حق تعیین سرنوشت به زبان ساده

اصل حق ملت‌ها برای تعیین سرنوشت خود یا به اختصار حق تعیین سرنوشت از اصول اساسی حقوق بین‌الملل است که در سازمان ملل متحد به عنوان مرجع تفسیر هنجارهای منشور، الزام‌آور است.

این اصل اظهار می‌دارد که در احترام به اصل حقوق برابر و برابری منصفانهٔ فرصت‌ها ملت‌ها حق دارند حاکمیت و وضعیت سیاسی بین‌المللی خود را بدون هرگونه اجبار یا مداخلهٔ خارجی برگزینند.

به زبان ساده تر میتوان گفت، حق حاکمیت ملی و تعیین سرنوشت خود و سرزمین؛ حقی است که همه انسانها میتوانند داشته باشند اما این حق بواسطه سلطه غیربومیان در بلوچستان از ملت بلوچ سلب شده است.

یک نمونه از حق و حقوق سلب شده را میتوان حمله رضا شاه در سال ۱۹۲۶ که با کمک انگلیس صورت گرفت، به قلم آورد. رضا شاه بعد از این حمله و شکست دوست محمد خان با تمام وجود و شادی کنان از رادیو اعلام کرد که “ما بلوچستان را فتح کردیم“

در طول قریب به صد سال بلوچستان با استعمار غیربومیان، هیچ پیشرفت و توسعه ای نداشته است. اکنون رژیم جمهوری اسلامی ایران نیز دنباله رو همان سیاست های مستبدانه و یکسان‌سازی رژیم پهلوی است.

این حاکمان از دیر باز تاکنون بدنبال ریشه کن کردن ملل تحت ستم و ملت بلوچ بوده و هستند، اما این مسئله را فراموش کرده اند که جوانان بلوچ به آن سطح از آگاهی رسیده اند که برای بدست آوردن حق تعیین سرنوشت و حق حاکمیت خود تلاش و مبارزه کنند.

بیداری مردم و جوانان در این راه بایستی ادامه داشته باشد و آگاه بودن، نسبت به حقوق اساسی و انسانی و مبارزه مسالمت آمیز و مدنی برای احقاق حقوق گامی ست طولانی که ملت بلوچ  و با اتحاد و تپاکی میتواند ، به آن برسد.

#سازمانجوانانمردمبلوچستان #بلوچستاناستمانۓورنارم #بلوچ #دیمروی #بلوچستان #بلوچستانهویتملیماست  #حقتعیینسرنوشت #بلوچستانواحد

کانال تلگرام بلوچ ورنا

https://t.me/Baloch_varna

آدرس اینستاگرام بلوچ ورنا

https://instagram.com/baloch_varna_?utm_medium=copy_link

https://www.instagram.com/tv/CZ7kktlgz2U/?utm_medium=share_sheet

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا