درد نامه مردم منطقه هبودان نیشکهر/ سرزمینی فراموش شده! گزارش بهمراه عکس

اینک با قلبی پاک و روحی آزرده ما اهلی منطقه هبودان بار دیگر فریاد مظلومانه خود را به عرض مسءولین محترم می رسانیم تا شاید به لطف و عنایت پرودگار قدم خیری برای این مردم محروم و مستعضف جامعه برداشته شود.
کمپین فعالین بلوچ- گزارش زیر توسط مردم منطقه تهیه و به کمپین فعالین بلوچ ارسال شده است. این صدای مردمی است که از مسئولان می خواهند به داد آنها برسند.
منطقه هبودان چانف بخش لاشار و زیر مجوعه شهرستان نیکشهر دارای 14پارچه آبادی و حدود 70 آب بند و با جمعیتی حدود 2500نفری دارای600خانوار با توابع را در بر دارد. کوههای سر به فلک کشیده که می توان آن را بلندترین نقطه مکران (جنوب بلوچستان) و به نحوی جزو سرد ترین مناطق مکران است.
این منطقه دارای خرماهای مرغوب انواع میوه جات چون؛ پرتغال، لیموشیرین، لیمو ترش، ترنج ، انواع انار، انگور، پسته کوهی و انواع حبوبات ، انواع گیاهان دارویی کم یاب ،معادن استخراج نشده و در بخشی از منطقه رودهای پرآبی که حتی میتوان بصورت دائم آب چابهار و کنارک را تامین نمایند، وجود دارند.
همچنین چشمه های آب گرم و گوگردی که باعث درمان خیلی از درد های پوستی و کلیوی ومعده ای وغیره… می شوند در این منطقه جاذبه های از گردشگری را هم می توانند داشته باشند از سوی دیگر تاریخ کهن و مردمانی سخت کوش و مهمان نواز و خون گرم این منطقه نیز نشانی از اصالت قوم بلوچ و فرهنگ نابش دارد.
اما…..!
با وجود پیگیری های صورت گرفته از سوی معتمدان منطقه مسئولان از آمدن و بازدید وضعیت منطقه سر باز می زنند و بخاطر همین کم توجهی جمعیت 2500 نفره هبودان فقط 3 نفر دیپلم دارد و 90 درصد ساکنان این منطقه بی سوادند و تنها یک نفر بهورز دیپلم در ای منطقه مشغول به کار است یعنی به تعبیری دیگر جمعیت کارمند هبودان فقط یک نفر است! اما با این وجود هبودان با عدم بازدید یا بازدید های دیرهنگامی که تا کنون هیچ سودی برای منطقه نداشته اند مورد بی مهری شدید قرار گرفته است. گویا این قطعه از خاک، جزوی از ایران نیست!
اگر بخواهیم بخش عمده مشکلات منطقه هبودان را بیان کنیم به طور نمونه توجه شما را به موارد ذیل معطوف می کنیم:
1. مشکل آب شرب در تمام منطقه هبودان
2. نبود دکل تلویزیون در کل منطقه هبودان
3. نبود دکل تلفن همراه در کل منطقه هبودان
4. نداشتن راه آسفالت سرتاسر منطقه هبودان
5. نبود راه خاکی روستای لرد آب و کتل درنج.
6. نبود برق روستاهای لرد آب. جوهانی دپ. کتل درنج.
7. نداشتن مدرسه ابتدایی در روستای اناری دپ
8. نبود مدرسه راهنمای در کل منطقه هبودان
9. مشکل فاقدین شناسنامه دست کم 13 نفر که حتی خرج ثبت شناسنامه و ازدواجشان را ندارند.
10. نداشتن راه آسفالت از هبودان به لاشار به طول 12 کیلومتر
11. عدم بررسی وضعیت کشاورزی و نبود هیچگونه وسیله ای مانند سد که آب فراوان این منطقه را مهار نماید. این آب از کوههای هبودان سرچشمه و به روستاهای شگیم سرازیر شده و به نیکشهر می رسد.
12. فاقدین مسکن، که متاسفانه هنوز اکثر منطقه کپر نشین و هیچگونه مسکنی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ساخته نشده است.
اینک با قلبی پاک و روحی آزرده ما اهلی منطقه هبودان بار دیگر فریاد مظلومانه خود را به عرض مسءولین محترم می رسانیم تا شاید به لطف و عنایت پرودگار قدم خیری برای این مردم محروم و مستعضف جامعه برداشته شود.
عکس های از منطقه هبودان
(برای مشاهده نمودن عکس های مرتبط با این گزارش به آدرس سایت اینترنتی ذکر شده ذیل رجوع شود)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا