خشکی هامون در سیستان و بلوچستان، به مهاجرت‌ها دامن زده است

نماینده زابل، زهک و هیرمند تاکید کرد: متاسفانه مسئولان به جای انجام اقدامات اجرایی برای احیای تالاب‌ها، به امور سیاسی اکتفا می‌کنند؛ حتی درچند روزگذشته هم همایشی به منظور چگونگی احیای تالاب ها دراستان سیستان برگزارشده و بخش بزرگی ازبیت المال دراین همایش مصرف شده است، اما هیچ اقدام عملی دراین راه صورت نگرفته است.
نماینده زابل، زهک و هیرمند در مجلس با انتقاد از شرایط نامناسب تالاب هامون و بسته بودن بازارچه های مرزی، تشکیل منطقه آزاد تجاری سیستان را ضروری خواند و گفت: متاسفانه مسئولان استانی تاکنون هیچ اقدام مثبتی درجهت تشکیل منطقه آزاد تجاری انجام نداده‌اند.

حلیمه عالی در گفت وگو با خانه ملت، درخصوص شرایط تالاب‌های جنوب کشور، گفت: متاسفانه در حال حاضر تالاب های جنوب کشور شرایط مناسبی نداشته و تاکنون هیچ اقدام عملی جهت احیای تالاب ها به جز برگزاری چند همایش‌ انجام نشده است.

نماینده زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در حال حاضر این سوال مطرح است که چرا مسئولان هنوز یک هکتار از پانصد هزار هکتار تالاب هامون را احیا نکردند، البته تنها راه نجات تالاب هامون مذاکرات سیاسی با کشور همسایه است تا حق‌آبه‌ای برای این تالاب درنظرگرفته شود زیرا حق‌آبه استان سیستان جوابگوی تالاب هامون نیست.

وی تاکید کرد: متاسفانه مسئولان به جای انجام اقدامات اجرایی برای احیای تالاب‌ها، به امور سیاسی اکتفا می‌کنند؛ حتی درچند روزگذشته هم همایشی به منظور چگونگی احیای تالاب ها دراستان سیستان برگزارشده و بخش بزرگی ازبیت المال دراین همایش مصرف شده است، اما هیچ اقدام عملی دراین راه صورت نگرفته است.

عالی با بیان اینکه بی توجهی به تالاب ها باعث مهاجرت مردم این منطقه به استان های دیگر شده است، تصریح کرد: مقام معظم رهبری بارها به این نکته اشاره کردند که استان سیستان تنگه احد جمهوری اسلامی ایران است، اما بی توجهی به تالاب ها و به دنبال آن مهاجرت حتی امنیت در مرزهای کشور را نیز با خطر روبه رو کرده است.

این نماینده مردم درمجلس نهم، افزود: مهاجرت افراد ازمنطقه سیستان باعث تعطیلی دامپروری، کشاورزی وهنرهای دستی شده است که درحال حاضر کشاورزان نیز به جمع بیکاران اضافه شده‌اند؛ همچنین باید تاکید کرد که بازارچه های مرزی در استان سیستان نیز درحال حاضر شرایط مساعدی ندارند.

عالی با انتقاد از تعطیلی بازارچه‌های مرزی دراستان سیستان، گفت: تعطیلی بازارچه‌های مرزی متاسفانه هیچ سودی جز خرابی جاده، پل و کشتار مردم ندارد، اما درخصوص علت تعطیلی بازارچه‌ها باید گفت که مهم‌ترین دلیل انسداد مرزها است،اما برجسته ترین علت عدم همکاری کشور افغانستان است به طوری که تاکنون درمناسبات بین‌المللی هیچ اقدام مناسبی درجهت بازگشایی مرزها صورت نگرفته است.

وی افزود: خشکسالی استان سیستان در طی 18 سال گذشته اتفاق افتاده است، تا سال 86 که مرزها باز بود، هیچ مهاجرتی انجام نمی شد، اما از همان سال وقتی مرزها بسته و دیوار امنیتی کشیده شد، به دنبال آن 4 تا 5 هزار هکتار از بهترین زمین های سیستان در پشت دیوار باقی ماند و مشکلات بسیاری را برای مردم به وجود آورد؛ متاسفانه عبور کشاورزان از دیوار برای دسترسی به زمین های کشاورزی به مشکلات آنها اضافه کرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: بنابراین برای حل مشکلات این منطقه و جنوب شرق کشور باید منطقه آزاد تجاری سیستان تشکیل شود، البته این موضوع هیچ هزینه ای برای دولت نداشته و تنها نیازمند تدبیر ومدیریت است، هرچند که مسئولان کشوری نسبت به این موضوع نظر مساعدی دارند، اما مسئولان استانی هیچ قدم مثبتی دراین زمینه برنمی دارند./

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا