حضور افغان‌ها در ۱۵ شهر استان کرمان ممنوع شد

حسین اشتری، جانشین فرمانده نیروی انتظامی ایران خبر داده که حضور افغان‌ها در ۱۵ شهرستان از مجموع ۲۱ شهرستان استان کرمان ممنوع شده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، اشتری امروز در جمع خبرنگاران گفت که استان کرمان به دلیل همجواری با استان مرزی سیستان و بلوچستان «بیشترین تردد» افغان‌ها را دارد.

به‌گفته این مقام پلیس، «حدود ۷۰ درصد تردد اشرار و قاچاقچیان از محورهای استان کرمان انجام می‌شود و حضور اتباع بیگانه موجب می‌شود که مشکلات این استان افزایش یابد.»

پیش‌تر نیز حضور افغان‌ها در شمار دیگری از شهرهای ایران ممنوع شده بود.

بیشتر بخوانید: ممنوعیت حضور اتباع غیر مجاز افغان در استان مازندران

سال گذشته دیده‌بان‏ حقوق بشر گزارش داد که ایران هزاران افغان را شتابزده از کشور اخراج می‏‌کند، بدون اینکه به آن‌ها فرصت دهد حق خود برای حضور در ایران را اثبات کنند یا درخواست پناهجویی دهند.

گفته می‌شود ایران دومین کشور دنیاست که بیشترین تعداد پناهندگان را در خود جای داده است. بیشترین پناهندگان در ایران، افغان‌ها و عراقی‌ها هستند.

مقامات ایرانی می‌گویند در ایران بیش از سه میلیون مهاجر افغان زندگی می‌کنند. تاکنون سازمان ملل ۹۰۰ هزار مهاجر افغان را از ایران به افغانستان بازگردانده است. پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری فقط ۲۰ هزار مهاجر افغان مایل باشند از ایران به افغانستان بازگردند.

در حالی که کارشناسان، مهاجرت و پناهندگی را پدیده‌هایی ناشی از جهانی شدن و گسترش ارتباطات تعریف می‌کنند، وضعیت مهاجران افغان در ایران، با استانداردهای بین‌المللی تطابق ندارد.

سال گذشته، سازمان دیدبان‏ حقوق بشر گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن سیاست‌های ‏‏‏دولت ایران نسبت به پناهندگان و مهاجران افغان، تعهدات قانونی این کشور در محافظت از این گروه آسیب‌پذیر را در مقابل آزار و اذیت، نقض می‏‌کند.

در قوانین ایران، افغان‌هایی که دارای اجازه کار به‌عنوان پناهنده هستند، بدون توجه به میزان تحصیلات و مهارت‌شان‏، تنها می‌توانند به مشاغل معدودی بپردازند که شامل کارهای «دشوار، خطرناک و با دستمزد کم» است. همچنین افغان‌ها ‏‏‏از بسیاری حقوق شهروندی محرومند و ازدواج با آن‌ها نیز ممنوع است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا