حمله و اتهام تازه علیه امام جمعه اهل سنت مولوی از داعش حمایت نمی کند کاوه قریشی

مولوی “روحم از این اظهارات خبر ندارد.”

حمله و اتهام تازه علیه امام جمعه اهل سنت

مولوی از داعش حمایت نمی کند

کاوه قریشی

مولوی عبدالحمید،‌ امام جمعه اهل سنت زاهدان هر گونه حمایت از گروه اسلامگرای داعش را که برخی رسانه‌های اصولگرا به او نسبت داده‌اند تذکیب کرده و گفته است به روال گذشته با هر گونه اعمال خشونت و جنگی مخالف است.

هفته گذشته برخی از رسانه‌های اصولگرایان مانند سایت جهان‌نیوز و روزنامه وطن امروز، امام جمعه اهل‌سنت زاهدان را متهم کردند که در جمع مولوی‌های مسجد مکی نه تنها از محکوم کردن “جنایات داعش در عراق اجتناب کرده، بلکه آن را حرکتی مردمی خوانده است.”

سایت جهان متعلق به علیرضا زاکانی نماینده اصولگرای مجلس به نقل از مولوی عبدالحمید در مورد عوامل نا آرامی‌های همسایه غربی نوشته بود: “این‌ها عده‌ای از مردم ستمدیده اهل سنت عراق هستند که برای احقاق حق خودشان بپا خاسته‌اند! آن‌ها در چند سال حکومت شیعه عراق زخم‌هایی داشته‌اند که حالا سر باز کرده است و دولت عراق باید تاوان آن را پس دهد.”

روزنامه وطن امروز به مدیر مسئولی مهرداد بذرپاش، از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد نیز در مطلبی جداگانه در مورد مواضع مولوی عبدالحمید در قبال تحولات منطقه امام جمعه زاهدان ار “مشکوک” خواند و نوشت: “از مواضع مبهم درباره تروریست‌های سوریه و درخواست از جمهوری اسلامی برای عدم حمایت از اسد گرفته تا محکوم کردن نوری مالکی در عراق و متهم کردن او به ایجاد شرایط فعلی در این کشور نشان می‌دهد رفتار این فرد می‌تواند بخشی از یک سلسله اقدامات منطقه‌ای باشد.”

مولوی عبدالحمید اما روز یکشنبه، پنجم مردادماه، در مصاحبه خبرگزاری کانون دانش آموزی ایران، پانا این اخبار را به شدت تکذیب کرده و گفته است “روحم از این اظهارات خبر ندارد.”

امام جمعه زاهدان در مورد حوادث منطقه و گروه‌هایی اسلام‌گرای افراطی عراق هم گفته است: “من پیش از این هم گفته‌ام که با هر نوع تندروی و خشونت مخالفم و معتقدم که راه حل همه مسائل و مشکلات گفتمان است و باید گروه‌های مختلف با هم بنشینند و مشکلات خود را از راه گفتمان و تشکیل دولت فراگیر و ملی حل کنند.”

او تاکید کرده که با هر گونه خشونت و جنگ و هر گروهی که دست به خشونت بزند مخالف است.

برخی گروه‌های تندرو از ماه‌ها در رسانه‌های خود پیش حملات شدیدی را علیه امام جمعه اهل سنت زاهدان آغاز کرده‌اند.

هفته گذشته بر اساس برخی گزارش‌ها مقامات امنیتی مانع از خروج مولوی عبدالحمید از کشور به قصد شرکت در کنفرانس “عالمان اسلامی، ابتکار عمل برای صلح، میانه‌روی و عقل سلیم” شدند.

این موضوع باعث شد تا برخی رسانه‌ها از “ممنوع الخروجی” مولوی عبدالحمید سخن بگویند؛ موضوعی که از سوی علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان تکذیب شده است.

آقای هاشمی توضیح داده که: “مولانا عبدالحمید اخیرا حتی به سفر حج هم رفته‌اند اگر چه ممکن است به صورت موردی انجام یک سفر را از جانب ایشان به صلاح ندانسته باشند و خود ایشان نیز تمایلی به سفر نداشته باشند اما اینکه ایشان ممنوع الخروج شده باشند مطلقا چنین خبری صحت ندارد.”

کنفرانس عالمان اسلامی هفته گذشته با هدف رفع اختلافات مذهبی و پایان دادن به خشونت‌های فرقه‌ای در منطقه به مدت سه روز در استانبول ترکیه برگزار شد.

پیشتر نیز چندین‌بار مقامات امنیتی از سفر مولوی عبدالحمید به حج و کنفرانس‌های بین‌المللی جلوگیری کرده‌اند. از جمله در آبان ماه سال ۸۹، به صورت موقت گذرنامه امام جمعه زاهدان، هنگامی که قصد داشت به زیارت مکه در عربستان سعودی برود توقیف شد.

مولوی عبدالحمید از چهره‌های پر نفوذ اهل سنت ایران است و در روزهای پایانی سال گذشته نیز نقش به سزایی در خاتمه دادن به جنجال مربوط به ربوده شدن پنج مرزبان ایرانی از سوی گروه مسلح جیش‌العدل ایفا کرد.

رئيس مرکز مطالعات بلوچستان هفته گذشته به روز گفته بود امام جمعه زاهدان در سال گذشته همچنین نقش پررنگی در انتقال آب به هامون ایفا کرد و این امر نیز با استقبال گسترده بخش زیادی از شهروندان سنی و شیعه کشور روبرو شد.

به گفته عبدالستار دوشوکی، جمهوری اسلامی به دلیل این میزان از تاثیرگذاری و احترام از سوی شیعه و سنی کشور، نگران است مولوی عبدالحمید تاثیرگذاری‌های مولوی از سطح استان فراتر برود و “وی تبدیل به یک چهره ملی شود”.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا