حمایت 34 کشور ائتلاف نظامی اسلامی به رهبری عربستان از تشکیل کشور کردستان عراق

در نشستی که در ریاض برگزار شده است مسئله دولت کُردی را به بحث گذاشته و همگی آنان در خصوص حمایت از تشکیل دولت مستقل کُردی متفق القول بوده اند، چرا که تشکیل چنین دولتی از نظر آنان امری مشروع و حقی روا است.
سایت رسمی حزب دمکرات کردستان (پارتی) در گزارشی با ارائه تحلیلی از وقایع و تحولات سال 2015 میلادی و مواضع کشورهای جهان و منطقه نسبت به مسئله استقلال اقلیم کردستان؛ اعلام کرد که در حال حاضر 34 کشور عضو ائتلاف نظامی اسلامی به رهبری عربستان از تشکیل کشور مستقل کردستان حمایت می کنند.

در گزارش سایت پارتی آمده که سال 2015 سالی بود پر از جنگ و بحران اقتصادی و قربانی شدن انسان ها اما در عین حال این سال، همراه بود با مقاومت و پیروزیهای چشمگیر کُردها و پیشرفت روابط دیپلماتیک اقلیم کردستان و تغییر دیدگاهها و مواضع کشورهای جهان نسبت به مسئله استقلال اقلیم کردستان.
در ادامه آمده که در حال حاضر رسانه های کشور آمریکا بر این مسئله که واشنگتن باید از موضع خود در قبال حفظ یکپارچگی عراق دست برداشته و سیاست خود در قبال مرزهای کشور عراق را تغییر دهد، چرا که به عقیده تحلیلگران و رسانه های آمریکایی علیرغم اینکه این کشور عراق را از دست صدام نجات داده، اما تشکیل دولتی متحد و منسجم در این کشور در حد یک رویا باقی مانده است و چیزی به نام همزیستی مسالمت آمیز طیف ها و مذاهب گوناگون عراقی در کنار یکدیگر عملاً وجود ندارد.
عراق تبدیل به مکانی ترسناک و محل استقرار شمار بسیاری از تروریست ها گردیده و در ابتدا کُردها برای نهادینه کردن دمکراسی در این کشور تلاش های بسیاری را صورت دادند، اما سیاست کلی دولت مرکزی خلاف این خواسته کُردها بود و در حال حاضر نیز که کُردها بار دیگر موفق به تعیین و مشخص کردن مرزهای خود شده اند؛ وجود کُردها در این کشور تبدیل به امر واقع شده و باید سیاستمداران آمریکایی نیز بر این واقعیت واقف باشند که کُردها به هیچ عنوان از دستیابی به حقوق مشروع خود منصرف نمی شوند و در شرایط کنونی فرصت طلایی برای آنان فراهم شده که دولت مستقل خود را تشکیل دهند.
در حال حاضر کُردها در شمال سوریه کنترل مناطق خود را در اختیار گرفته اند و باید کُردهای اقلیم کردستان نیز با الحاق هر دو منطقه کُردنشین عراق و سوریه به یکدیگر دولت مستقل خود را مشترکاً اعلام کرده و کشور کردستان را تشکیل دهند.
کُردها بیشترین قربانی را در مقابله با داعش داده و متحمل بیشترین خسارات شده اند و نیروهای پیشمرگ در حقیقت به جای نیروی زمینی آمریکا و کشورهای ائتلاف علیه داعش جنگیده و توانسته است که شجاعانه داعش را شکست دهد و با این اوصاف که‌ کُردها در راه دفاع از دمکراسی و استقرار صلح در جهان مبارزه می کنند؛ اگر کُردها قصد اعلام دولت مستقل خود را داشته باشند، کدام دولت در مقابل این خواسته نه می گوید.
اکنون کُردها بیش از هر زمان و مقطع تاریخی دیگری به تشکیل دولت مستقل خود نزدیک شده اند و حتی کرکوک نیز توسط کُردها حفاظت شده و توسط کُردها نیز اداره می شود. اقلیم کردستان در تجربه حکمرانی و اداره مناطق تحت کنترل خود موفق عمل کرده است، بنابراین این حق مشروع اقلیم است که دارای دولتی مستقل باشد، به جز این، وجود دولت کُردی برای منطقه ضروری است و صلح و امنیت را برای همه طرفها به ارمغان می آورد.
در گزارش آمده‌ است: موضع جمهوری خواهان آمریکا نسبت به این مسئله مشخص است و کاندیداهای جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری این کشور از جمله تد کروز، رند پال، مارکو روبیو، جب بوش و کارلی فیورینا از تشکیل دولت کُردی در خاورمیانه حمایت کرده و این حمایت خود را صراحتاً اعلام کرده اند. جب بوش در آخرین اظهارنظر خود در این مورد می گوید: «اگر به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شدم تمامی خواسته های کُردها را عملی خواهم کرد.» رند پال در این خصوص گفته است: «از تشکیل دولت کُردی حمایت می کنم.» همچنین تد کروز و کارلی فیورینا در اظهارات خود اعلام کرده اند که از تشکیل و اعلام دولت مستقل کُردی حمایت و پشتیبانی می کنند. در جبهه دمکرات ها نیز هیلاری کلینتون کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در اظهارات خود پیام آشکاری را در خصوص حمایت از کُردها فرستاده و اعلام می کند که لازم است بسیاری از نیازمندی ها برای کُردها تامین شود از جمله، سلاح های لازم و تقویت جایگاه آنان در خاورمیانه تقویت شود. در دولت باراک اوباما نیز جو بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا مواضع مشخصی در حمایت از کُردها داشته و بیش از همه به ضرورت تشکیل دولت کُردی در منطقه واقف است. در سفر اخیر مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان (رهبر حزب دمکرات) به آمریکا که در ماه مه 2015 انجام شد، وی با باراک اوباما و جو بایدن دیدار کرده و در این دیدار اوباما عملاً حمایت خود را از بارزانی و اقلیم کردستان نشان داده و در همین دیدار دیدگاه و مواضع آمریکا نسبت به تشکیل دولت مستقل کُردی تغییر یافت.
حمایت 34 دولت اسلامی از تشکیل دولت کُردی
در گزارش سایت رسمی پارتی آمده‌ است: مسعود بارزانی در آخرین پیام خود که به مناسبت فرا رسیدن سال 2016 میلادی منتشر کرد اعلام کرد که تلاش ها و اقدامات برای رسیدن به استقلال ادامه می یابد. وی پیشتر نیز در سفر خود به عربستان با مقامات عالیرتبه این کشور دیدار کرده و استقبال مقامات عالی این کشور از بارزانی در سطح عالی بوده و به عقیده بسیاری از ناظرین سیاسی استقبال عربستان از بارزانی به نوعی نشان دهنده حمایت این کشور از تشکیل دولت مستقل کُردی است.
تلاش های دیپلماتیک مسعود بارزانی برای اعلام دولت مستقل کُردی ادامه دارد و وی در تمامی سطوح و زمینه ها برای نیل به این هدف کار کرده و در حال حاضر منتظر برگزاری همه پرسی استقلال در اقلیم کردستان و تصمیم گیری مردم اقلیم در این خصوص است.
دکتر انور عشقی مشاور پیشین پادشاه عربستان در این رابطه می گوید: در حال حاضر 34 دولت عضو ائتلاف نظامی اسلامی به رهبری عربستان سعودی خواهان تشکیل دولت مستقل کُردی در خاورمیانه هستند و تشکیل چنین ساختاری در خاورمیانه یکی از اهداف عربستان و این دولت ها است. همچنین محمد بن سلمان آل سعود نیز در اظهاراتی سخنان دکتر انور عشقی را تائید کرده است.
طبق این اخبار و اطلاعات، عربستان رهبری 34 دولت اسلامی عضو ائتلاف نظامی اسلامی که از بزرگترین ائتلاف ها در خاورمیانه محسوب می شود، بر عهده گرفته و تمامی این 34 کشور نیز در ریاض پایتخت عربستان دارای دفاتر نمایندگی و سفارتخانه های خود هستند.
در این گزارش همچنین ذکر شده که 34 دولت مذکور که عضو ائتلاف نظامی کشورهای اسلامی هستند، در نشستی که در ریاض برگزار شده است مسئله دولت کُردی را به بحث گذاشته و همگی آنان در خصوص حمایت از تشکیل دولت مستقل کُردی متفق القول بوده اند، چرا که تشکیل چنین دولتی از نظر آنان امری مشروع و حقی روا است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا