دست اندازهایی که خیابان ها را دست می اندازند؛

نارضایتی شهروندان زاهدان ازوضعیت نامطلوب خیابان ها/ آسفالتهای پینه بسته کلان شهر جنوب شرق نیازمند بهسازی و مرمت
به گزارش سرویس اجتماعی عصرهامون به نقل از زاهدانه، این روزها در اکثر خیابانهای سطح شهر زاهدان شاهد وجود چاله های عمیق و دست اندازهایی هستیم که نه تنها صدای نارضایتی مردم را به پا کرده و آنها را با هزینه های گزاف تعمیرات ماشین مواجه کرده است بلکه کسب و کار جلوبندی سازها را هم رونق بخشیده زیرا رانندگان به طور ناگهانی با این چاله ها و کنده کاری های موجود در خیابان مواجه می شوند و تا بخواهند فرمان ماشین را به سمت دیگری هدایت کنند کار از کار گذشته و فاتحه جلوبندی ماشینشان خوانده شده است.
براستی این است اوضاع این روزها در خیابان های کلان شهری بنام زاهدان که علی رغم داشتن عرض کم و تردد وسائط نقلیه متعدد با ساخت و سازهای غیر مجاز و حفاری های زیادی نیز مواجه اند. حفاری هایی که از سوی دستگاه های خدماتی برای ارائه خدمات به شهروندان صورت می گیرد و از آن سو نیز با آسفالت های کنده کاری شده عجیب و غریبی که به حال خود رها شده اند شهروندان را مواجه می کنند. گویا برخی از مسئولان برای درست کردن خرابکاری خود هیچ عجله ای نداشته و این مردم هستند که باید چهارچشمی وجب به وجب خیابان ها را زیر ذره بین قرار دهند تا مبادا در دام این چاله ها گرفتار شوند.

 

خیابان مصطفی خمینی، بلوار جمهوری، میدان امام رضا(ع) ، کوچه پهلوانی 31 یا خیابان رزمجو مقدم و کوچه پس کوچه های زیادی در شهروندان زاهدان هستند که این روزها با دردسرهای زیادی همچون دست اندازهای غیر استاندارد و تکه تکه، چاله های کوچک و بزرگ در وسط خیابان ها وحتی خرابی آسفالتی که خود ادارات دولتی برای نصب لوله وغیره آنرا کنده اند ، مواجه هستند.
وضعيت نامناسب اکثر خیابان های این کلان شهر باعث وارد شدن خسارات زیادی به اهالی شده است به گونه ای که خانم راشکی یکی از ساکنان خیابان پهلوانی 31 است که در تماس با پایگاه خبری زاهدانه بیان داشت: سالهاست که شهرداری در دو مرحله برای کشیدن لوله آب شیرین و ایجاد جوی وسط خیابان آسفالت این کوچه را کنده است و با گذشت چندین سال از آن علی رغم پیگیری های اهالی محل هنوز اقدامی برای ترمیم خرابکاری خود انجام نداده است و ما اهالی این محل از اوضاع نابسامان این خیابان و نحوه خدمات رسانی شهرداری به شهروندان ناراضی هستیم.

 

وی بیان داشت: مشکل ما به نبود آسفالت این کوچه خاتمه پیدا نمی کند زیرا ماموران شهرداری برای نظافت و رفت و روب این محل هم هرازگاهی می آیند و بلافاصله هم می روند که این در حق شهروندان ظلم است زیرا اهالی این کوچه هم جزعی از شهروندان همین شهر محسوب می شوند که مورد تبعیض این نهاد قرار گرفته اند.
در بازدیدی که خبرنگار ما از این مکان داشت به وضوح مشاهده کرد دست اندازها و چاله هایی که خود اهالی را هم دست انداخته بودند زیرا نبود آسفالت مناسب و عبور ماشین از این کوچه همچون رد کردن موانع در مسابقات اتومبیلرانی بود که مهارت خاصی را برای سالم رد شدن از آن می طلبید.
براستی که مهمترین اقدامات و وعده‌های شهرداری ها در هر شهرموضوع آسفالت خیابان های آن شهر است چرا که تأثیر بسزایی در سلامت جسمی و روانی افراد جامعه دارد.
خلیلی یکی از رانندگان تاکسی بانوان در زاهدان است که بیان داشت: وضعیت این کوچه به حدی افتضاح است که ما هم برای سرویس دهی به این خیابان و کوچه های آن در انجام سرویس دهی کوتاهی می کنیم زیرا دو برابر هزینه کرایه را باید خرج تعمیرات ماشین خود کنیم.

 

وی در این زمینه نیز به خبرنگار ما گفت: دست اندازهای غیر استاندارد و تکه تکه در سطح شهر زاهدان به وفور دیده می شود که نمونه بارز آن در خیابانهای شهید مزاری و بلوار بهداشت است که برخی از رانندگان برای عبور از این دست اندازها به طور ناگهانی به لاین دیگری ماشین را هدایت می کنند تا از قسمتی که دست انداز کنده شده است عبور کنند که این مهم خود باعث بروز تصادفات زیادی نیز می شود.
این بانوی راننده در خصوص غیر استاندارد بودن دست اندازهای سطح شهر خصوصا دست انداز ابتدای خیابان پهلوانی هم بیان کرد: دست انداز که چه عرض کنم تپه هایی غیر قابل گذر در سطح شهر گذاشته اند که برای گذر از آن باید از ماشین پیاده شد و آنرا بدون سرنشین از دست انداز رد کرد زیرا آنقدر بزرگ و غیر استاندارد است که کف تمام خودروها به آن گیر کرده، گویا مسئولان امر خود از این خیابان ها عبور نمی کنند وگرنه حتما برای از بین بردن موانع در آن اقدام می کردند.
کرد از دیگر ساکنان شهر زاهدان است که در گفت و گو با خبرنگار ما بیان داشت: نبود زیر ساخت های مناسب شهری، کمبود فضای سبز، خرابی آسفالت خیابان ها، تاریکی معابر شهری وغیره همه از جمله مشکلاتی است که شهروندان در این شهر از آن احساس نارضایتی دارند و از مسئولین خواستار هستند تا برای رفع اساسی این مشکلات گام های جدی را در دستور کار خود قرار دهند.

 

وی یکی از معضلات مهم و اساسی در زمینه آسفالت خیابان ها را نبود آسفالت یکدست و مناسب در برخی خیابان ها و معابر اصلی عنوان کرد که موجب نارضایتی شهروندان و رانندگان این شهر شده است زیرا بخاطر زیر ساخت های نامناسب و دست اندازهای غیر استاندارد جلوبندی و کمک های وسائل نقلیه دچار نقص فنی شده و باید ماهانه هزینه زیادی برای تعمیرات پرداخت کنند.
برای رسیدگی به اوضاع نابسامان این خیابان و بازگو کردن مشکلات برخی از شهروندان خبرنگار ما با معاون خدمات شهری شهرداری زاهدان تماس گرفت که موفق به برقراری ارتباط با وی نشد.
سخن پایانی:
بر اساس ‌ماده ۵۵ در قانون شهرداری ها ایجاد خیابان‌ها و کوچه‌ها و میدان‌ها و باغهای عمومی و مجاری آب و توسعه معابر در حدود قوانین موضوعه و تنظیف و نگاهداری و تسطیح معابر و انهار عمومی و مجاری آب‌ها و فاضلاب و تنقیه قنوات مربوط به شهر و تأمین آب و روشنایی به وسایل‌ممکنه از وظایف شهرداری عنوان شده است که در همین راستا شهروندان زاهدانی از وضعیت نامطلوب آسفالت بسیاری از معابر و خیابانهای این شهر به خصوص در مناطق پرتردد ناراضی اند و از مسئولان خواستار توجه جدی به این مسئله هستند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا