جمهوری اسلامی ایران رژیم بنا شده بر عوام فریبی و کشتار / ایرج ایراندوست

به دستور آیت الله روح الله خمینی و انقلابیون آن هنگام، در روزهای ۱۰و ۱۱ فروردین ۱۳۵۸ رفراندوم تغییر نظام حکومت ایران از پادشاهی به جمهموری اسلامی برگزار شد. همان افرادی که خودشان هم خواهان همه پرسی و هم تدارک و برگزارکنندگان و هم ناظران و اعلام کنندگان آن رفراندوم بودند و بعدأ، نیز رهبران، سرکردگان، تکیه زنندگان بر مسند قدرت و گماشتگان نظام جدید شدند، اعلام کردند، که ۹۸/۲ درصد واجدین شرایط در آن همه پرسی به «جمهوری اسلامی» رای «آری» دادند.

خمینی و سران دولت موقت به نخست وزیری مهندس مهدی بازرگان، روز ۱۲ فروردین را روز نخستین حکومت الله دانستند و در تقویم رسمی کشور،  این روز به عنوان «روز جمهوری اسلامی» نامگذاری شد.

.اما اکنون بنا بر شواهد و قراین، برگزاری آن رفراندوم عملی نمایشی و عوام فریبانه بود و از احساسات، شور و هیجان مردمانی که در تب و تاب انقلاب بودند برگزار شد و آرای آن رفراندوم، بدون گزینه دیگری غیر از جمهوری اسلامی، تنها به جمهوری اسلامی داده شد.

انقلابیون به مردم نه پیشنهاد و نه اجازه گزینه نوع نظام دیگری را داده بودند، در انتها، نتیجه گیری میکنیم که، همین عدم وجود گزینه دومی غیر از نظام جمهوری اسلامی، نمودی هست بر نمایشی و عوام فریب بودن برگزاری آن رفراندوم.

تظاهرات و فعالیت های مردم بلوچ از همان روزهای آغازین علیه این رفراندوم های دروغین جمهوری اسلامی، برای جلوگیری از تبعیض سیاسی، نژادی و اجتماعی و برای ارتقای وضعیت اجتماعی، اقتصادی و پاسداری از فرهنگ بلوچی آغاز شد. با این حال برای رسیدن به این هدف همکاری و توافق بین فعالین سیاسی، مدنی بلوچستان، مستلزم است.

هدف  ملّت بلوچ از برگزاری تظاهرات و فعالیت های مدنی این هست، که بتوانیم از طریق اعتراضات مدنی و مسالمت آمیز، جمهوری اسلامی را مجبورسازیم و ترغیب کنیم، که به حق و حقوق شهروندی مردم احترام گذارد و به خواسته های اولیه و بنیادین آنان، گردن نهد.

در هر حال فعالیت های مدنی مردم در بلوچستان با محدودیت ها بسیار مواجه هستند، به عنوان مثال طی ۴۴ سال عمر رژیم اسلامی، صدها فعال مدنی، فرهنگی و مذهبی و کارگری و دیگر اقشار، به اتهام فعالیت اشتغالی، صنفی و حقوق بشری و حفظ و پاسداری فرهنگ ملّت بلوچ در ایران، به شدت سرکوب، دستگیر، زندانی و شکنجه گردیده و در نهایت توسط حکومت، کشته و اعدام شدند.

کشتار خونین تظاهرات کنندگان مسالمت آمیز در روز جمعه های ۸ مهرماه و ۱۳ آبان سال ۱۴۰۱ در  شهرهای زاهدان و خاش، نمونه های اخیر از این نوع جنایات رژیم هستند، در این دو رویداد اسفناک و حزن انگیز، ماموران سرکوبگر جمهوری اسلامی، ده ها تن از مردم سیستان و بلوچستان را به قتل رساندند و صدها تن دیگر  را زخمی، بازداشت و زندانی نمودند و تعداد زیادی را به اعدام محکوم کردند.

ایرج ایراندوست

۳ آوریل ۲۰۲۳ میلادی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا