جلسه شورای امنیت.. آمریکا: روسیه ایران و نظام اسد مسئول فجایع حلب هستند

جلسه فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی اوضاع حلب شامگاه سه شنبه 13 دسامبر برگزار شد.

جلسه فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی اوضاع حلب شامگاه سه شنبه 13 دسامبر برگزار شد. در این جلسه، ابتدا بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد، از نظام سوریه و متحدانش یعنی روسیه و ایران خواست، «اجازه فوری برای فرار غیر نظامیان باقی مانده» در مناطق جنگی شرق حلب را بدهند. او همچنین خواستار رساندن کمک های بشردوستانه به نیازمندان شد. بان کی مون گفت: «در ساعت ها و روزهای اخیر، تنها تلاشی فراگیر از سوی نظام و متحدانش برای پایان دادن به جنگ داخلی از راه پیروزی نظامی را شاهد هستیم». از سویی سامانتا پاور نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، دولت سوریه، روسیه و ایران را مسئول «فجایع» در حلب دانست. او همچنین خواستار حضور «ناظران بین المللی بی طرف» در حلب برای نظارت بر خروج «امن» غیر نظامیان شد. سامانتا پاور تاکید کرد: «غیرنظامیانی که خواهان خروج از محله های شرقی حلب هستند، ترسیده اند. آن ها حق دارند زیرا ممکن است که در راه کشته شوند یا به زندان های اسد برده شوند». فرانسوا دیلاتر نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد هم گفت که برخی از غیر نظامیان در منازلشان در شرق حلب، زنده سوزانده شدند. متیو رایکروفت نماینده بریتانیا در سازمان ملل هم گفت گزارش هایی از خودکشی زنان در حلب به دست آمده تا در معرض تجاوز قرار نگیرند.

از سویی ویتالی چورکین نماینده سازمان ملل گفت که عملیات ارتش روسیه در حلب، «تا ساعت های اندک آینده» به پایان خواهد رسید. چورکین گفت: «مخالفان مسلح به همراه خامواده هایشان و زخمی ها، از راه گذرگاه هایی که بر سر آن ها توافق شده، به مناطقی که خود انتخاب می کنند خواهند رفت». اما بشار الجعفری نماینده دولت سوریه در سازمان ملل، گزارش های حاکی از فجایع در حلب را تکذیب کرد و گفت: «دولت من از این اتهام ها در حلب، مبرا است.. گزارش هایی که این را می گوید گمراه کننده است». او افزود: «بان کی مون از گزارش های سخن می گوید که خود از آن اطمینان ندارد». جلسه فوق العاده سازمان ملل پس از آن برگزار شد که نیروهای دولتی سوریه به همراه متحدانشان از سپاه پاسداران ایران، حزب الله لبنان و شبه نظامیان شیعه عراقی، افغان و پاکستانی، به پیشروی خود در محله های شرق حلب ادامه داده و ده ها تن از غیر نظامیان را کشتند. سازمان ملل متحد هم اعلام کرد که گزارش هایی از کشتار غیر نظامیان در شرق حلب توسط نیروهای دولتی سوریه و شبه نظامیان عراقی متحدش به دست آورده است.

فعالان میدانی و منابع آگاه گزارش داده اند که نیروهای دولتی سوریه و متحدانشان شامگاه دوشنبه، دستکم 200 تن را در چهار محله شرق حلب اعدام کردند. به گزارش شبکه تلویزیونی الحدث، بنا بر این گزارش ها، کادر پزشکی بیمارستان الحیات در محله کلاسه حلب، از جمله اعدام شدگان هستند. این افراد با شلیک گلوله اعدام شدند. همچنین شبه نظامیان متحد نظام بشار اسد، 9 کودک و 4 زن را در محله الفردوس زنده سوزاندند. فعالان می گویند بیشتر اعدام ها توسط شبه نظامیان حزب الله لبنان صورت گرفته است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا