس؛ واکنش پنتاگون

ایران یک کشتی تجاری به نام ‘مرسک تیگریس’ را در تنگه هرمز توقیف و آن را به سوی بنادر خود در خلیج فارس هدایت کرده است؛ حرکتی که به گفته ایران به دلیل شکایت خصوصی از شرکت مالک کشتی انجام شد اما وزارت دفاع آمریکا آن را ‘ظاهرا تحریک آمیز’ خوانده است.
عکس آرشیوی از کشتی نیروی دریایی ایران در تنگه هرمز

خبرگزاری رسمی ایرنا به نقل از یک منبع در سپاه پاسداران نوشت که واحدهای دریایی سپاه کشتی و ۳۴ خدمه آن را تحت کنترل دارند. با این حال شرکت مدیریت کشتی گفت که ۲۴ خدمه داشته است.

ارتش آمریکا گفت که پس از اعلام وضعیت اضطراری از سوی کشتی، هواپیماهای آمریکا و یک ناو جنگی حرکات آن را زیر نظر گرفتند.

مایکل کریستیان استورگارد سخنگوی خطوط کشتیرانی مرسک که کشتی به آن تعلق دارد به رویترز گفت: “براساس اطلاعات ما کشتی هم اکنون به سوی بندر عباس در ایران توسط یک گشتی ایرانی اسکورت می شود.” او گفت که مرسک درحال بررسی گزینه ها برای حل مساله است.

این حادثه درحالی اتفاق می افتد که تنش میان ایران و عربستان بر سر بحران یمن به سرعت درحال اوج گیری بوده است.

خبرگزاری رویترز می گوید که مبدا این کشتی بندر جده در عربستان سعودی بوده و به بندر جبل علی در امارات متحده عربی می رفته است.

سرهنگ استیو وارن سخنگوی پنتاگون گفت که آمریکا “تعهدات مشخصی” برای دفاع از منافع جزایر مارشال – که کشتی با پرچم آن در حرکت بود – دارد اما جزئیات بیشتری نداد.

او افزود:‌ “در نگاه اول به نظر می رسد که این اقدام تحریک آمیز باشد، اما اضافه می کنم که ما هنوز همه واقعیت ها را نمی دانیم.”

با این حال ایران توقیف کشتی را مساله ای غیرنظامی دانسته و کمرنگ جلوه داده است.

مقام های ایرانی می گویند توقیف این کشتی با حکم دادگاهی در تهران و به دلیل شکایت یک شاکی خصوصی از شرکت مالک کشتی صورت گرفته است.

خبرگزاری نیمه رسمی تسنیم به نقل از یک منبع آگاه ایرانی که از او نام برده نشد نوشت: “این ارتباطی با مسائل نظامی یا سیاسی ندارد، بلکه مربوط به مسائل غیرنظامی است که اداره بنادر می تواند به آن رسیدگی کند.”

اما یک سخنگوی شرکت سنگاپوری به نام ریکمرز شیپ منجمنت که کشتی را مدیریت می کند به رویترز گفت علت اقدام ایران را نمی داند.

کور رادینگز به خبرگزاری فرانسه هم گفت که بار کشتی اجناس معمول تجاری بوده و محموله سلاح نداشته است و افزود:‌ “اصلا نمی دانیم چرا کشتی متوقف شده. این حادثه ای استثنایی است و با نگرانی زیادی آن را دنبال می کنیم.”

وزارت دفاع آمریکا می‌گوید که “مرسک تیگریس” با پرچم جزایر مارشال در آبهای ساحلی ایران در حال حرکت بوده است.

سرهنگ استیون وارن، سخنگوی پنتاگون گفته است که یک ناوشکن نیروی دریایی آمریکا و یک جنگنده این کشور به نزدیکی محل حادثه اعزام شده اند تا شرایط را تحت نظر بگیرند.

محمد سعیدنژاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریا نوردی ایران در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا گفته است که شکایت شاکی خصوصی منجر به صدور حکم قضایی دادگاه در تاریخ ۲۵ اسفندماه سال گذشته برای توقیف اموال شرکت مرسک شده بود.

به گفته او گارد ساحلی ایران این کشتی را با حکم قضایی دادگاه استان تهران، در آب های ایران توقیف کرد.

پیش از این هادی حق‌شناس، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ایران به خبرگزاری تسنیم گفته بود که ایران موضوع توقیف را به مالک کشتی اطلاع داده و افزوده بود: “معمولا صاحبان کالا یا بنادر یا ذینفعان به دلیل اینکه خط کشتیرانی بدهی داشته و آن را پرداخت نمی‌کنند، از طریق مراجع ذیصلاح پیگیر مطالبات خود می‌شوند… این کشتی نیز به همین دلیل و با حکم دادگاه توقیف شده و هم‌اکنون در حال هدایت به سوی بندر شهید باهنر است.”

خبرگزاری فارس هم به نقل از یک منبع آگاه نوشته: “خدمه این کشتی اکثر اروپایی هستند و احتمال اینکه برخی از افراد آن آمریکایی باشند نیز وجود دارد.”

جزایر مارشال کشوری در اقیانوس آرام است.

شعبه شرکت کشتیرانی “ریکمرس” در سنگاپور که “مرسک تیگریس” را در اجاره دارد، با اشاره به شلیک تیرهای هشدار به سمت این کشتی در مورد سرنوشت ۲۴ خدمه آن ابراز نگرانی کرده است.

اطلاعات وبسایت وسل فایندر نشان می دهد که این کشتی عازم بندر جبل علی در امارات متحده عربی بوده است.

رویترز گزارش می دهد که کشتی توقیف شده ۶۵ هزار تنی است.

کلیف کاپچان کارشناس گروه برآورد مخاطرات یوریژیا به رویترز گفت که این اقدام ایران ممکن است در واکنش به اعزام ناوهای آمریکایی به آب های یمن برای جلوگیری از هرگونه انتقال احتمالی سلاح از سوی ایران برای شورشیان یمن باشد.

نقشهمحل کشتی مرسک تیگریس پس از توقیف بر اساس اطلاعات وبسایت‌های مکان‌یاب کشتی‌های تجاری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا