دستگیری ۲۸۵ نفر در بلوچستان و کردستان

سخنگوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی از دستگیری ۲۸۵ نفر در «مرزهای شرقی و غربی ایران» در سال ۹۴ توسط «پلیس امنیت» خبر داد.
سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در نشست خبری دوشنبه ۲۴ اسفند از دستگیری ۱۱۰ نفر از کسانی که به گفته او «ضد انقلاب» هستند، در «غرب ایران» خبر داد و بدون آنکه توضیح بیشتری در باره محل دستگیری و اتهام دستگیر شدگان ارائه کند، گفت که «۱۱۰ نفر از عناصر ضد انقلاب در غرب کشور دستگیر شدهاند.»

نهادهای امنیتی و دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران بیشتر فعالان سیاسی و مدنی را که در بلوچستان و کردستان ایران دستگیر میشوند به همکاری با گروه های مسلح متهم کرده و «ضد انقلاب» می نامند.

سخنگوی نیروی انتظامی همچنین بدون ارائه توضیحات بیشتر در باره محل و اتهام کسانی که دستگیر شدند، از بازداشت ۱۷۵ نفر دیگر در «مرزهای شرقی ایران» خبر داد. او بازداشتشدگان را «اشرار» خواند و مدعی شد که «این افراد توسط پلیس امنیت بازداشت و از اقدامات بعدی این افراد جلوگیری شده است.»

پیش از این وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران نیز نهم اسفند مدعی شده بود که «چندین جریان تروریستی» که همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری «قصد عملیات تروریستی در ایران را داشتند» دستگیر شدند.

علوی مدعی شده بود که روز ۱۹ بهمن «یک تیم تروریستی در مرزها و مناطق جنوبی ایران دستگیر شدند». به گفته او «یک تیم چهار نفره» دیگر نیز در مناطق مرزی ایران بازداشت شدند.

همچنین حسین ذوالفقاری معاون امنیتی وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران ۲۷ بهمن از «شناسایی و بازداشت گروهی که قصد اخلال در امنیت کشور را داشتند توسط نیروهای مرزبانی و سپاه پاسداران در شرق ایران» خبر داده بود. این مقام مسئول ۹ اسفند نیز مدعی شد که یک تیم تروریستی در شهر سومار استان کرمانشاه در غرب ایران شناسایی و دستگیر شد. منابع محلی نیز در روز یکم اسفند از بازداشت ۱۵ نفر از فعالان فرهنگی توسط نیروهای امنیتی در سقز خبر دادند.

جمهوری اسلامی ایران از یک دهه پیش کنترل مرزهای شرقی و غربی خود را به سپاه پاسداران واگذار کرده است. فعالیتهای امنیتی سپاه در این مناطق نارضایتی برخی از شخصیتهای سیاسی و مذهبی منطقه را به دنبال داشته است.

رئیس دادگستری استان سیستان و بلوچستان تابستان امسال گفته بود که مسلح کردن اقوام در بلوچستان به افزایش درگیریها در این منطقه انجامیده است. جمهوری اسلامی براساس طرحی که آن را با عنوان ابراهیم شوشتری فرمانده کشته شده سپاه در بلوچستان، نامگذاری کرده، برخی از گروهها و قبایل همسو با جمهوری اسلامی در بلوچستان را مسلح کرده است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا