«جاسک» مرکز دوم صادرات نفت ایران می شود، حسن روحانی، رییس جمهور ایران، «جاسک» را مرکز دوم صادرات نفت ایران اعلام کرد.

بندر جاسک از شهرهای استان هرمزگان در جنوب ایران و از شهرهای استراتژیک این کشور محسوب می شود.

ایران در پی خروج انحصار صدور نفت از خلیج فارس است

دولت ایران در نظر دارد با ایجاد یک مرکز صدور نفت در بندر جاسک در حاشیه دریای عمان، انحصار صدور نفت این کشور را از اسکله‌های خلیج فارس خارج کند.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران روز شنبه در سخنرانی خود در موسسه تحقیقاتی رویان، گفت که دولت تصمیم گرفته است «جاسک، مرکز دوم صادرات نفت ایران شود». او اضافه کرد که این یکی از برنامه‌های استراتژیک دولت است که که «محل صدور نفت را متنوع می کند.»

بندر جاسک در شرق استان هرمزگان و تنگه هرمز، درحاشیه دریای عمان قرار گرفته است. این بندر یکی از بنادر قدیمی و تاریخی ایران محسوب می‌شود. در حال حاضر نفت و عمده محصولات نفت و گاز ایران، از اسکله‌ها و بنادر غربی کشور واقع در جنوب استانهای خوزستان و بوشهر در خلیج فارس صورت می‌گیرد. انتقال نفت به این بندر شرقی ایران می‌تواند منجر به ایجاد فرصت‌های کار و توسعه در این مناطق کمتر توسعه یافته شود.

روحانی گفت که می‌داند این کار سختی است و وقتی برای اولین بار این موضوع را اعلام کرد برخی از کارشناسان به او نامه نوشتند که 2 هزار کیلومتر لوله‌کشی برای صدور نفت، امکان پذیر نیست. با این وجود او پیش بینی کرد که اجرای این طرح، ۳ یا ۴ سال زمان ببرد.

ایران در حال حاضر روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت از طریق بارگیری در نفتکش‌ها، از خلیج فارس صادر می‌کند که با راه اندازی مرکزی برای صدور نفت در بندر جاسک، بخشی از این صادرات به این بندر منتقل می‌شود. این کار میتواند مسیر نفتکش‌ها را نزدیکتر و زمان بارگیری آنها را کمتر کند، ضمن اینکه با فاصله گرفتن از منطقه حساس خلیج فارس، می‌تواند امنیت صادرات نفت ایران را بیشتر کند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا