دردنامه یک شهروند بلوچ به رئیس جمهور ایران

اینجا بلوچستان است و اینک که این نامه را برای حضرت عالی مینویسم مدتهاست وضعیت امنیتی بلوچستان توسط گروهکهای خاصی خدشه دار و بلوچستان در صدر اخبار نا امن ترین مناطق دنیا قرار گرفته است.چرا بلوجستان ناامن شده است و دلیل ناامنی امروز بلوچستان چیست و به نفع کیست که باید مسولین محترم امنیتی باید به آن پاسخ دهند؟ بلوچستانی که امنیتش زبانزد خواص و عام بوده است بلوچستانی که مردمانی فهیم و دلاور باعزت و احترام دارد.که تاریخ در مورد دلاوری و شجاعت آنان گواهی میدهد که چگونه برای حفظ ایران و ایرانی در مقابل استعمارگران پرتقالی و انگلیسی ایستادگی کردند.
محضر ریاست جمهوری اسلامی ایران
سلام علیکم
زمانی که با علاقه پوسترهای شما را ساعت 3 صبح بر روی در و دیوار خیابانهای یکی از شهرهای بلوچستان میچسباندم به این فکر میکردم که شما مرد تفاوت هستید و درد مردم بلوچستان را درک و درمان خواهید کرد.

نمیدانم به بلوچستان آمده اید یا نه اما در شان کشوری چون ایرانم که بر روی ثروتی بی حد حساب استوار شده است که بگویم شهرهای امروز بلوچستان از شهرهای درجه دهم آفریقا نیز به مراتب وضعیتی بدتر دارند.
مقصر اینهمه فقر و نداری کیست و دلیلش چیست؟ چه کسی درمانگر این درد است ؟ اصلا چه کسی این مردم را به درد فقر گرفتار کرده است ؟ چرا در تلویزیونها و شبکه های تلویزیونی به جای نشان دادن درد و فقر مردم آنان را به هزاران وعده وعید میهمان می کنند.!!!
محترم معظم بزرگوار امیدوارم همیشه ایام سالم و سلامت و همتتان برای ایجاد و ساخت ایرانی آباد و آزاد پربارتر و توانمندتر باشد.
ابتدا شهادت تعدادی از سربازان مرزداران غیور نیروی انتظامی را محضر حضرتعالی و ملت شریف ایران و خانواده های داغدار آنان تسلیت عرض نموده و برای آنان حشر شدن در کنار صدیقین و صالحین و برای خانواده هایشان صبر آرزومندیم و همچنین آرزومند آنم با تدبیر شما و تیم دولت شما دیگر شاهد اینگونه رویدادهای تلخ و ناگواری در هیچ کجای ایران عزیزمان نباشیم.
اینجا بلوچستان است و اینک که این نامه را برای حضرت عالی مینویسم مدتهاست وضعیت امنیتی بلوچستان توسط گروهکهای خاصی خدشه دار و بلوچستان در صدر اخبار نا امن ترین مناطق دنیا قرار گرفته است.چرا بلوجستان ناامن شده است و دلیل ناامنی امروز بلوچستان چیست و به نفع کیست که باید مسولین محترم امنیتی باید به آن پاسخ دهند؟ بلوچستانی که امنیتش زبانزد خواص و عام بوده است بلوچستانی که مردمانی فهیم و دلاور باعزت و احترام دارد.که تاریخ در مورد دلاوری و شجاعت آنان گواهی میدهد که چگونه برای حفظ ایران و ایرانی در مقابل استعمارگران پرتقالی و انگلیسی ایستادگی کردند.
نمیدانم تا کنون مشاوران شما چه چیزی از بلوچستان برایتان تعریف نموده و بلوچستان را چگونه برایتان توصیف نموده اند که امیدوارم واقعیت را گفته باشند و همچون گذشته های نه چندان دور فقط دروغهای مکرر خود را حلاجی و بارور نکرده باشند و بهتانی افزون بر بهتانهای قبلی بر آن اضافه نکرده باشند.و شما را از مردمی ناخورسند نکرده باشند که مدتهاست در فقری ناخواسته و ظلمی غریب گرفتار گشته اند مردمی که علیرغم تمام مشکلاتی که به ناحق بر آنان تحمیل کرده اند اما ملت و کشور خود را دوست دارند و بدان افتخار میکنند.
جناب ریاست جمهور بلوچستان رکورد دار فقر در ایران است.!!!!
چرا وضعیت امروز زادگاه خورشید ایران اینگونه است و آن را شما دولتیان باید پاسخگو باشد که چرا امروز بلوچستان بالاترین آمار بیکاری را در ایران دارا میباشد بلوچستان بالاترین آمار فقر و زیر خط فقر را به خود اختصاص داده است. چرا بلوچستان مگر بلوچستان جزی از خاک سرزمین ایران نیست مگر شما و رئیسان جمهور قبل شما سوگند یاد نکرده اید که حافظ ملت ایران باشد بلوچستان همان منطقه ای است که یکدست به شما رای دادند تا سرنوشت ریاست جمهوری کشور را در دستان شما ببینند اما در شان این ملت نیست که امروز رکورد دار بدترین عنوانها در کشور باشند.
امروزه به عنیت ثابت شده است که دلیل تمامی ناامنی ها تمامی ناهنجاریها فقر است فقر…..
چه کرده اید تا فقر را در بلوچستان به پایین ترین حد خود برسانید.. چه کرده اید که بلوچستان بیکاری نداشته باشد و یا بیکار به حداقل خودش برسد… به نظر شما مردم بلوچستان نباید همچنین انتظاراتی از شما و دیگر مسولین کشوری داشته باشند…اما در مقابل انتظارات شما از بلوچستان بسیار بالاست.!!!
بیش از 35 سال است که از عمر انقلاب اسلامی میگذرد اما آیا تا کنون و تا به امروز که شما در بدنه اصلی انقلاب سرنوشت ملت ایران را رغم زده اید آیا شنیده و خوانده و یا دستور داده اید که یک بلوچ عهده دار پست استانداری این استان باشد.
آیا میدانید چند نیروی بلوچ عهده دار پستهای مدیرتی استان خودشان هستند و یا چند فرماندار بلوچ در بلوچستان مدیریت میکنند.
این دروغ نیست بلکه حقیقتی عیان و قابل استناد است که هیچ بلوچی حق حضور در مدیریت استان را ندارد.
یعنی طبق سنت ماسبق هیچ بلوچی حق ورود به چرخه های و مناسب گوناگوني مدیرتی استان را ندارد و کشور بماند کا امری غیر ممکن است و هیچ بلوچی بدان امیدی ندارد.
چرا و چرا در تحولات و انتصابات مدیرتی استان مردم بلوچ هیچ حقی ندارند؟ کسانی که بخش وسیعی از اقلیم استان و جمعیت این استان به آنان تعلق دارد و در مدیریت این استان سهمی ناچیز دارند و بجز یکی یا دو فرماندار بلوچ دیگر راه بر حضور مجریان بلوچ در استان همچون گذشته بسته شده است.
آیا مشکل شما فقدان مدیران لایق بلوچ است؟ که اگر اینچنین است پس وا تاسف بر سیستم مدیریت و آموزش شما که پس از گذشت حدود ۳۵ سال تاکنون نتوانسته اید حتی یک نیروی بلوچ ایرانی را برای مدیریت کلان استان تربیت نماید واتاسف بر سیستمی که بعد از گذشت اینهمه سال در تصمیم سازی و تصمیم گیریهای کلان استان حتی نتوانسته اید یک نفر را همراه و هم ایده خود دریابید.پس به دنبال نقص موجود و دلایل ناتوانیتان در طول این ۳۵ سال باشید.و بیهوده مردم را به باد شماتت و تنبیه نگیرید که نتوانسته ها و ناتوانیهای خود را نمیتوانید از گلوی ملت دریابید.
جناب ریاست جمهوری اسلامی ایران
ما مردم بلوچستان خود را ایرانی و آرمانمان را ایران و شرافت و غیرتمان را ایران میدانیم و به خداوند قسم نه ضد انقلاب هستیم نه ضد ایران و برای سرفرازی ایران بارها از جان و زندگی خود گذشته ایم تعداد زیاد شهدا و آزادگان و مجروهان و جانبازان جنگ تحمیلی گواهی روشن بر این ادعا میباشد.
جناب دکتر حسن روحانی
هم اکنون بلوچستان بالاترین آمار مرگ و میر مادران و نوزادان را در ایران به خود اختصاص داده است که از تعداد و نرم جهانی نیز بالاتر است که حکایت از یک سیستم بهداشتی قدیمی و فرسوده و ناقص با نیروهای ناتوان که با معیارهای کنونی علوم بهداشت و درمان فاصله ای زیاد دارند بیمارستانهای شهرستانهای استان همان بیمارستانهی ساخت رژیم گذشته با عمر بیش از شصت سال هستند که استحکام که قابل گفتن نیست چه وضعیت اسفباری دارند از نظر امکانات پزشکی و پزشکان متخصص جز فقیرترین بیمارستانهای کشور میباشند.
هم اکنون بلوچستان بالاترین آمار بیسوادان کشور و کودکان محروم از تحصیل را به خود اختصاص داده است که دلیل اصلی آن فقر است فقر مالی است در روستاهای که مدارس کپری و خشتی و گلی هستند به تبع معلمی نیز وجود ندارد و یا اینکه خانواده ها تا بدان حد فقیر هستند که از تامین تهیه یک دفترچه نیز عاجز مانده اند و در مناطق عشایر و روستایی به همین دلایل و رفتارهای نابهنجار برخی از مسولین نابخرد میل به تحصیل به کمترین حد پایین آمده و کودکان کم سن سال مشغول به کار برای تامین مخارج زندگی هستند.
اعتیاد و سومصرف مواد مخدر به شدت افزایش پیدا کرده است و دلیل عمده آن نبود شغل و نزدیکی کشور افغانستان که محل اصلی تولید مواد مخدر است و ورود مواد مخدر به دلیل سهل انگاری و عدم کنترل مناسب مرزها توسط نیروهای مرزبانی.
جناب ریاست جمهوری
اگر جوانی بیگناه توسط مامورین نیروی انتظامی کشته شود آیا اینچنین حجم خبری ایجاد میشود و فرماندهی محترم نیروی انتظامی اقدام به جبهه گیری و جنابعالی دستور به بررسی و مجازات عاملین حادثه خواهید نمود یا خیر که پاسخش مشخص است و خیر!!!
در ماه گذشته فقط در ماه گذشته و نه در ماهای قبل بیش از 15 نفر از جوانان بلوچ بر اثر تیراندازی مستقیم مانورین نیروی انتظامی بیگناه و بدون دلیل کشته شده اند از جمله در حادثه دلخراشی و در مسیر زاهدان به خاش پدر جوانی که به همراه همسر و فرزندان خوردسالش در حال تردد به روستای محل سکونت سوار بر یک دستگاه خودروی وانت تویتا بودند به وسیله شلیک مستقیم یکی از ماورین نیروی انتظامی در مقابل همسر و فرزندان خوردسالش کشته میشود که بر اثر شلیک مامور یاد شده جوان کنترل خودرو را از دست میدهد و همسر و فرزندانش نیز براثر واژگونی خودرو آسیب میبینند.
مامور یاد بدون دلیل بدون اینکه دستور ایست بدهد به خودرو یاد شده و یا اینکه این خودرو بار مشکوکی داشته باشد به سمت این پدر جوان شلیک کرده و ناجوانمردانه او را شهید میکند.از فرمانده نیروی انتظامی بپرسید آیا دستوری اکید برای پیگیری این حادثه صادر نموده است؟
میدانم همیشه برایتان از حجم زیاد قاچاق سوخت گفته اند و گفته اند که بلوچستان شاهراه اصلی قاچاق سوخت در ایران است و این حقیقت است.
اما همان کسی که این سخن را براتان بازگو میکرد را اگر یکبار فقط یکبار به بلوچستان اعزام میکردی و حقوق و دارایی هایش را از او میگرفتید و از او میخواستید که همانند یک جوان سوخت کش زندگی کند به خداوند قسم به درد آن جوانی پی خواهد برد که جانش را بر کف دست گذاشته و سوار بر خودروی که مالامال از سوخت گازویل یا بنزین است و به جهت عدم مواجهه با نیروهای انتظامی که بیشتر از آنکه از توقیف خودرواش بیم داشته باشد از باجها و رشوه های کلانی که از او میگیرند بیم دارد، بی محابا خودرواش را میراند تا به سرعت این بار سوخت را به آن سوی مرز برساند و پولی به دست بیاورد و با دستی پر از توشه و آذوقه به سمت خانه و خانواده اش رهسپار شود تا همسر و فرزندان و یاپدر و مادر و خواهر برادرانش اندکی رفاه ببینند و لقمه ای نان خشک بخورند.
به خداوند قسم اگر یکبار با حقیقت زندگی این جوانان پی ببرید که جانشان را بر کف دست گذاشته اند تا لقمه ای نان خشک برای خانواده هایشان بدست بیاورند اشک در چشمانتان جمع میشود و گاه کودکی که بر در خانه به انتظار پدرش ایستاده اما نمیداند پدرش در این مسیر کشته شده یا با شلیک مستقیم مامورین بر سرش یا با شلیک به خودرو اش یا بر اثر ضرب شتم مامورین نیروی انتظامی و یا بر اثر واژگونی خودرو دیگر فرزند کوچکش اورا نخواهد دید دیگر کسی نیست تا همان لقمه نان را بر سر سفره آنان بیاورد.
جناب ریاست جمهوری عزیز
اینجا نیروی انتظامی را دوست دارند اما زمانی که حامی مردم است نه اینکه گردنه بگیر و رشوه بگیر خودروهای سوخت کش باشد و یا مسبب آزار و اذیت مردم و گاه قاتل جانشان.
جناب ریاست جمهوری منطقه آزادی ساخته اید که هیچ منفعتی برای مردم بلوچ نداشته است بیشتر کارکنان و مسولین آن از شهرهای دور دست به بلوچستان آمده اند و اینکه تمام منفعت و درآمد منطقه آزاد به کسانی میرسد که از فرسنگها راه با حمایت همان قوم خویشی که در این منطقه مسولیت دارد به اینجا لشکر کشیده اند چرا در شهرستانی که مردمش بیکار هستند آن هم به مدارک تحصیلی بالا هر روزه شاهد حضور ده ها و یا صدها نیروی کار غیر بومی و وارداتی از نقاط مختلف ایران هستیم.
چرا انتظار دارید مردمی را که تحت فشار هستند و هر روز جفای نو بر آنان تحمیل میکنید به تمرد و سرپیچی کشیده نشوند مردمی که همانگونه گفتم بیش از 90 % آنان در زیر خط فقر زندگی میکنند.
جناب ریاست جمهوری این حرفها و سخنان خود شما است که در یکی از سخنرانیهایتان برای مردم یکی از کشورها فرمودید که به مقابله با دولت برخواسته بودند و سخن من نیست جناب ریاست جمهوری شما خودتان تخصص و توانایی اصلیتان امنیت است و مدتها مسولیت شورای امنیت کشور را بر عهده داشته اید و میدانید که امنیت خواستگاهی مردمی دارد هرگز نمیتوان با لشکر کشی و وارد کردن نیروهای فراوان و گوناگون امنیت ساخت بلکه امنیت نیازمند ریزفاکتورهای است که همه در عنوان توسعه و رفع فقر و ایجاد اشتغال پویا خلاصه میشوند.
جناب ریاست جمهوری
مردم بلوچ از استعدادی ذاتی و خدادای برخوردار هستند که با همین امکانات محدود و کم و یا گاه با نبود همین امکانات محدود کم با تکیه بر استعداد خدادای در دانشگاها و تحصیل موفیتهای فراوانی کسب نموده اند اما متاسفانه در همین بلوچستان به جای جذب جوانی که با هزاران زحمت و مشقت تحصیل نموده است و چشم داشت و آرزوی استخدان در یکی از ادرات بلوچستان را دارد فردی را از کیلومترها دورتر و از دوردست ایران به بلوچستان می آورند و استخدام میکنند. چرا…
بیش از 35 سال از انقلاب میگذرد اما حتی یک بلوچ در رشته های نظیر خلبانی و یا ملوانی پذیرفته نشده است.
بیش از 35 سال از انقلاب میگذرد اما تعداد جوانان بلوچی که در نیروی انتظامی و نظامی پذیرفته میشوند از یک یا دو نفر تجاوز نمیکند.
جناب ریاست جمهور بیش از 35 سال از انقلاب میگذرد و همواره بلوچ به عنوان شهروند درجه دو و یا شهروند درجه سه در کشور و شهر خودش به شمار می رود.
با توجه به نبود هیچ کارخانه و یا کارگاهی در بلوچستان تنها امیدجوانان بلوچ به اشتغال سالم و پویا استخدام در نهادهای دولتی است که این مهم نیز به یک آرزوی محال تبدیل شده است چرا این همه اجهاف چرا این همه تبعیض چرا این همه ظلم چرا این همه بی مروتی مگر این مردم دشمن شما هستند مگر این مردم جزوی از ملت هیران نیستند مگر این مردم برای آبیاری نهال انقلاب جان نداده اند مگر این مردم در جنگ تحمیلی جان نداه اند مگر همین مردم بلوچ شهید و جانباز تقدیم انقلاب نکرده اند.
چرا هم اکنون هیچ جوان بلوچی حق استخدام و یا تحصیل در نیروهای نظامی و انتظامی را ندارد چرا استخدام جوانان بلوچ در سپاه پاسدارن ممنوع است چرا استخدام و تحصیل جوانان بلوچ در رشته های گوناگون هوافضا ممنوع است چرا استخدام جوانان بلوچ در رشته های خلبانی و ملوانی ممنوع است چرا کمترین سهمیه دانشجویان پزشکی به جوانان بلوچ داده شده است درحالی که یکی از بزرگترین دانشگاهای علوم پزشکی به نام مردم بلوچستان و از خون مردم بلوچ ساخته و تامین اعتبار میشود.تعداد دانشجویان بلوچ ورودی به دانشگاه به شکلی باور نکردنی کاهش پیدا کرده است.
جناب دکتر روحانی اینها درد هستند توجیه رفتار زشت و زننده برخی از اعمال کشورهای بیگانه نیستند.
باور کنید اگر ترس از واکنش مردم بلوچ نبود این جنایات ابعاد گسترده ای می یافت اگر اندکی به فکر این مردم میبودید باور کنید همین مردم دلشسته از جفای شما جان میافتند و حق این اعمال بیگانه و تروریستها را کف دستانشان میگذاشتند.
جناب ریاست جمهوری کمک به غزه و لبنان سوریه خوب است و این بخشی از سیاست خارجی کشور را رقم میزند اما به قول محمد رضا هدایتی که همیشه گل لبخند را بر لب ایرانیان جاری میسازد وقتی خانم مجری شبکه دو سیما از او میپرسد شما چگونه به مردم غزه کمک میکنید با چشمان اشکبار خود میگوید غزه امروز در بلوپستان هست که کودکانش کفشی و لباسی برای پوشیدن و غذای برای خوردن ندارند اگر مسولین محترم کشور کمی هم به بلوچستان توجه میکردند دیگر منطقه ای محروم به نام بلوچستان نخواهیم داشتیم اما متاسفانه نمیدانم چرا …
جناب ریاست جمهوری عزیز کشورمان
در اینجا یکی از عالمای بزرگ منطقه را که از موافقین امنیت و انقلاب نیز هستند و در میان مردم دارای احترام و عزت میباشند دستگیر و نسبت به ایشان بدترین بی احترامی ها روا داشته میشود و در اینجا مردم به اتهام سلفی گری دستگیر و محاکمه میشوند باور کنید هیچ بلوچی تا کنون چشم داشت کمکهای خارجی نبوده است و نیست و اینکه برخی از مسولین محترم با شایعه سازی و اعلام اینکه فلان کشور عربی ملیاردها دلار به بلوچستان واریز نموده تهمت است که اگر اینگونه بود ملت ما در بلوچستان در این وضعیت فقر گرفتار نمیگشتند حداقل کار و شغلی برای خود تعریف مینمودند تا از این وضعیت بغرنج خلاصی داشته باشند.
جناب ریاست جمهوری ما شما و رهبری عزیز کشورمان را دوست داریم و آنچه را برایتان نوشتم و گفتم دردهای است که سالهاست بر وجودمان سنگینی میکند و همیشه صابر بوده ایم تا مسولین به فریادمان برسند مردم بلوچ در زمان دکترخاتمی بالاترین رای را به ایصان دادند و در رای گیری در انتخابات اخیر بالاترین مشارکت و بالاترین را به شما از بلوچستان بوده است پس حق مردمی که اینگونه به شما اعتماد کرده اند این نیست.
حق مردم بلوچ این است که همانند دیگر مردم بلوچ در رفاه گذران زندگی نمایند.
آنچه را گفتم امیدوارم توهین ندانید که فقط بازگو کردن درد وجودمان است که برایتان نوشتم.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا