دستهای پنهان در کلاهبرداری بزرگ بلوچستان؟ قسمت دوم

اهداف سیاسی دستهای پنهان در کلاهبرداری بزرگ بلوچستان 1.الف: یکی ازدلایل اصلی که روشنفکران بلوچ در وقوع این کلاهبرداری عنوان میکنند ستاندن ثروتهای مردم بومی بلوچ جهت جلوگیری از سرمایه گزاری موثر آنها در چابهار (که در حال گذر به قطب ترانزیتی ایران و آسیای میانه میباشد) است.
به نوعی میتوان تلاشهای سپاه پاسداران را در راستای جلوگیری از سرمایه گزاری موثر مردم بلوچ و در دست گرفتن و یا سپردن نبض صد درصدی اقتصاد این بندر راهبردی بلوچستان (که قرار است در آینده ای نه چندان دور تبدیل به بزرگترین قطب تجاری ایران و آسیایه میانه شود) در دستان غیر بومیان و افراد به اصطلاح خودی نظام دانست.

که اجرای اینچنین پروژه های ثروت ستانی بر علیه مردم بلوچ در بلوچستان میتواند وجود کوچکترین مزاحمتی از جانب مردمان بومی بلوچ را در صحنه تجارت بین المللی این بندر منتفی کند، و آینده چابهار را که احتمالا در افقی نه چندان دور با شتابی غیر منتظره به صفحه جدیدی خواهد رفت را در دستان افراد مورد اعتماد نظام بسپارند.

1- ب: تاثیر دیگری که این کلاهبرداری بر اقتصاد مردم بلوچستان داشت خروج سرمایه های مردم از سایر بخشهای تجاری مثل املاک بود، بطوری که سرمایه گزاری و خرید و فروش املاک در چابهار بسیار تحت تاثیر این موج قرار گرفت و به نوعی خرید زمین از سوی مردم بومی بلوچ متو‌قف و اکثر مردم جهت کسب سرمایه اولیه برای حضور در این شرکت سوری اقدام به فروش املاک خود کردند، امری که باعث شد بازار مسکن چابهار شاهد کاهش ارزش قابل توجهی شود، موضوعی که بسیار به نفع غیر بومیان جهت بهره برداری از این موقعیت طلایی شد و اقدام به خرید زمین از مردم بومی بلوچ‌ کردند که در نتیجه این داد و ستد معامله ای با دو سر سود به نفع سیاستهای تغییر بافت جمعیتی بلوچستان صورت گرفت.

2- الف: یکی دیگر از دلایلی که میتوان آن را از علل طرح و اجرای این کلاه برداری دانست نگاه داشتن مردم بلوچ در شرایط سخت اقتصادی میباشد شرایطی که در آن بزرگترین دقدقه مردم بلوچ نان شب باشد، و به هیچ چیز دیگر نیندیشد. بسیاری از کنشگران بلوچ فقر موجود در بلوچستان را با توجه به موقعیتهای مرزی و قرار گرفتن در کریدور تجارت شمال به جنوب و شرق به غرب و همچنین منابع و معادن دیگری که به صورت اختصاصی در بلوچستان وجود دارند را دلیل بر عمدی بودن فقر موجود در بلوچستان میدانند.

فقری که از جهات بسیاری به نفع سیاستهای حاکمیت در بلوچستان بوده است و به نوعی حاکمیت میخواهد کماکان مردم بلوچ را در این وضعیت نگاه بدارد.

2- ب: دلیل دیگری که میتوان ان را از علایل سازماندهی این کلاه برداری عنوان کرد غارت کردن و به غنیمت گرفتن سرمایه های مردم بلوچ جهت تامیین نیازهای اقتصادی سپاه پاسداران میباشد!!.

غنیمت گرفتن سرمایه های مردم بلوچی که بارها خود را به روشهای مختلفی همچون اخاذی های چند صد میلیونی از سرمایه داران بنام بلوچ با ایجاد پرونده سازی بر علیه آنها و تحت فشار قرار دادنشان برای گرفتن مبالغ هنگفت جهت پاکسازی این پرونده ها نمود پیدا کرده است؛ و یا موج سرقت ماشینهای شاسی بلند و گران قیمت مردم بلوچ در سالهای اخیر در چابهار را با توجه به نگرش افراط گرایانه مذهبی سپاه پاسداران در حق پیروان مذهب اهلسنت که اکنون در عراق و سوریه نمونه عملی پیدا کرده است را به عنوان سوابقی دانست که میتواند این به غنیمت گرفتن را براحتی برای مردم بلوچ توجیح کند.

2- پ: مورد دیگری که میتوان آن را از وجوهات سیاسی دستهای پنهان در اجرای این کلاهبرداری عنوان کرد ایجاد درگیری های طایفه ای و عشیره ای بین سرمایه گزاران قشر متوسط با واسطه های آقای میر محمدی دانست.

 

 

درگیری که احتمال بروز آن با توجه به روش اخذ پول میر محمدی قطعی به نظر میرسد. اما در کنار اجرای این سیاستهای تلخ بر علیه مردم بلوچ باید به یاد داشت که این کلاهبرداری دستان پنهان، برای مردم بلوچ درسهای بزرگی نیز به دنبال داشت درسهایی همچون نشان دادن قدرت اصلی اتحاد و هم دلی به مردم بلوچ، که منجر به جمع آوری سرمایه ای نزدیک به هزار میلیاردی در بین افرادی که بیشترین آمار فقر و فلاکت را در کشور به دوش میکشند شد.

نکته دیگری که باید آن را مورد توجه قرار داد آشکار کردن ظرفیتهای واقعی مردم بلوچ در ایجاد اتحاد با یکدیگر در زمینه فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی و سیاسی میباشد اتحادهایی که میتواند همچون تعاونی های کوچک در روستاها شروع و با پیوستن شاخه های این رود خانه به یکدیگر تبدیل به دریای شود که میتواند تعجب هر نظاره گری را بر انگیزد.

در پایان باید توجه داشت که حصول این درسها برای ما هزینه های بسیار سنگینی در بر داشته است هزینه هایی که در بعضی موارد با گرفتن جان مالباختگان بر اثر سکته و یا از دست دادن تنها گوشواره های آویزان بر گوش زنان فرو دست جامعه به دست آمد، و باید قدر آنها را دانست و در بهره برداری از این درس ها تمام تلاش و همت خود را به کار گماشت.

محمد قنبر رند

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا